اقتصادی

آیا لوازم خانگی گران می‌شود؟

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی از افزایش 39 درصدی قیمت نهاده های تولید از ابتدای سال جاری خبر داد و از وزارت صمت خواست تا به قیمت اجباری محصولات نهایی پایان دهد و در عوض نهاده های تولید را عرضه و کنترل کند.

عباس هاشمی در گفت وگو با خبر فوری، در نامه ای که از سوی انجمن صنعت لوازم الکترونیکی لوازم الکترونیکی به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارسال شده است، فهرستی از افزایش قیمت نهاده های تولید را از ابتدای سال جاری به صورت میانگین اعلام کرده است. 39. ٪. از وزارت صمت پرسیدند که آیا همچنان می‌خواهد سیاست‌های قیمتی و قیمت‌گذاری را دنبال کند؟

وی با اشاره به لزوم تمرکز بر تامین و نظارت بر نهاده های تولید، گفت: امسال قیمت انرژی، دستمزد، آب، پتروشیمی و مواد اولیه فولادی و حمل و نقل افزایش یافته است و در این نامه ضریب هر یک نیز ذکر شده است.

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت تکلیفی باعث کاهش حجم شرکت ها می شود، گفت: اکنون که قیمت مواد اولیه افزایش یافته است باید قیمت ها را منطقی تعدیل کرد. اگر دولت می خواهد به خریداران کمک کند، باید با استفاده از کارت اعتباری و یارانه این کار را انجام دهد.

به گفته رئیس اتحادیه، برخی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه نتوانستند واحدها را تعطیل کنند، قیمت های خود را افزایش دادند.

وی گفت: در شرایطی که مکانیزم تامین مواد اولیه از قیمت جهانی تبعیت می کند، وضعیت محصول نهایی باید بر اساس آن وضعیت تعیین شود. بازنگری زمان می برد و در نهایت با درصد کمتری موافقت می شود.

هاشمی افزود: درخواست ما این است که قیمت محصول نهایی به مکانیزم عرضه و تقاضا منتقل شود و شرایط رقابتی برای تولیدکنندگان فراهم شود و دولت هم قیمت و عرضه مواد اولیه را کنترل کند.

دبیر انجمن صنعت لوازم الکترونیکی در ادامه با انتقاد از قانون جدید درج قیمت تولیدکننده در برخی از انواع لوازم خانگی گفت: در شرایطی که قیمت هیچ چیز ثابت نیست، تولیدکننده باید قیمت کالای خود را به صورت هفتگی تغییر دهد یا. ماهانه از طرفی چنین اقداماتی عموماً نتایج خاصی ندارد و فقط جو را مشتعل می کند.

انتهای پیام/