اخبار جامعه

ارائه گزارش تخلفات با سامانه پنجره واحد زمین

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: سامانه پنجره واحد زمین مسائل مربوط به زمین‌خواری و تغییر کاربری و تخلفات را پایش و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

به گزارش خبر فوری، عباسعلی نوبخت_رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور_  امروز (۲۵ اردیبهشت) در حاشیه نشست مشترک دستگاه‌ها درباره اجرای پنجره واحد زمین درباره جزئیات و عملکرد سامانه پنجره واحد زمین گفت: این سامانه تقاضاهای مردم در حوزه زمین برای دستگاه‌های مختلف را تسهیل می‌کند و با یک درخواست کلیه دستگاه‌ها به صورت الکترونیک پاسخ می‌دهند. 

وی افزود: این سامانه همچنین مسائل مربوط به زمین را پایش ماهواره‌ای می‌کند و می‌تواند جلوی تخلفات در حوزه زمین و تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی را بگیرد. 

  انتقال تصاویر ماهواره خیام و هوش مصنوعی به پنجره واحد زمین 

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: این سامانه، تصاویر جدید دریافتی از ماهواره را با تصاویر قبلی مقایسه می‌کند و در صورتی که تخلفی مانند دیوارکشی غیرمجاز در اراضی یا مثلا در جنگل‌ها قطع درخت صورت گرفته باشد به صورت سیستمی به دستگاه متولی گزارش می‌دهد که با این‌کار مشکل کمبود نیرو نیز جبران می‌شود. 

وی افزود: راهبر این سامانه در بخش فنی، سازمان فناوری اطلاعات ایران است و سازمان منابع طبیعی ایران نیز دستگاه اجرایی آن است و هماهنگی بین دستگاهی را انجام می‌دهیم. 

نوبخت ادامه داد: منشور این سامانه با کمک سازمان فناوری اطلاعات تهیه شده و اکنون برای تصویب به کارگروه فراقوه‌ای رفته است. شیوه‌نامه‌ای نیز به کمک وزارت کشور تهیه شده است و برای این کارگروه ارسال می‌شود. 

وی تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی به وظایف خود برای تهیه ضوابط اجرایی عمل کرده است و امیدواریم که در هفته دولت عملیاتی شود؛ اما برای اینکه بتوانیم کلیه فعالیت‌ها در حوزه زمین در دستگاه‌های مختلف در پنجره واحد آورده شود دارای چشم اندازی تا سال ۱۴۰۵ است. 

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: با اجرای سامانه پنجره  مدیریت واحد زمین، کم‌کاری هر دستگاهی مشخص خواهد شد. مردم نیز به پنجره واحد مدیریت زمین دسترسی دارند و در صورتی که فردی امکان استفاده از فضای مجازی را نداشته باشد می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه کند. 

تلاش برای اتصال تمام دستگاه‌ها و استان‌ها به سامانه پنجره واحد زمین

حسین میررجبی نیز در این جلسه درباره کارکرد این سامانه اظهار کرد: پنجره واحد زمین بستری را در دو محور زیر سامانه صدور درخواست مجوز متقاضیان که در این قالب هر فردی که در خواست مجوز بر پایه زمین است را دارد بتواند به سامانه مراجعه کند و خدمات آنلاین را دریابت کند و بتواند بدون مراجعه به دستگاه‌ها برای دریافت مجوز اقدام کند. 

وی افزود: زیرسامانه دیگر، پویش هوشمند اراضی است. یکی از معضلاتی که در دستگاه اجرایی داریم عدم توانایی فیزیکی، گشت‌زنی فیزیکی برای مراقبت از دستگاه‌ها در تحت تولی‌گری خودشان است.  

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشو گفت: در قالب زیرسامانه پایش هوشمند اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به روز این تغییرات کاربری غیرمجاز شناسایی می‌شود، به دستگاه اجرا ارسال می‌شود و دستگاه در برابر آن اعلامات و شناسایی‌ها وظیفه دارد نسبت به آن مسئله پیگیری حقوقی و قضایی، پس از صدور رای مرجع قضایی اقدامات قانونی داشته باشد. 

وی ادامه داد: ۲۵ استان در زیر سامانه صدور مجوز و ۱۵ استان در زیرسامانه پایش هوشمند مشغول به کار هستند. در قالب منشور و پیش‌بینی‌های کاربردی، تلاش داریم همه دستگاه‌ها و استان‌ها را به این سامانه اتصال دهیم. 

میررجبی در پایان اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی ما این است که برخی از دستگاه‌ها چه به لحاظ نرم‌افزاری و چه از نظر سخت‌افزاری همراهی نمی‌کنند و امیدواریم که با جلساتی که پیش‌بینی کرده‌ایم این مشکل نیز برطرف شود.

انتهای پیام