اخبار عمومی

مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۲۳۱ هزار هکتار از اراضی گندم لرستان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سید عماد شاهرخی روز دوشنبه در چهارمین جلسه ستاد برداشت سال ۱۴۰۲ محصولات کشاورزی، اظهار داشت: در حال حاضر میزان کشت گندم به عنوان ستون فقرات امنیت غذایی و بخش کشاورزی ۸۷۰ میلیون تن در دنیا است و کشور ما با تولید حدود شش میلیون هکتار از این حیث در رتبه ۱۳ جهان قرار دارد که به فضل الهی امیدواریم امسال به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

وی اظهار کرد تاکنون میزان ۱۸ هزار و ۶۱۵ تن گندم، ۲۹۹ تن کلزا و ۸۷۴ تن کاملینا توسط مباشر (تعاون روستایی) با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی از شهرهای جنوبی استان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص پایداری در تولید گندم و حفظ خودکفایی، اظهار کرد: برای پایداری این اصل باید از سه مؤلفه بذر اصلاح شده، تغذیه مناسب و تأمین به موقع نهاده در کنار سیستم‌های نوین آبیاری و ارتقای ضریب مکانیزاسیون بهره ببریم و میانگین تولید در سطح را افزایش دهیم.

شاهرخی در خصوص اقدامات مدیریت حفظ نباتات در سال زراعی جاری، عنوان کرد: تاکنون مبارزه با علف‌های هرز گندم در سطح ۲۳۱ هزار و ۳۰۷ هکتار با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل، مبارزه با علف‌های هرز جو در سطح ۱۰۹ هزار و ۱۱۷ هکتار با افزایش ۱۰۳ درصدی نسبت به سال قبل، مبارزه با سن غلات در سطح ۸۱ هزار و ۱۰۲ هکتار و مبارزه با زنگ زرد گندم در سطح هفت هزار و ۲۰۶ هکتار صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: از ابتدای خرداد ماه سال جاری برداشت محصولات غلات و دانه‌های روغنی با فعالیت ۵۲۰ دستگاه کمباین در مناطق جنوبی استان شروع شده است، همچنین در بحث برداشت دانه‌های روغنی ۱۷ دستگاه کمباین غیر کاهکوب مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: برای تمامی کمباین‌های فعال سهمیه سوخت مورد نیاز و کارت معاینه فنی صادر شده که علاوه بر همکاران ما ۱۰ اکیپ برداشت از شرکت‌های خصوصی مشغول نظارت بر فعالیت کمباین‌ها هستند، همچنین آموزش‌های لازم در خصوص نحوه نظارت بر برداشت محصولات به کارشناسان، مهندسین ناظر و نیروهای بسیج کشاورزی شهرستان‌های جنوبی استان شامل پلدختر، کوهدشت، رومشکان، خرم آباد داده شده است.

شاهرخی در خصوص احتمال آتش سوزی کاه و کلش و بقایای کشاورزی اظهار کرد: با استقرار خودروهای آتش نشانی در محل مدیریت‌های شهرستان‌ها و استفاده از فراخوان عوامل انسانی و نیروهای بسیج از آتش سوزی‌های احتمالی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی بر جذب کود توسط کارگزارها در شهرستان‌ها در راستای افزایش سهمیه کود استان تأکید و در خصوص پیگیری، تعیین تکلیف و جذب اعتبارات املاک تملک دارایی شهرستان‌ها توصیه‌های لازم را بیان کرد.