اخبار جامعه

تحصیل ۱۰۵ هزار دانش‌آموز استثنایی امسال در مدارس کشور

بنا بر اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، آنلاین امسال مجموعا حدود ۱۰۵ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس خاص و عادی کشور درس می‌خوانند.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگوبا خبر فوری، با اشاره به آمار ثبت نام دانش آموزان استثنایی در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۸۳ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس خاص و حدود ۲۲ هزار دانش آموز استثنایی نیز در مدارس عادی ثبت نام شده بودند.

وی با بیان اینکه سه گروه از دانش آموزان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی و در کنار سایر دانش آموز تحصیل می‌کنند، توضیح داد: پیش بینی ثبت نام دانش آموزان استثنایی برای امسال نیز همین حدود است. یعنی  آنلاین امسال مجموعا حدود ۱۰۵ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس خاص و عادی درس می‌خوانند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، درباره تعداد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، نقص توجه و دارای آسیب در زبان و گفتار نیز خاطر نشان کرد: برخی دانش آموزان ذیل گروه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، یا دارای نقص توجه بیش فعالی و یا آسیب  زبان و گفتار قرار می‌گیرند. در این راستا مراکزی تحت عنوان مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام داریم. دانش آموزانی که دچار این اختلالات می‌شوند در هفته یک الی دو روز از طرف  مدرسه به این مراکز ارجاع داده می‌شوند و خدمات تخصصی را دریافت کنند که آمار این دانش آموزان متغییر است و در طول سال تعیین می‌شود.

طریفی در بخش دیگر سخنان خود درباره  رشته‌های کاردانش خاص مدارس استثنایی نیز افزود: ما به جز دوره متوسطه اول و دوم دو دوره دیگر یعنی دوره پیش حرفه‌ای و دوره کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه را هم داریم که خاص مدارس استثنایی است. بچه‌های ما آن پیچیدگی مدارس عادی برای انتخاب رشته در کلاس نهم را ندارند. دانش آموزان استثنایی از دوره پیش حرفه‌ای وارد کار و دانش می‌شوند و آنجا از ۳۶ رشته موجود،  رشته مربوطه را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه غالب دانش آموزان استثنایی محصل در دوره ابتدایی هستند، افزود: کار ثبت نام ۹۷ درصد دانش آموزان ما در تمام پایه ها به جز پایه اول ابتدایی و پیش دبستانی انجام شده است و به صورت سیستمی ارتقا پیدا می‌کند.
انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.