اقتصادی

خضریان: افزایش شفافیت اقتصادی می‌تواند به تسهیل نظارت بر فعالیت بانک‌ها کمک کند

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی گفت: افزایش شفافیت اقتصادی می تواند نظارت بر فعالیت بانک ها و موسسات مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی و بهبود تراز بودجه، امکان وصول مالیات های نظارتی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و مبارزه موثر را تسهیل کند. پولشویی در داخل کشور و اصلاح نظام حمایتی از عدالت اقتصادی.

علی خضریان با اشاره به نتایج پیشنهاد خود برای ساماندهی و کنترل تسهیلات بانکی، افزود: کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 و مجلس شورای اسلامی با «شفاف سازی تسهیلات و تعهدات بانک‌های کلان و دستگاه‌های مرتبط» به تصویب رسید. برای اولین بار بودجه امسال به یک تکلیف قانونی برای بانک مرکزی تبدیل شد که حدود 50 درصد از کل تسهیلات بانکی معادل 2000 میلیارد تومان با هدف ایجاد نظارت عمومی برای مقابله با انحرافات خلق پول بانکی شفاف شد.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم جلوگیری از اعمال و فعالیت های مفسدانه، ضمن نظارت بر شفافیت تسهیلات بانکی، طرحی برای ارتقای شفافیت مالی در کشور با تمرکز بر موضوع اطلاعات هویتی دارندگان حساب بانکی ارائه شد. به منظور تغییر جهت دولت ریالی و ارتقای شفافیت در نظام مالی، در خرداد ماه سال جاری آن را به ثبت رساندم و پس از گزارش وصول به جدول، در کمیته های تخصصی در حال بررسی است. امیدوارم در ماه های آینده نهایی و به تصویب مجلس برسد.

عضو هیأت مدیره 90 کمیته پایه قانونگذار با بیان این مطلب اظهار داشت: عدم توجه به پیشگیری از اقدامات و فعالیت های مفسدانه موجب شده تا اقتصاد کشور به جای رفع آن هزینه های زیادی را در روند رسیدگی قضایی به اقتصاد کشور وارد کند. . منابع فساد، برای کشف آن. در سال‌های اخیر هزاران حساب بانکی افراد متوفی و ​​شرکت‌های منحل شده و همچنین گردش وجوه میلیاردی در حساب کودکان خردسال یا سالمندان و همچنین گردش مالی اصلی در حال فعالیت بوده است. اقدامات تروریستی و مجرمانه از جمله قاچاق کالا، مواد مخدر و ارز، فروش ارز برای صادرات خارج از مقررات بانک مرکزی و … در نظام مالی کشور انجام می شود و دولت خود را برکنار کرده است. قابلیت اطلاعاتی قابل استفاده در عملیات بانکی و حکمرانی قابل اعمال از طریق آن. به عبارت دیگر می توان گفت حاکمیتی که اطلاعات مربوط به حوزه ریال را حداکثر نمی کند، مانند دولت چشم بسته است.

خزریان تاکید کرد: افزایش شفافیت اقتصادی می تواند نظارت بر فعالیت بانک ها و موسسات مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی و بهبود تراز بودجه، امکان اخذ مالیات های نظارتی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه عملی با پولشویی در داخل کشور و اصلاح را تسهیل کند. حمایت از عدالت اقتصادی.

انتهای پیام