اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

از میان جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو کدام انتخاب بهتری است؟

معرفی جک S5 و هایما S7 توربو

جک s5 و هایما s7 توربو آن‌قدر در گوشه‌وکنار وب‌سایت‌ها و مجلات مختلف خودرویی داخلی معرفی شده‌اند که دیگر نیاز چندانی به معرفی ندارند. فقط در چند جمله باید بگوییم که جک اس ۵ از سال 1394 مهمان بازار ما شد و در آن زمان به گیربکس دستی مجهز بود. در سال 1396 نیز این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک و برخی امکانات بیشتر در‌اختیار مشتریان قرار گرفت. هایما اس ۷ توربو نیز به‌عنوان نمونه فیس‌لیفت نسخه معمولی این خودرو، از سال ۹۶ در سبد‌محصولات ایکو حاضر شد و پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ را جایگزین نمونه تنفس طبیعی ۲ لیتری مدل پیشین کرد. جهت خرید لوازم یدکی جک و خرید لوازم یدکی لیفان به سایت کارمیس مراجعه فرمایید.

مقایسه طراحی جک S5 و هایما S7 توربو

در یک کلام می‌توان گفت که هایما اس ۷ توربو شباهت بیشتری به شاسی بلندهای فول سایز کلاسیک دارد و چهره نسبتا ساده آن می‌تواند سلایق گوناگون را با خود همسو سازد، اما در سمت دیگر جک S5 شباهت بیشتری به کراس اوورهای مدرن، به‌ویژه محصولات هیوندای دارد و انحناهای بیشتری در خطوط اصلی بدنه آن به چشم می‌خورد. بنابراین گرچه طراحی جک S5  بیشتر مناسب مشتریان امروزی به نظر می‌رسد، اما در عین حال هایما اس ۷ توربو نیز توانسته هواداران بسیاری را مجذوب ظاهر مورد‌پسند خود کند.

در مورد طراحی داخلی هم باید گفت که فرم و کیفیت کابین محصول ایران خودرو نسبت به کراس اوور جک تا حدی دلنشین‌تر جلوه می‌کند و بینندگان از حضور در اتاق هایما اس ۷ توربو لذت بصری بیشتری می‌برند. البته فاصله بین محور چرخ‌های جک s5 کمی بیشتر از کراس اوور ایران خودرو است، بنابراین احتمالا میزان فضای پا و زانوها برای سرنشینان ردیف عقب جک اندکی وسیع‌تر از اس ۷ توربو خواهد‌بود.

میزان فضای صندوق

همچنین هنگام جای دادن اسباب و وسایل درون صندوق عقب، کاربران جک اس 5 به فضای بیشتر تحت اختیار خود افتخار خواهند کرد؛ چراکه ۵۰۵ لیتر گنجایش برای آن‌ها فراهم شده و این در حالی است که صندوق عقب هایما S7 توربو تنها حدود ۴۰۰ لیتر فضا را به خود اختصاص داده است. بنابراین کابین هایما اس ۷ کمی زیباتر جلوه می‌کند ،اما اتاقک جک s5 کاربردی‌تر طراحی شده است.

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی هایما S7توربو با جک S5

در ادامه مقایسه جک S5 و هایما S7 توربو به مباحث فنی و تجربه رانندگی می‌رسیم. قبل از اینکه پشت فرمان این خودروها بنشینیم، بهتر است نگاهی به زیر درپوش موتور آن‌ها بیندازیم. ابتدا به سمت محصول ایران‌ خودرو می‌رویم و با یک پیشرانه ۱۷۹۵ سی سی توربوشارژ با کد HM484Q-T مواجه می‌شویم که معادل ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را به‌وسیله گیربکس شش دنده اتوماتیک به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. مصرف سوخت ۸.۳۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه از جمله شاخص‌ترین آمار و ارقام فنی این خودرو به شمار می‌روند.

تغییرات ظاهری هایما S7 توربو پلاس

در ابتدا قرار بود که هایما S7 پلاس به شکل همان نسخه فیس لیفت رسمی که توسط کمپانی هایما در چین طراحی شده، به خط تولید ایران خودرو خراسان بیاید. اما در نهایت، مشخص شد که فعلا خبری از عرضه مدل فیس لیفت نیست و موقتا این خودرو با همان ظاهر قبلی به دست خریداران می‌رسد. از دید یک فرد عادی، هایما S7 پلاس در مقایسه با S7 توربو هیچ تفاوت ظاهری ندارد. به گونه‌ای که حتی در جزئی‌ترین بخش‌های بدنه همچون زه‌های کرومی و چراغ‌ها هم کوچک‌ترین تغییری به وجود نیامده است.

نمی‌دانیم این بی سخاوتی را بر گردن هایما باید انداخت یا شریک ایرانی آن! اما هرچه که هست، تغییرات ظاهری هایما S7 پلاس در قد و قامت پسوندی که به آن نسبت می‌دهند، نیست و شاید حداقل بهتر بود که ایران خودرو از این پسوند برای مدل فیس لیفت استفاده می‌کرد، نه صرفا یک نسخه به روز شده با کابینی جدید!

تنها المان جدید در ظاهر بیرونی S7 پلاس، آینه‌های کناری اند که از نوع قدیمی به فرم آینه‌های هایما S5، تغییر فرم داده اند. این آینه‌ها نسبت به آینه‌های قبلی، آیرودینامیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. تغییر ظاهری بعدی که البته چندان هم به نظر نمی‌آید، نصب گل پخش کن بر روی گلگیرهای جلو و عقب است.

یک لوگوی پلاس هم بر روی درب صندوق عقب خودرو اضافه شده تا تفاوت اسمی این مدل با مدل‌های قبلی را آشکار کند. با اینکه هنوز هم از جذابیت‌های چهره هایما S7 برای مشتریان ایرانی کاسته نشده و می‌توان گفت که هنوز طراحی این خودرو قدیمی نشده است، اما شایسته بود که به پاس احترام به مشتری، هم گام با اضافه شدن پسوند پلاس به نام خودرو، اصلاحاتی هم در جزئیات ظاهری همچون چراغ‌ها، جلو پنجره و رینگ‌ها، ترتیب داده شود.

تغییرات کابین

هر چقدر که در به روز رسانی ظاهر خارجی هایما S7 پلاس کم لطفی شده بود، در دیزاین کابین آن، تغییرات مثبتی را می‌توان مشاهده کرد. بخش‌هایی همچون دسته دنده، غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر دست نخورده باقی مانده اند. اما گویی کنسول مرکزی را کوبیده و از نو ساخته اند!

هر چند که فرم کلی آن و محل جانمایی دریچه‌های تهویه، ثابت مانده است، اما نمایشگر مولتی مدیا و پنل دکمه‌ها، تغییرات زیادی به خود می‌بینند. نمایشگر مرکزی همچون چری تیگو 5 که اصلی‌ترین رقیب این خودرو است، به شکل عمودی در آمده که به این شکل نمایشگر در اصطلاح، مانیتور تسلایی می‌گویند! کنترلرهای سیستم تهویه هم به فراخور بزرگ شدن نمایشگر، حذف شده اند و بنابراین کل تنظیمات سیستم تهویه، از داخل منوهای این نمایشگر در دسترس اند.

این امر هر چند از جنبه ظاهری قضیه، کابین خودرو را مدرن‌تر نشان می‌دهد، اما از لحاظ عملکردی، به ضرر راننده است. چرا که کار کردن با دکمه‌های لمسی هنگام رانندگی، مستلزم چشم برداشتن از جاده است که بسیار می‌تواند خطرناک باشد. البته هنوز چند دکمه فیزیکی در پایین نمایشگر به چشم می‌خورند که تعداد آنها کم است.

یک نوار مشکی پیانویی هم از این قسمت تا روی داشبورد امتداد یافته و جلوه لوکس‌تری به کابین می‌دهد. متناسب با این نوار، سایر قطعات تزئینی کابین نیز از طرح چوب سابق به همان طرح مشکی پیانویی، تغییر یافته اند. خوشبختانه در هایما S7 پلاس دیگر اثری از آن روکش‌های چرمی مشکی و نارنجی نیست و تودوزی کابین به طور کامل به رنگ مشکی در آمده است. در عین حال برای حفظ تم اسپرت در کابین، حاشیه صندلی‌ها و رودری‌ها را با نخ قرمز دوخته اند که تضاد زیبایی با روکش‌های چرم مشکی برقرار می‌کند.

با در نظر گرفتن مجموع این تغییرات، می‌توان گفت که هایما S7 پلاس حداقل در تریم داخلی می‌تواند رضایت شما را از انتخاب این خودرو به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از مدل‌های قبلی، برآورده کند. لازم به ذکر است که با وجود تغییرات چشم گیر در کابین هایما S7 پلاس، هیچ آپشن رفاهی جدیدی به آن اضافه نشده و از این نظر تفاوتی با نسخه‌های معمولی موجود در بازار ندارد.

تغییرات فنی هایما توربو پلاس

هایما در بخش فنی هم ترجیح داده که تغییر خاصی در قوای محرک S7 پلاس، به وجود نیاورد. بر روی S7 پلاس، همچنان همان پیشرانه 1.8 لیتری توربو شارژ را می‌توان دید که 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز همان نمونه 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی هیوندای پاور تک است.

با این اوصاف، هیچ تغییر یا به روز رسانی فنی در هایما S7 پلاس به چشم نمی‌خورد. البته همین که هایما تصمیم به نصب گیربکس CVT یا دو کلاچه در این خودرو نگرفته است، جای شکر دارد! در این میان، نکته عجیب و تامل برانگیز، بهبود مصرف سوخت S7 پلاس نسبت به مدل‌های قبلی است که البته این ادعا از سوی شرکت ایران خودرو مطرح می‌شود. مونتاژ کننده وطنی مدعی است که هایما S7 پلاس نسبت به مدل‌های قدیمی، در هر 100 کیلومتر، 1.0 لیتر بنزین کمتری می‌سوزاند.

درباره صحت این ادعا، شک و شبهه بسیاری وجود دارد. چرا که هنوز هیچ تست عملی و میدانی از این خودرو گرفته نشده تا کاهش مصرف سوخت آن نسبت به مدل‌های قبلی از سوی رسانه‌ها، تایید شود. از طرفی، اگر تغییر فنی خاصی در موتور یا دیگر متعلقات فنی S7 پلاس به وجود آمده که منجر به کاهش مصرف آن شده، پس چرا ایران خودرویی‌ها به طور دقیق به تغییر ایجاد شده اشاره نمی‌کنند؟ به هر حال، اگر ادعای عرضه کننده وطنی درباره کاهش مصرف سوخت این کراس اوور حقیقت داشته باشد، باید این موضوع را به فال نیک بگیریم. چرا که 1.0 لیتر افت مصرف در سیکل ترکیبی، عددی قابل توجه است.

سوالات متداول کاربران درباره ماشین هایما S7 توربو پلاس

هایما S7 توربو پلاس چه تفاوتی با S7 توربو دارد؟

این خودرو بیشتر از لحاظ ظاهری کابین و آپشن های داخلی بهتر از S7 توربو است.

از لحاظ فنی هایما S7 توربو پلاس چه تفاوتی با S7 توربو دارد؟

ماشین هایما S7 توربو پلاس، پیشرانه 1.8 لیتری توربو شارژ را با 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد که در ورژن قبلی این خودرو هم همین سیستم به کار رفته بود. البته از لحاظ مصرف سوخت این خودرو 1 لیتر کمتر از نسخه قبل مصرف میکند.

قیمت هایما S7 توربو پلاس چقدر است؟

خودرو هایما توربو پلاس با قیمت 600 تا 800 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. قیمت کارخانه این خودرو 680 میلیون تومان است.

برگرفته از: فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی کارمیس