اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

دیافراگم هد پمپ تصفیه آب

دیافراگم هدیا کلگی پمپ تصفیه آب و نحوه تعویض آن

بیشتر انواع پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی و پمپ تصفیه آب نیمه صنعتی از نوع دیافراگمی هستند. یعنی هدایت آب توسط دیافراگم لاستیکی انجام می شود. دیافراگم کلگی پمپ، معمولا از جنس لاستیک خاصی هستند که قابلیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد. دیافراگم روی هد پمپ تعبیه شده و عموما قابل تعویض می باشد.

اگر سال های زیادی از پمپ تصفیه آب استفاده شود و یا فیلترها به موقع تعویض نشده باشند، دیافراگمی که روی هد پمپ قرار گرفته پاره میشود. به عنوان نمونه اگر فیلترهای پیش تصفیه به موقع تعویض نشوند، پمپ مکش خیلی خوبی نداشته و نمی تواند فشار لازم را برای فیلتر غشاء ممبران فراهم کند. و یا اگر  فیلتر ممبران به موقع تعویض نشود، کیپ شده و جلوی خروج آب از پمپ را می گیرد. به این ترتیب دیافراگم پمپ دائما تحت فشار زیادی قرار می گیرد و نهایتا پاره می شود.

جهت مشاهده و خرید تصفیه آب خانگی سافت واتر مدل های مختلف با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اکثر پمپ های دستگاه تصفیه آب به گونه ای طراحی شده اند که امکان تعویض دیافراگم کلگی پمپ وجود دارد. البته تعویض هد پمپ و دیافراگم باید توسط کارشناس تصفیه آب انجام شود. بیشتر انواع پمپ تصفیه آب از یک ساختار واحد برخوردارند و دیافراگم آنها یک شکل است. با اینحال ممکن است دیافراگم پمپ روی برخی مدلهای خاص قابل نصب نباشد.

یکی از رایج ترین مشکلات تصفیه آب خانگی ، نشتی آب از قسمت هد پمپ است. در صورتی که از قسمت کلگی پمپ تصفیه آب، به صورت قطره قطره آب چکه میکند،  احتمال دارد که دیافراگم هد پمپ پاره شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

هد پمپ شامل بلبرینگ، دیافراگم و چند قطعه دیگر است. خرابی بلبرینگ و دیافراگم بسیار رایج است. ممکن است دیافراگم سالم باشد و نیاز باشد بلبرینگ را عوض کنید یا بالعکس، بلبرینگ سالم و دیافراگم نیاز به تعویض داشته باشد. برای عوض کردن بلبرینگ پمپ تصفیه آب ، به لوازمی نیاز دارید که ممکن است در هر خانه ای یافت نشوند. به همین دلیل باید پمپ را به کارگاهی که موتور الکتریکی می بندند، ببرید و از آنها کمک بگیرید. علاوه بر این، تعویض بلبرینگ نیاز به تخصص داشته و مقرون به صرفه نمی باشد، به همین دلیل توصیه می شود هد پمپ را به صورت کامل تعویض نمایید.

اما در صورتی که دیافراگم هد پمپ تصفیه آب خراب شده یا به هر دلیل نشتی دارد، با کمک مراحلی که در این مقاله به صورت تصویری آموزش داده شده، می توانید دیافراگم را تعویض نمایید. البته از آنجا که باز کردن هد پمپ و جدا کردن قطعات داخلی آن دردسر دارد، پیشنهاد ما این است که کل هد را به صورت یکجا عوض نمایید. همچنین ممکن است قطعاتی که به پمپ دستگاه شما بخورد را پیدا نکنید. ضمن آنکه قطعات با کیفیت مناسب هد پمپ نیز به سختی یافت شوند. مقاله تصویری  را می توانید از طریق لینک قبل مطالعه نمایید.

اگر شما تشخیص دادید که دیافراگم هد پمپ نیاز به تعویض دارد، باید به این نکته توجه داشته باشید که دیافراگم ها ممکن است از لحاظ اندازه و ابعاد و قطعات داخلی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. ترجیح این است که هنگام خرید دیافراگم، سه قطعه مشکی رنگ را هم با آن تهیه کنید. در غیر اینصورت ممکن است لاستیکی که خریداری می کنید به سه قطعه مشکی دیافراگم قبلی هد پمپ شما نخورد. به همین دلیل بهتر است لاستیک دیافراگم با سه قطعه مشکی خریداری شود. در این مقاله نحوه تعویض دیافراگم کلگی موتور تصفیه آب آموزش داده می شود.

قطعات مورد نیاز جهت تعویض دیافراگم کلگی پمپ تصفیه آب :

  • دیافراگم هد پمپ تصفیه آب
  • پیچ گوشتی 4 سو
  • نوار تفلون
  • دستکش بهداشتی

نحوه تعویض دیافراگم کلگی موتور تصفیه آب

  1. دستگاه تصفیه آب را از برق بکشید.
  2. شیر ورودی دستگاه آب تصفیه کن را ببندید. شیر ورودی را با دنبال کردن شلنگ ورودی به اولین مرحله تصفیه آب می توانید بیابید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محل نصب وروی لینک قبل کلیک نمایید.
  3. پمپ تصفیه آب را پیدا کنید. پمپعموما روی پایه و یا پشت آن نصب شده است.
  4. پمپ دارای 2 شلنگ ورودی و خروجی آب است که جهت جریان آب بر روی آن با فلش نشان داده شده است. می توانید شلنگهای ورودی و خروجی را با برچسب مشخص کنیدتا هنگام نصب مجدد اتصالات و شلنگ،دچار مشکل نشوید.
  5. شلنگ های متصل به پمپ تصفیه آب را باز کنید.  پمپ ممکن است دارای اتصال فیتینگی و یا مهره ای باشد.  اگر پمپ مانند تصویر زیر دارای اتصال تصفیه آب فیتینگی است، ضامن را نگه داشته و شلنگ را بیرون بکشید. اگر اتصال مهره ای دارد، مهره را باز کرده و شلنگ را جدا کنید.
  6. پمپ دستگاه آب شیرین کن از طریق 4 عدد پیچ به پایه دستگاه وصل شده است. پیچ ها را با کمک پیچ گوشتی باز کرده و پمپ را از دستگاه جدا کنید که راحت بتوانید دیافراگم آن را تعویض نمایید.
  7. پمپ دارای دو سیم برق است که معمولا با سوکت به برق دستگاه آب شیرین کن وصل میشود. سوکت را جدا کنید. اگر سوکت ندارد، سیم را بریده و آزاد کنید.
  8. در اغلب موارد پمپ های تصفیه آب خانگی دارای رزوه هستند و توسط اتصال زانویی، شلنگ به آنها وصل می شود. گاهی پمپ دارای اتصال سرخود است. اتصالات نصب شده روی هد پمپ را نیز باز کنید. ممکن است این اتصالات خیلی سفت باشند و برای باز کردن آنها باید از انبردست استفاده کنید. اتصال در جهت خلاف عقربه های ساعت باز میشود. دقت کنید که فشار زیادی به اتصال وارد نکنید.
  9. روی هد پمپ تصفیه آب 6 پیچ مشاهده می کنید. انتهای 3 پیچ دیده نمیشود. اینها پیچ هایی هستند که هد پمپ را به بدنه پمپ وصل کرده اند. ولی 3 پیچ دیگر وجود دارد که سر و ته آنها مشخص است و دو قسمت دیافراگم پمپ را به هم وصل کرده اند.

اگر می خواهید دیافراگم هد پمپ را عوض کنید، درست این است که هد پمپ را به صورت کامل باز کرده و پس از تعویض دیافراگم، مجدد روی بدنه پمپ ببندید. اما اجباری در این نیست، شما می توانید هد پمپ را از بدنه جدا نکنید و فقط قسمت بالای آن را خارج کنید.

  1. سه پیچ کوتاه که سر و ته آنها دیده می شود را با پیچ گوشتی باز کنید. اگر پیچ ها باز نشد، باید با کمک روغن ترمز یا اسپری های برطرف کننده زنگ و خوردگی، نسبت به باز کردن پیچ ها اقدام کنید.
  2. هد پمپ تصفیه آب را به سمتبیرون بکشید و آن را از بدنه جدا کنید. این کار با تکان دادن هد، میسر خواهد شد.
  3. زمانی که پیچ ها را باز کردید، یک دیافراگم سفید یا شیری رنگ مشاهده می کنید، کافیست سه قطعه سیاه رنگ روی آن را با پیچ گوشتی باز کنید.

 در صورتی که داخل هد رسوب تشکیل شده آن را تمیز کنید.

  1. دیافراگم سفید رنگ را خارج کرده و پارگی آن را بررسی نمایید.
  2. یک دیافراگم سالم را جایگزین قبلی نموده و در جهت درست نصب کنید. به شکلی که درون محل مورد نظر قرار گیرد.
  3. قطعات مشکی رنگ را نیز در محل درست خود قرار دهید. سپس پیچ آنها را با کمک پیچ گوشتی ببندید.
  4. بخش بیرونی هد پمپ را به شکل صحیح قرار دهید و پیچ های پمپ را ببندید. دقت کنید که هر پیچ را مقداری چرخانده و سپس به سراغ پیچ بعدی بروید. این کار را تا سفت شدن همه پیچ ها انجام دهید.

منبع : softwaterinc