اخبار جامعه

تحصیل دانش‌آموزان «قورپلجه» زیر سقف فقر/ اینجا از عدالت آموزشی خبری نیست

خبر فوری/گلستان با وجود آنکه مسئولان همیشه از عدالت آموزشی دَم می‌زنند اما اینجا در روستای «قورپلجه» گنبدکاووس هنوز دانش‌آموزانی هستند که از حداقل‌ها محرومند و گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سوز سرمای زمستان، لذت تحصیل را از آنها ربوده است.

محرومیت و تحصیل در کانکس، اشتیاق تحصیل را از دانش‌آموزان «قورپلجه» گرفته اما این، همه مشکل دانش‌آموزان این دیار نیست و روایت تحصیل دانش‌آموزان قورپلجه‌ای دردناک‌تر از این حرف‌هاست.

 گرمای طاقت‌فرسا، نیمکت‌های رنگ و رو رفته و کانکسی که از شدت فرسودگی نه سقفی برایش مانده نه کف سالمی بیش از لذت تحصیل، طعم محرومیت را به دانش‌آموزان قرپلجه‌ای چشانده، اینجا تحصیل تنها بوی فقر می‌دهد و خبری از عدالت آموزشی نیست.

شاید روایت تحصیل دانش‌آموزان این مدرسه ذهنتان را به سمت یک روستای دورافتاده مرزی ببرد اما برخلاف انتظار این مدرسه تنها ۱۷ کیلومتر با شهر گنبدکاووس فاصله دارد، دانش‌آموزانی که تا دیروز دستان‌شان از شدت سرما یخ می‌زد این روزها در میانه بهار از شدت گرما دچار گرمازدگی می‌شوند و دیگر رمقی برای درس خواندن برایشان نمی‌ماند.

وضعیت نامناسب کانکس، نگرانی والدین دانش‌آموزان این روستا را دوچندان کرده تا جایی که برخی از آنها ترجیح می‌دهند جگرگوشه آنها به جای تحمل این همه مشقت و سختی، ترک تحصیل کند.

تحصیل دانش‌آموزان «قورپلجه» زیر سقف فقر/ اینجا از عدالت آموزشی خبری نیست

در روستای یک هزار و ۱۰۰ خانواری قورپلچه که چهار هزار نفر جمعیت دارد ۵۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر ابتدایی در دو شیفت مدرسه ابتدایی قدس و شقایق درس می‌خوانند که به دلیل کمبود فضای آموزشی چهار کانکس هم در جوار مدرسه قرار گرفته تا جوابگوی نیاز روستا باشد اما به نظر می‌رسد این کانکس فرسوده و تخریبی هم دیگر مکان مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان این روستا نیست.

عضو شورای اسلامی روستای قورپلجه گنبدکاووس در گفتگو با خبر فوری ضمن گله‌مندی از وضعیت نامناسب کانکس مدرسه، اظهار کرد: روستای قورپلجه در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب شهرستان گنبدکاووس قرار دارد که دانش‌آموزان این روستا از داشتن کوچکترین امکانات آموزشی، سرپناه ثابت و مسقف محروم هستند.

امیرمهدی آق با تأکید بر اینکه تحصیل دانش‌آموزان در این کانکس فرسوده واقعاً دردآور و زجرآور است، افزود: ظرفیت مدرسه ابتدایی دقیق  ۵۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر است و ۱۹ کلاس درس دارد که پنج کلاس درس در مدرسه‌ای که سال ۱۳۷۲ ساخته شده قرار گرفته و مابقی کلاس‌ها در کانکس دایر است.

وی با بیان اینکه متأسفانه طی روزهای گذشته تعدادی از دانش آموزان به دلیل گرمای طاقت فرسای کانکس دچار گرمازدگی شدند، بیان کرد: تحصیل در کانکسی که سیستم سرمایشی و گرمایشی درستی ندارد برای دانش آموزان عذاب آور شده، دانش آموزان در زمستان از سرمازدگی و در بهار و تابستان از گرمازدگی در رنج هستند.

تحصیل دانش‌آموزان «قورپلجه» زیر سقف فقر/ اینجا از عدالت آموزشی خبری نیست

عضو شورای اسلامی روستای قورپلجه گنبدکاووس اضافه کرد: در حالی که نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی دو سال گذشته ساخت مدرسه جدید را قول داده بود اما این مهم در مصوبات استانی از قلم افتاده است، این کم‌مهری‌ها در حالی است که در سال ۱۴۰۰ اعضای شورای روستا طی صورتجلسه‌ای زمینی نیز به اداره آموزش و پرورش شهرستان واگذار کردند و تمامی مراحل اداری آن را به اتمام رساندند.

آق با تأکید بر اینکه ما به هر کجا رفتیم به در بسته خوردیم و شرمنده این مردم فهیم هستیم، تصریح کرد: کانکسی که هنگام بارش باران از سقف آن آب می‌چکد یا کف آن سوراخ است مکان خوبی برای تحصیل نیست، متأسفانه دانش‌آموزان معصوم و بی‌گناه در فصل سرد و گرم سال بیمار می‌شوند.

تحصیل دانش‌آموزان «قورپلجه» زیر سقف فقر/ اینجا از عدالت آموزشی خبری نیست

وی متذکر شد: در سال گذشته در جریان بازدید سرزده مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان و مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یک کانکس نو و مجهز به این روستا واگذار شد اما با مخالفت مدیر آموزش و پرورش شهرستان این اتفاق محقق نشد.

عضو شورای اسلامی روستای قورپلجه گنبدکاووس با اشاره به اینکه دانش‌آموزان روستای قورپلجه هر چه سریعتر به حداقل‌ترین امکانات آموزشی نیاز مبرم دارند، گفت: با توجه به اینکه سال آینده ۱۰۰ دانش‌آموز جدید به مدرسه اضافه می‌شوند نیازمند اقدام عاجل مسئولان و ارتقای امکانات آموزشی در مدرسه روستا هستیم.

تحصیل دانش‌آموزان «قورپلجه» زیر سقف فقر/ اینجا از عدالت آموزشی خبری نیست

به گزارش خبر فوری، گرچه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و جمع‌آوری مدارس کانکسی در استان گلستان رقم خورده اما هنوز هم دانش‌آموزانی هستند که محرومیت آنها را به تحصیل زیر سقف مدارس کانکسی به‌ویژه کانکس‌های فرسوده کشانده است.

با توجه به اینکه برخی از دانش‌آموزان این روستا در این فضای نامطلوب آموزشی مجبور به ترک تحصیل شدند، می‌طلبد مسئولان امر برای ساخت مدرسه جدید و اختصاص کانکس نو تا آماده‌سازی ساختمان جدید اقدام عاجل داشته باشند.

انتهای پیام