اقتصادی

افزایش بی سابقه قیمت سیمان و یونولیت/ ملک دوباره گران می شود؟

سید محمد مرتضوی گفت: اگر فکر می کنیم رکود مسکن می تواند تاثیر مثبتی بر بازار تجاری داشته باشد اشتباه می کنیم. در دوران رکود، برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان ممکن است محصولات خود را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند، زیرا نیازهای مالی دارند، اما معاملات آنقدر کوچک و منقبض هستند که تأثیر قابل‌توجهی بر جامعه هدف و خریداران مصرف‌کننده ندارند.

وی افزود: افراد بسیار کمی می توانند از رکود سود ببرند. اما کاهش ساخت و ساز و کاهش معاملات، عدم تعادل در بازار مسکن را عمیق تر می کند. در شرایط رکود، بی انگیزگی و کناره گیری سرمایه گذاران از تولید مسکن به صورت چشمگیر و گسترده ای رخ می دهد.

رئیس اتحادیه سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان تصریح کرد: اگر در پاسخگویی به تقاضا نیاز به تولید 700 تا 800 هزار واحد مسکونی در سال داشته باشیم، رکود ما را از این هدف دور می کند. هر ساله تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز بیش از گذشته افزایش می یابد. حتی اگر در آینده به بازار قابل قبولی دسترسی پیدا کنیم، شکاف های ایجاد شده در دوران رکود گاهی غیرقابل جبران بوده و برنامه های آینده را مختل می کند.

مرتضوی با بیان اینکه رکود مسکن به معنای عدم افزایش قیمت نیست، گفت: در شرایط فعلی قیمت نهاده های ساختمانی و خدمات مربوط به حوزه مسکن از جمله اعطای پروانه و حقوق افزایش یافته است. بنابراین نمی توان رکود را عاملی برای توقف یا کاهش قیمت مسکن دانست.

سیمان به 70 تا 80 هزار تومان رسیده است

وی وضعیت فعلی ساخت و ساز را نامناسب دانست و افزود: تولید مسکن هر ماه در حال کاهش است. در چند هفته اخیر با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد و … مواجه بوده ایم که این امر موجب بی رغبتی سازندگان به اجرای پروژه ها شده است. سیمان از 50 هزار تومان به 70 هزار تومان به 80 هزار تومان و قیمت یونیلیت از حدود 70 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس مرکز انبوه سازان تاکید کرد: برخلاف پیش بینی برخی کارشناسان به دلیل اینکه در رکود هستیم مجبور به افزایش قیمت نیستیم اما همچنان در بازار تجاری قیمت های ارائه شده کمی افزایش یافته است.

طرح نهضت ملی مسکن یک طرح شکست خورده به نظر می رسد

مرتضوی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی حمایت لازم را از بخش خصوصی برای تولید مسکن نمی کند، گفت: طرح نهضت ملی مسکن نیز شبیه طرح شکست خورده است. در این پروژه با ناتوانی متقاضیان در پرداخت و مسدود شدن تسهیلات بانکی مواجه هستیم که باعث کاهش انگیزه سازندگان و پیمانکاران این پروژه شده است.

وی تاکید کرد: حتی بانک مسکن نیز منابع مالی زیادی برای حمایت از تولید مسکن ندارد و به نوعی به سازندگان پاسخ داده است. طرح حرکت ملی متناسب با مقیاس 4 میلیون واحدی نیست.

رئیس کانون انبوه سازان ابراز امیدواری کرد که وزارت راه و شهرسازی بدنه تخصصی خود را در حوزه مسکن احیا کند و رویکرد تخصصی و کارشناسی مبتنی بر برنامه های صعودی و بازتعریف طرح جامع مسکن جایگزین بخشنامه ها و بخشنامه ها شود. سیاست های غیر اجرایی .

بیشتر بخوانید:

217 35