اقتصادی

استقبال ۲۷ هزار عضو هیات علمی از طرح فرصت مطالعاتی صنعتی

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، 27 هیات علمی از فرصت تحصیل در صنعت استقبال کرده و گفت: علاوه بر این، سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات 15 درصد افزایش یافته و رکود 8 سال گذشته شکسته شده است.

به گزارش خبر فوری، سیدرضا فاطمی امین در آخرین روز از اجلاس دو روزه روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علمی و فناوری، وضعیت تولید کشور را خوب دانست و افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی است. در 6 ماهه نخست امسال 3.3 درصد بوده است و این رشد در بخش صنعت و معدن به 4.9 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه رشد این بخش در نتیجه اشتغالزایی حائز اهمیت است، ادامه داد: به همین ترتیب این رشد در سال های اخیر به ترتیب 3.5، 1.9 بوده که نشان دهنده رشد منفی است.

فاطمی امین ادامه داد: صادرات با 19 درصد افزایش به 42 میلیارد دلار و واردات با 14 درصد افزایش به 43 میلیارد دلار تا 19 دی ماه امسال رسیده است که بر این اساس تراز تجاری واردات و صادرات به 1.3 میلیارد دلار کاهش یافته است. دلار با توجه به اینکه قصد داریم این شاخص را در سال آینده به صفر برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات 15 درصد افزایش یافته و رکود 8 سال گذشته شکسته شده است.

فاطمی امین با طرح این سوال که چرا این تحولات در زندگی مردم محسوس نیست دلیل آن را تورم دانست و افزود: حوزه تولید به خوبی پیش می رود و باید با هم افزایی بین شرکت ها این روند را تقویت کنیم.

وی دو هدف اصلی وزارت حریم خصوصی را اقتدار بین المللی و بهبود زندگی مردم دانست و افزود: اقتدار بین المللی در 4 بعد تعریف شده است. در بعد اقتصادی یکی از معیارها صادرات کالاهای پیچیده است که بر اساس آن شاخصی به نام پیچیدگی لحاظ می شود که این شاخص به معنای صادرات محصول تولید شده توسط کشورهای کمتر و واردات محصول تولید شده توسط بسیاری از کشورها است. .

رسیدن به این جایگاه را نشان از توان اقتصادی و دانش کشور دانست و افزود: جامعه دانش جامعه ای است که توانسته کسب و کار ایجاد کند و محصولاتی تولید کند که جوامع دیگر تولید نمی کنند.

وزیر صامت به تحلیل نقش مراکز علمی در ترویج و ارتقای علم و فناوری و آموزش سرمایه انسانی پرداخت و گفت: این دو هدف بدون ارتباط با شرکت ها محقق نمی شود. این نیاز متقابل است.

وی به فرصت مطالعاتی هیات علمی این صنعت اشاره کرد و گفت: 27 هیات علمی از فرصت مطالعاتی صنعت استقبال کردند، بازدید معلمان و دانشجویان از صنایع و شرکت های بزرگ نیز برای شناخت مردم از وضعیت بسیار مهم است. از صنعت

فاطمی امین با اشاره به سامانه هایی مانند سامانه ONet آمریکایی گفت: این سامانه ویژگی های شغلی و فرعی را طبقه بندی می کند و همچنین مشخص می کند که در هر رشته شغلی چند نفر کار می کنند، حقوق چقدر است، چه مهارت هایی مورد نیاز است و اطلاعات مربوط به آن. .

وزیر صامت تاکید کرد: امروزه واحدهای تولیدی با چالش جذب نیروی انسانی مناسب حتی در مرحله ورشکستگی مواجه هستند. بنابراین، سیستم‌های مشابه ONet اطلاعات شغلی در مورد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کنند و در نتیجه به کسب‌وکارها کمک می‌کنند و همچنین آموزش عالی را با داده‌های لازم برای تطبیق محتوای آموزشی با نیازهای صنعت فراهم می‌کنند.

رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس کارآفرینی

وی با تاکید بر اهمیت رتبه بندی دانشگاه ها گفت: نظام رتبه بندی QS/QS دانشگاه ها را بر اساس ارزیابی کارفرمایان تجاری رتبه بندی می کند. یعنی از صاحب یک شرکت می پرسد که تحصیلات دانشگاهی چقدر در توسعه شرکت مفید بوده است.

وزیر صامت همچنین با تاکید بر اهمیت حوزه های دانشگاهی و تخصصی، تاکید کرد: در حوزه تخصصی و آموزشی پیشرفت خوبی داشته ایم، اما در حوزه علم و فناوری حکومت داری تاخیر زیادی داریم که باعث خلأ شده است. . پیشرفت کشور ما استعداد و ظرفیت بالایی در زمینه های مختلف علم و فناوری داریم و نیروی انسانی شایسته در همه این حوزه های علمی و فناوری داریم.

وی تصریح کرد: ظرفیت علم و فناوری حاکمیتی معادل ساخت یک ساختمان دو طبقه است، اما به خیلی بیشتر نیاز داریم.

فاطمی امین تصریح کرد: فرصت تحصیل در صنعت به اعضای هیات علمی این امکان را می دهد که علاوه بر شناخت ویژگی های آن صنعت، سیاست و حاکمیت آن رشته را نیز بشناسند.

انتهای پیام