اقتصادیکسب و کار خبر فوری

چرم روش های نگهداری طبیعی و بهداشتی برای آن

مراقبت از کالاهای چرمی

قیمت کرم چرم نانوسان: با رعایت نکاتی در مراقبت از چرم و درنظر گرفتن بایدها و نبایدهایی در استفاده از چرم، میتوان نهایت استفاده از محصولات چرمی را نمود. در این مقاله به بیان روش های مراقبت از چرم و محصولات چرمی پرداخته است.

مراقبت های روزانه (Daily care)

مراقبت از کالاهای چرمی با مراقبت روزانه آغاز می شود. فقط با رعایت چند قاعده ساده می توانید از ساییدگی و پارگی غیرضروری جلوگیری نمایید. و عمر محصولات چرمی را برای سال ها افزایش دهید. برای پاک کردن چرم هرگز از پاک کننده های زیر استفاده نکنید:

  • پاک کننده با pH بالا
  • پاک کننده هایی که حاوی مواد ساینده
  • پاک کننده های حاوی الکل
  • پاک کننده هایی حاوی بوتیل سلولوز
  • پاک کننده شیشه

 پاک کردن لکه های مختلف روی چرم

1- لکه سفید روی چرم

1 فنجان الکل مالش دهنده را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. پارچه ای را با این مخلوط مرطوب کرده و ناحیه آسیب دیده را پاک کنید. بگذارید هوا خشک شود.

2- برای لکه جوهر

پک محصولات نانوسان: پنبه را به الکل آغشته نمایید و روی قسمت کوچکی از چرم قرار دهید. سپس بگذارید 10 دقیقه بماند، با استفاده از حرکت دورانی، ناحیه آسیب دیده را به آرامی با الکل مالش دهید. با استفاده از نرم کننده چرمی مقدار کمی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این باعث بازگرداندن رطوبت و درخشش چرم می شود. پاک شدن لکه ی جوهر بسته به نوع جوهر و مدت زمان وجود لکه جوهر است. ممکن است لکه از بین برود یا فقط روشن شود. می توانید از اسپری مو برای انواع لکه های جوهر استفاده کنید. اگرچه اسپری مو حاوی الکل است و لکه جوهر را پاک میکند اما بهتر است از اسپری مو استفاده نشود. زیرا بقیه مواد موجود در اسپری به چرم آسیب می رساند.

3- لکه های چربی

قیمت شامپو واترلس: ابتدا چربی اضافی را با یک پارچه تمیز از بین ببرید. سپس پودر تالک یا نشاسته ذرت را روی ناحیه آسیب دیده بپاشید. قبل از پاک کردن پودر، اجازه دهید این ماده حداقل 4 ساعت بماند. با از بین بردن رطوبت اضافی با پارچه تمیز و مرطوب بگذارید این ماده به آرامی و دور از گرما خشک شود.

4- لکه آدامس

برای پاک کردن لکه آدامسی که به چرم چسبیده باشد، می توان با مالیدن یخ روی آن، لکه را سفت نمود. سپس آدامس به راحتی پاک می شود.

 5- لکه نمکی روی چرم

ممکن است روی یک ماده چرمی لکه نمکی ظاهر شود. در این صورت، با استفاده از محلولی متشکل از 3 پیمانه سرکه و 1 پیمان آب وبا استفاده ازپارچه ناحیه آسیب دیده را تمیز نمایید.

 6- لکه غذا و خون

چاره از بین بردن لکه های ارگانیک مانند غذا و خون روی چرم، استفاده از پودر گچ است. گچ سفید له شده را روی لکه بمالید و اجازه دهید یک شب بماند. بعد از مدتی وقتی گچ خشک شد، به راحتی گچ را پاک نمایید.

مراقبت و نگهداری انواع چرم ها

  1. مراقبت از چرم های طبیعی

1-1- چرم الگانت

باید مراقبت ویژه ای شود تا ظاهر حفظ شود. ابتدا با برس نرم گرد و غبار را بزدایید یا بقایای اضافی را با یک پارچه نخی پاک کنید. سپس با استفاده از نرم کننده چرمی ملایم سطح چرم را مالش دهید. از قبل استفاده از نرم کننده آن را در یک نقطه نامشخص تست نمایید.

1-2- چرم فلوتر

(Floater)  با دوام و مقاومت بالا در برابر سایش میباشد. این بهترین گزینه برای کسانی است که بدنبال لوازم جانبی چرمی هستند که باید همانند روز اول باشد. بافت دانه دار خاص آن نتیجه یک فرآیند دباغی قدیمی است. برای مراقبت چرم فلوتر از هیچ محصول شیمیایی استفاده نکنید. بلکه چرم را هفته ای یک بار با پارچه ای خشک و تمیز یا برس نرم و ملایم جلا دهید. از یک کرم خنثی (ملتونین) با پارچه تمیز و نرم استفاده کنید.

1-3- چرم ورنی

بهتر است با یک پارچه میکرو الیاف مرطوب تمیز شود. باید مراقب چرم های رنگی مایل به رنگ روشن بود. زیرا چرم رنگدانه های رنگی را کمی جذب می کند و دیگر نمی توان آن را تمیز کرد. به دلیل پوشش خاص چرم ورنی، اگر لباس ها به طور اشتباه نگهداری شود، ممکن است سطوح به هم بچسبند. سطوح را می توان با استفاده از پاک کننده های مخصوص تمیز کردن چرم و همچنین بنزین جدا کرد. با این وجود هرگز نباید از روغن، گریس، کرم مرطوب کننده، قیر یا سفید (وارسول) استفاده شود. زیرا با پاک کردن این مواد بین لایه و سطح چرم لکه ایجاد می شود. برای اینکه براقی چرم باقی بماند، سطح فوقانی را می توان با پارچه نرم تمیز کرد.

1-4- چرم هورس

به طور کلی یک چرم کاملاً مقاوم است، اما نیاز به مراقبت منظم دارد. با داشتن روغن زیاد، خیلی تحت تأثیر آب قرار نمی گیرد. بنابراین مهم است که این روغن حفظ شود. چرم هورس دارای روغن زیادی است که حاوی روغن پاکی اصلی است که به عمق چرم نفوذ می کند. و محتوای روغن را حفظ می کند تا از خشک شدن آن جلوگیری کند. با استفاده از موم و غلظت زیاد رنگدانه های رنگی می توانید ظاهر چرم را به راحتی بازگردانید و حلال های استفاده شده در این کرم با دقت انتخاب می شوند تا به جلد اصلی آسیب نرساند.

برای ترمیم خراش های ایجاد شده بر روی چرم، می توانید خراش ها را به راحتی با استفاده از کرم Cordovan و یک پارچه صاف یا حتی استخوان گوزن پاک کنید. فقط کمی فشار وارد کنید تا الیاف به محل خود فشرده شود. برای جلای بسیار خوب چرم، از Medaille D’Or Mirror Gloss که دارای غلظت بالایی از موم‎های سخت و محتوای حلال کمتری است استفاده نمایید. این نکته حائز اهمیت است که امکان دارد حلالها به پوشش اولیه چرم آسیب برسانند، بنابراین Mirror Gloss با محتوای کم حلال، محصول مناسبی برای درخشش زیاد Cordovan است.

1-5- چرم ناپا

بیشتر با چرم دانه ای عالی ساخته میشوند، که برای رفع عیب و پوشش با رنگدانه ها، آن را سنباده می زنند. کیفیت طبیعی این چرم باعث میشود به راحتی خراشیده نمی شود. روکش چرمی، مانع از نفوذ رطوبت و عرق به داخل صندلی‌ها می‌شود به همین دلیل نسبت به روکش‌های پارچه‌ای راحت‌تر تمیز می‌شوند. مهمترین مزیت صندلی های چرم این است که لکه های روی صندلی به آسانی تمیز می شوند.

ابتدا با کمک جارو برقی تمامی خرده آشغال‌ها و موارد اضافی را از روی صندلی‌ها پاک کنید. بهتر است با لوله کوتاه جارو برقی، فضای بین صندلی ها را با دقت تمیز کنید تا خرده آشغالی در آنجا باقی نماند. سپس برای براق کردن صندلی ها از اسپری‌های تمیز کننده کفش چرم استفاده کنید. به این صورت که اسپری را برروی یک پارچه نرم و لطیف آغشته کرده و با ملایمت و حوصله، آن را بر روی صندلی ها بکشید. اگر اسپری در دسترس نداشتید، می توانید پارچه ی خود را با آب کمی نمدار کنید و صندلی ها را با آن تمیز کنید. فراموش نکنید که باید نم صندلی را با یک پارچه ی خشک بگیرید زیرا می تواند در طولانی مدت به آنها آسیب می رساند.

اسپری مو برای پاک کردن لکه های سفت و سخت توصیه می شود. از قرار دادن وسایل تیز، برنده و خشن بر روی صندلی های چرم خودداری کنید، علاوه بر آفتاب گیر شیشه ی جلو، آفتابگیر شیشه ی کناری نیز ضروری است. کرم ناپا یک فرمول بدون حلال است، بسیار ملایم است و ظاهر بهترین و شکننده ترین چرم ها را حفظ خواهد کرد. در نتیجه، چرم عمیقا تغذیه و محافظت می شود بدون اینکه در ظاهر اصلی آن تأثیر بگذارد. از این کرم برای افزایش و عمر طولانی کالاهای چرمی استفاده میشود.

1-6- اشبالت

به قطعه ای از چرم گفته میشود که از پوست شکافته شده و بسته به ضخامت آن، در چند لایه جدا میشود. از آنجا که شکافته شده است، چرم شکننده ای است. بنابراین باید برای پوشاندن آن سخت و با دوام رفتار شود. می توان آن را به گونه ای طراحی کرد که برای ایجاد جیر یک نقش برجسته یا منجمد باشد. به طور منظم باید چرم را با پارچه ای مرطوب پاک کنید، از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. سپس باید بماند تا در هوا خشک شود و سپس آن را با پارچه ای که توسط پاک کننده چرم خیس شده است تمیز نمایید. چرم اشپالت که شبیه جیر است باید با پاک کننده جیر و برس تمیز شود که برای از بین بردن لکه ها یا لکه ها مناسب است. به طور کلی مهم است که چرم اشپالت از تابش مستقیم نور خورشید و گرما دور نگه داشته شود و برای تمیز نمودن چرم از پاک کننده های همه منظوره خودداری نمایید.

1-7- جیر و نبوک

آب و روغن می توانند و را لکه دار کنند، بنابراین روش های تمیز کردن خشک توصیه می شود. ابتدا با استفاده از برس جیر ابتدا گرد و غبار و گرد و خاک را از بین ببرید. علائم روغنی را می توان با استفاده از آرد ذرت و مسواک زدن پس از آن به آرامی از بین برد، در حالی که برای لک های سخت تر ، توصیه می شود از یک محلول مخصوص جیر یا تمیز کننده نوبوک استفاده کنید.

2- مراقبت از چرم های خاص

2-1- چرم شتر

نکاتی اساسی در رابطه با نگه داری، شستشو، خشک نمودن چرم شتر وجود دارد، که رعایت این نکات تاثیر بسزایی در کیفیت و دوام چرم و محصولات ساخته شده از آن دارد.هرگز لکه را مالش ندهید زیرا باعث گسترش لکه می شود و یا لکه را به عمق پارچه وارد می کند. مالش همچنین می تواند باعث آسیب ساییدگی چرم شود.  شستشوی زیاد باعث می شود که سریع فرسوده شود، برای کاهش آسیب دیدگی ناشی از شستشو، اطمینان حاصل کنید که لباس ها کاملا بسته شده اند. همه زیپ ها را با زیپ بالا بگیرید، هر قلاب یا حلقه را محکم کنید. برای کاهش آسیب ناشی از خشک شدن، لباسهای خود را با گرمای غیر مستقیم خشک کنید. گرما و حرارت در محیط خشک کن، بالای بخاری، نزدیک شعله می تواند باعث شود چرم با سرعت بیشتری فرسوده شود.

برای ایمن نگه داشتن وسایل خود برای استفاده مجدد، آن را در یک محیط تمیز، بدون گرد و غبار و خشک نگهداری کنید. به طور کلی یک شوینده ملایم ظرفشویی می تواند بیشتر لکه ها را از بین ببرد. برای روغن، گریس، جوهر، شیره یا آدامس، الکل دناتوره یا ایزوپروپیل عامل چربی زدایی محسوب می شود و به عنوان پاک کننده لکه بهترین عملکرد را دارد و می تواند با خیال راحت لکه های چرم را از بین ببرد. برای از بین بردن لکه های روی چرم شتر، یک پارچه نخی را با چند قطره الکل دناتوره مرطوب کنید. ابتدا الکل را روی یک قسمت از چرم آزمایش کنید و اجازه دهید خشک شود. در صورت عدم تغییر رنگ، لکه را مالش دهید و اجازه دهید خشک شود. سپس با استفاده از یک مسواک لکه را با یک قطره مواد شوینده ظرفشویی تمیز کنید و آن را بمالید تا از بین برود.

2-2- چرم بوفالو

پوست بوفالو و پوست مار به دلیل بافت های منحصر بفرد مورد پسند واقع شده اند و به همین دلیل باید به دقت تمیز شوند. اصطکاک مداوم ممکن است باعث از بین رفتن خز و فلس شود، بنابراین باید با پارچه ای غیر ساینده به آرامی سطح را تمیز کرد. یک پارچه مرطوب گرد و غبار و باقی مانده های بین پوست مار را از بین می برد. هنگام تمیز نمودن پوست را بیش از حد با آب اشباع نکنید و اطمینان حاصل کنید که پوست به طور طبیعی و به دور از گرمای مصنوعی خشک شود. برای پاک سازی و جلوگیری از جمع شدن هرگونه خاک، نیاز به مسواک زدن نرم در جهت خز است.

2-3- چرم مارمولک

هنگام تمیز کردن چرم های مارمولک از روشهای استاندارد تمیز کردن مانند آب و صابون و محلولهای تمیز کننده مخصوص چرم استفاده نمایید، مهم است که پس از تمیز کردن، هرگونه محصول جمع شده در شیارها و شکافها کاملاً پاک شود. این کار را می توان با یک قلم موی نرم انجام داد.

2-4- چرم مار

چرم پوست مار باید با پارچه خشک شود و در نهایت این چرم باید در مکانی خنک و در فضای بسته و به دور از گرمای مستقیم و نور خورشید به طور طبیعی خشک شود. مهمترین مرحله هنگام مراقبت از پوست مار حفظ رطوبت چرم با کرم های نرم کننده مناسب است.

نرم کننده چرم Honey Leather یک نرم کننده طبیعی برای چرم مار است که به بافت یا رنگ چرم آسیب نمی رساند. این نرم کننده چرمی مانع از بین رفتن رطوبت چرم می باشد. تمیز کردن بافت چرم مار ضروری است، زیرا ریگ و ماسه سنگ می تواند در پشته ها جا بیفتد. Leather Honey Cleaner روشی ایمن و ملایم برای تمیز کردن چرم است. همیشه تمیز کردن را با نرم کننده چرم پوست مار دنبال کنید تا در رطوبت طبیعی مهر و موم شود.

3- مراقبت از چرم های مصنوعی

در مورد همان چیزی که در مورد چرم وجود دارد. به دلایل بهداشتی، یک چرم مصنوعی کثیف باید تمیز شود. از آنجا که اکثر چرم های مصنوعی بسیار مقاوم هستند، می توان از همه پاک کننده های پلاستیک یا چرم مصنوعی استفاده کرد. از حلال ها یا پاک کننده های قوی که خیلی قلیایی هستند استفاده نکنید. برای از بین بردن آلودگی ساختار دانه باید از برس استفاده شود. در چرم مصنوعی تیره، اغلب مشخص نیست که آیا تمیز کردن اصلاً ضروری است. همیشه با پارچه ای کمی مرطوب و سبک، چک کنید که پارچه در اثر آلودگی به چه رنگی رنگ شده است. اگر پارچه تمیز بماند، تمیز کردن سطح غیر ضروری است. همچنین فقط در صورت وجود آلودگی تمیز کردن معنی دارد.

مراقبت و نگهداری محصولات نهایی چرم

چرم یک پوست است و می تواند کشیده شود، در نتیجه از پر کردن بیش از حد کیف دستی، کیف پول خودداری نمایید تا حالت اصلی آن حفظ شود. هر هفته وقت خود را برای پاک کردن گرد و غبار و لکه ها با یک پارچه یا برس نرم اختصاص دهید. خراش ها می توانند یک محصول چرمی بدون نقص را از بین ببرند. مراقبت روزمره و ذخیره سازی متفکرانه تا حد زیادی در حفظ عمر محصولات چرمی موثر است. با این وجود محصولات خاص ممکن است به تکنیک های مختلف مراقبت نیاز داشته باشند. نگهداری مناسب چرم یکی از ساده ترین راه هایی است که می توان از آسیب دیدن آن جلوگیری نمود.

1- مراقبت از انواع کیف

1-1- کیف دستی

اگرچه امری عادی و طبیعی است که کیف های دستی را با وسایل ضروری روزمره برای روز بعد آماده باشد، اما باید زمانی صرف شود تا داخل کیف به طور کاملا خالی شود تا از تاب خوردگی آنها جلوگیری شود. پس از خالی شدن، برای جلوگیری از له شدن و تاب خوردن کیف می توان کیف دستی را با دستمال ساده پر کرد. برای کنار گذاشتن کیفها برای مدت طولانی بهتر است، یراق آلاتی مانند زیپ، سگک، قفل و … را در کاغذ دستمال پیچید تا از ایجاد اثر ناخواسته بر روی کیف جلوگیری شود. بهتر است کیفها درون یک پارچه نخی سفید بدون رنگ نگهداری شود. بهتر است کیفهای چرمی را به جای آویزان کردن روی پایه یا سطح صاف قرار داد، زیرا آویزان ماندن بیش از حد باعث کشش دسته‎ ها می شود.

1-2- کیف پول

کیف پولها در اندازه ها و سایز های متنوعی ارائه می شوند و سبک های مختلفی دارند. هنگام استفاده از کیف پول باید به این نکته توجه داشت که پر نکردن جیب های مختلف، محفظه ها و شکاف های کارت، خطر کشش پوست کاهش میابد. هنگام حمل کیف پول در کیف دستی، بهتر است کیف را در یک محفظه جداگانه یا یک جیب زیپ دار با آستری قرار گیرد، تا از ایجاد خراش بروی سطح چرم جلوگیری نمود.

1-3- ساک ورزشی

جادار بودن ساک‌های ورزشی یکی از نکات اصلی انتخاب یک کیف ورزشی مناسب است. ساک ورزشی‌ علاوه بر اینکه باید جادار باشد، و با گذاشتن لوازمی که در طول ورزش مورد نیاز است، میبایست فرم مناسبی داشته باشد. همچنین در داخل کمد و یا قفسه‌های باشگاه نیز به راحتی جا شود. عرق کردن در حین ورزش امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین استفاده از الیاف مناسب در پارچه ساک‌های ورزشی که باکتری را به خود نگیرند، اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر شستشوی آسان ساک‌های ورزشی نیز مهم است. شستشوی هر از گاه آن، نباید ورزشکاران را با مشکل روبرو کند.

1-4- چمدان و ساک مسافرتی

برای تولید کیف های چرمی مسافرتی از چرم های بادوام و ضخیم استفاده میشود، چند مرحله آسان برای حفظ کیفیت چرم وجود دارد که رعایت این چند نکته احتمال آسیب و فرسودگی را به طرز چشمگیری کاهش میدهد. قبل و بعد از مسافرت، همیشه چمدان را روی چرخها یا پاهای محافظ خود بگذارید تا اینکه در کنار آن باشد و تماس با کف را به حداقل برسانید. هنگام حمل و نقل، از محافظ چمدان استفاده کنید تا احتمال ایجاد خراشیدگی کاهش یابد. در بین سفرها، کیف مسافرتی خود را خالی کرده و در محلی که بدون نیاز به دسته های تاشو یا محکم بسته بندی لوازم جانبی دیگر در آن قرار بگیرد، ذخیره کنید