اقتصادی

معرفی ۵۰۰ هزار فرصت کارآموزی دانشجویان در سامانه ملی/ثبت ۲۵ هزار تقاضای صنعت در شرایط کرونا

مدیرکل دفتر مرکزی ارتباطات با خدمات صنایع و فناوری پژوهشکده تحقیقات علمی و صنعتی ایران از ایجاد بیش از 500 هزار دوره کارآموزی در کشور برای تصویب کارورزی دانشجویان ، خبر داد و گفت: بیش از 5000 درخواست برای کارآموزی و مسافت اجتماعی است. دانش آموزان در سیستم ملی کارآموزی ثبت نام می کنند و صنعت 25 هزار شایستگی جدید در طول فصل تعطیل دانشگاه ایجاد کرده است.

دکتر حسنعلی آزگلی در مصاحبه با خبر فوری وی با بیان اینکه سامانه ملی کارآموزی از 2 سال پیش با هدف تسهیل روند تعیین محل کارآموزی دانشجویان در دانشگاه های صنعتی کشور ایجاد شده است گفت:

وی با بیان اینکه این روند تاکنون به صورت دستی انجام شده است ، افزود: با راه‌اندازی سیستم ملی ، این روند الکترونیکی شده و ما توانسته ایم همراهان و متقاضیان بین یاران و صنعت را ملاقات کنیم. علاوه بر این ، مربیان می توانند واحد کارآموزی را در صنعت مورد نظر خود عبور دهند.

ازگلی گفت: تعداد واحدهای پذیرفته شده در کارورزی کمتر از تعداد دانشجویانی است که در کشور مشغول به تحصیل هستند. وی گفت: “در حال حاضر ، در سیستم کارآموزی ، میانگین تعداد واحدهایی که ظرفیت پذیرش کارآموزی را 5 برابر بیشتر می کنند ، این سیستم در بین گزینه های موجود ، همه دانشجویان را برای انتخاب یکی از گزینه های مورد علاقه خود فراهم می کند.

مدیرکل دفتر مرکزی ارتباطات با خدمات صنایع و فناوری سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران با اشاره به عملکرد سیستم اسکان دانشجویان برای دانشجویان کارآموزی گفت: سال 1997 اولین سال این سیستم بود؛ کارورزی انجام شد و در سال 1998 تعداد واحدهای دانشگاه و تعداد واحدهای پذیرفته شده در این سیستم تقریباً در سراسر کشور افزایش یافت.

وی ادامه داد: در این سیستم در سال 1998 بیش از 500000 ظرفیت کارآموزی در کشور ایجاد شده و این بیشتر از تعداد دانشجویانی است که واحد کارآموزی دریافت کرده اند.

به گفته این مقام مسئول ، ظرفیت تولید شده در این سیستم بسیار بیشتر از تعداد متقاضیان ورود به کارآموزی بوده است.

اوزگلی گفت: “این سیستم شامل قرارگیری کارآموزان در صنعت ، خدمات ، علوم انسانی و هنر و در همه رشته ها است. بنابراین شامل بیش از 950 رشته – همکار و فارغ التحصیلان است.”

وی با ارائه دوره های ویژه در دانشگاه هایی از جمله فنی و حرفه ای ، پیام نور و غیرانتفاعی ، افزود: موقعیت کارآموزی این دوره های ویژه نیز در این سیستم بارگذاری می شود ؛ بنابراین این سیستم می تواند توسط همه دانشجویان استفاده شود.

وی گفت: در یک ماه و نیم گذشته یک نسخه جدید در سازمان ملی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران ساخته شده است ، در مواردی مانند ارزیابی صنعتی دانشجویان و دانشجویان صنعتی ، بارگذاری پرونده های دانشجویی پایان سال ، گزارش کار دانشجویی. متنهایی برای آگاهی دادن به دانش آموزان ارائه می شود.

اوزگلی اضافه کرد: “هنگامی که coronaviruses در کشور منفجر شد ، کاهش مبادلات اجتماعی در شهرهای صنعتی یا شهرکها و دانشگاه ها اجرا شد ، اما در این مدت 5 هزار و 500 درخواست جدید برای ما ارسال شده است که از 25000 مورد افزایش یافته است که ظرفیت جدید صنعت را در میان مدت ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و تحقیقات صنعتی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران با بیان این که “در این راستا با دانشگاه های آزاد و برخی دانشگاه های بزرگ دولتی تفاهم نامه امضا کرده ایم تلاش می شود.” این توافق نامه ها در توسعه خدمات بوده اند که مهمترین آنها اشتغال دانشجویان بوده است.

این پیام رسان فکر کرد که از نیمه دوم بهار تا پایان تابستان برای کارآموزی دانش آموزان استفاده کند و گفت: “با راه اندازی سیستم ، این پیام رسانی شکسته شده است و در طول سال گسترش یافته است تا برنامه ها را ارسال کند.” بنابراین ، سیستمی در طول هفته وجود دارد که ظرفیت و پشتیبانی لازم برای تأیید کارورزی در هر ماه از سال را فراهم می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چند مربی در این صنعت استخدام شده اند ، توضیح داد که در پایان دوره کارآموزی تعداد کارورزان در صنعت مشخص می شود: “دوره کارآموزی از دوره های دانشجویان است و دانشجویان امیدوارند که این کار را انجام دهند.” آنها بعد از دوره آموزش و فارغ التحصیلی ، این صنعت را به سمت خود جذب می کنند و ما فرصت هایی را در آن سیستم برای نظارت قرار داده ایم.

آزگلی ادامه داد: وقتی صنعت می خواهد نظر خود را در مورد آموزش در این سیستم ابراز کند و نمره مربی را وارد کند ، گزینه ها وارد شد و از آنها سؤال شد که آیا شما می خواهید این مربی را جذب کنید یا نه ، و به همین دلیل آرزوی این صنعت توانسته است مردم را به خود جلب کند.

انتهای پیام