اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

شیشه بالابر ماشین چگونه کار میکند؟

شیشه بالابر خودرو و نحوه عملکرد آن

در با انواع و اجزا شیشه بالابر آشنا شدیم در ادامه به نحوه عملکرد مدار و روش بازکردن رودری و دسترسی به مجموعه شیشه بالابر خودرو و بررسی سیم‌کشی این مجموعه پرداخته می‌شود. برای بررسی مدار حتماً باید به نقشه شماتیک مدار مربوطه دسترسی داشت. مدارها در خودروها با هم متفاوت هستند، بنابراین برای بررسی و عیب‌یابی هر مدار ضروری است به کتاب راهنمای تعمیرات آن مدل خودرو دسترسی داشت و از روی مدار سیم‌کشی تمامی احتمالات ممکن را در نظر گرفت. در این مقاله فقط یک مدار شیشه بالابر خودرو مورد بررسی عملکرد و عیب‌یابی قرار خواهد گرفت، علاوه‌برآن یکی از مشکلات بزرگ شیشه‌بالابرها یعنی کندکار کردن آنها بررسی خواهد شد. در انتها نیز لیست قیمت شیشه تویوتا را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید.

عملکرد مدار شیشه بالابر خودرو :

به دلیل تشابه زیاد مدار شیشه بالابر خودرو در خانواده پژو (405- پارس – معمولی – روآ – آردی)، مدار یکی از این خودروها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نکات مهم در بررسی مدار شیشه بالابر خودرو:

1- رله شیشه بالابر پس از بازکردن سوئیچ اصلی خودرو همواره فعال است.
2- کلید شیشه بالابر از نوع اتوماتیک دارای 2 پلاتین در هر سمت است، پلاتین بالایی برای وضعیت حرکت عادی پلاتین پایینی هر سمت برای ایجاد حالت اتوماتیک است
3- یونیت شیشه بالابر سمت راننده وظیفه کنترل و ارسال جریان برق به سمت موتور شیشه بالابر سمت راننده را بر عهده دارد
4- یونیت شیشه بالابر در این مدار فقط مخصوص در سمت راننده است.
5- یونیت شیشه بالابر مدت‌زمان ارسال برق به موتور شیشه بالابر را کنترل می‌کند.
6- برای بالا یا پایین رفتن شیشه کافی است جهت برق دادن مثبت و منفی به موتور تغییر کند.
7- کلیدهای شیشه بالابر مخصوص موتور سمت شاگرد به صورتی قرار گرفته‌اند که در صورت فشردن هم‌زمان اما معکوس (مثلاً فشردن یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین) ارتباط به موتور شیشه بالابر به‌صورت لحظه‌ای قطع شده و تا رهاکردن از کلیدها قطع باقی می‌ماند.
8- موتورهای شیشه بالابر دارای قطع کن جریان (نوعی فیوز) برای محافظت هستند در صورت گیرکردن کلید یا فشرده نگه‌داشتن آنها این فیوزها با قطع کردن موقت مدارها، از سوختن آنها جلوگیری می‌کنند.

فیلم 2 روش دسترسی به اجزا مجموعه شیشه بالابر با بازکردن رودری‌ها و نحوه آزمایش عملی آامکان باز و بسته‌کردن شیشه‌های جانبی، قابلیتی بدیهی در هر خودرویی است که انتظار داریم در هر لحظه‌ای به آن دسترسی داشته باشیم. شیشه بالابر ماشین ها با توجه به حجم استفاده بالا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که امکان سال‌ها کارکرد بدون مشکل را داشته باشند. اما بروز هر مشکلی در عملکرد آنها می‌تواند ناخوشایند و حتی خطرساز باشد.

آیا تابحال پیش آمده که نتوانید پنجره خودرو خود را بالا ببرید؟ این مسئله میتواند روز شما را خراب کنید. با کیان باتری همراه شوید تا بدانید چرا شیشه بالابر خودرو کار نمی کند؟

شیشه بالابر ماشین چگونه کار میکند؟

موتور شیشه بالابر در خودروها به قطعه ای گفته می شود که باعث بالا رفتن و پایین آمدن شیشه خودرو در هر چهار طرف درب ها می شود. این سیستم بر اساس اتصال برق و جریان از طریق یک مدار الکتریکی عمل می کند. با فشار دادن دکمه، برق از وارد مدار می شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه ارسال می گردد. این کار یعنی شیشه بالا می رود یا پایین می آید.

طرز کار و اجزای تشکیل دهنده شیشه بالابر پراید

موتورهای بالابر برقی شیشه های خودرو یک سیستم ساده اما کارآمد هستند که در داخل درب ماشین نصب شده اند و عملکرد شیشه پنجره را کنترل می کنند. وقتی موتور شیشه بالابر برقی خراب شود یا به هر دلیلی درست کار نکند، پنجره در هر موقعیتی که قبل از خرابی موتور پنجره قرار داشته است، در همان حالت متوقف می شود. اگر پنجره هنگام خرابی موتور برقی بالابر شیشه باز بماند، می تواند یک خطر امنیتی برای خودرو ایجاد کند. در این حالت نمی توان اتومبیل را به همان حالت رها کرد!

موتور شیشه بالابر ماشین

موتور شیشه بالابر برقی دارای چهار سوراخ در موقعیت های مختلف است که برای نصب تعبیه گشته است. این قطعه عموماً با ولتاژ 12 ولت و جریان DC کار می کند. این قطعه دارای قابلیت ضد آب بوده و بر اساس استاندارد ایزو با کد ISO 9001 تولید می شود.

عیب یابی مشکلات سیستم شیشه بالابر برقی

چرا شیشه بالابر ماشین کار نمی کند؟

شیشه بالابر برقی به صورت کلی می‌تواند دارای 2 گروه مشکل شود؛

1- مشکلات ناشی از خرابی اجزای ریل و موتور

2- مشکلات ناشی از مدار الکتریکی.

·         هیچ کدام از شیشه بالابرها کار نمی‌کند

طبیعتا سوختن یا گیرکردن همزمان هر 4 موتور و ریل غیرممکن است. اگر در حالت سوئیچ باز هیچ شیشه‌ای حرکت نمی‌کند، باید به سراغ بخش‌های تغذیه رفت. در عموم خودروها تغذیه مدارهای جلو و عقب مجزاست و طبیعتا امکان خرابی و سوختن همزمان رله‌ها و فیوزهای جلو و عقب احتمال کمی دارد.

این ایراد را می‌توان به حساب مغزی سوئیچ گذاشت. اگر خودرو تنها یک رله برای تمامی شیشه بالابرها داشته باشد، طبیعتا ایراد از همان تک رله است اما اگر کلا خودرو فاقد رله شیشه بالابر باشد و یا رله‌های جلو و عقب مجزا باشند، این ایراد به احتمال زیاد از مغزی سوئیچ یا پنل کلیدهای راننده است. در خودروهای مالتی پلکس، این ایراد نرم‌افزاری بوده و به احتمال زیاد ناشی از بروز مشکل در عملکرد واحد کنترل مرکزی (BCM) است.

·         شیشه‌های ردیف عقب حرکت نمی‌کنند

اگر فیوز و رله بالابرهای عقب سالم باشد، ایراد از کلید قفل‌کن ردیف عقب است که یا گیر کرده یا کنتاکت داخلی آن خراب شده است. برای تست سلامت رله می‌توان کلید قفل‌کن را خارج کرده و پایه‌های ورودی و خروجی سوکت آن را با یک تکه سیم به هم متصل کرد، در این حالت صدای تیک‌تیک رله باید شنیده شود و چراغ‌ کلیدهای ردیف عقب روشن شود در غیر این صورت رله معیوب است.

·         یکی از شیشه‌ها حرکت نمی‌کند

از آنجایی که تغذیه بالابرها به صورت جفتی انجام می‌شود، این ایراد ناشی از موتور و یا کلید همان سمت است. اگر کلید خراب باشد، با کشیدن سوکت آن و قرار دادن کلیدی دیگر، شیشه باید حرکت کند در غیر این صورت مجموعه موتور و ریل معیوب است که باید به بررسی دقیق آن پرداخت.

·         حالت اتوماتیک شیشه عمل نمی‌کند

اگر به‌تازگی باز شده باشد، یونیت شیشه بالابر نیاز به تجدید حافظه خواهد داشت که روش آن در دفترچه راهنمای خودرو به صورت مفصل توضیح داده شده است.

اگر کلا حالت اتوماتیک و تشخیص مانع کار نمی‌کند، ایراد از یونیت شیشه بالابر است اما اگر تنها حالت اتوماتیک کار نمی‌کند، ممکن است ایراد از خود کلید شیشه بالابر باشد که کنتاکت دوم آن برای صدور فرمان حالت اتوماتیک عمل نمی‌کند.

گاهی ممکن است کابل ریل شیشه بالابر در جای خود شل شده باشد و باعث شود که شیشه با رسیدن به انتهای کورس حرکت خود، جای لقی داشته باشد که در این حالت تشخیص انتهای کورس برای یونیت شیشه بالابر دشوار خواهد شد و ممکن است جریان‌دهی برای یک لحظه به صورت اضافه به موتور ادامه داشته باشد که در بلند‌مدت یا منجر به خرابی موتور شده یا کابل را پاره می‌کند.

·         شیشه بالابر به کندی حرکت می‌کند

کند‌بودن یک شیشه دو دلیل اصلی دارد؛ یا مجموعه گیربکس ریل، پولی‌ها و نوارهای نگهدارنده شیشه خیلی خشک هستند یا مشکل تغذیه‌ای وجود دارد. در صورت خشکی سیستم، مجموعه ریل باید باز شده و سرویس شود یا از ضعیف‌شدن و داغ‌کردن موتور جلوگیری شود.

ضعف تغذیه می‌تواند به خاطر ضعف اتصال بدنه‌ها باشد. در خودروهایی که فاقد رله شیشه بالابر هستند، این ایراد بیشتر قابل مشاهده است (نظیر خانواده پراید) که می‌توان با اضافه‌کردن رله تغذیه تا حد زیادی شرایط آن را بهبود داد.

دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو

  • فیوز سوخته
  • سوئیچ خراب
  • موتور پنجره معیوب
  • رگلاتور پنجره معیوب

اگر زمانی که دکمه‌ها را می‌فشارید، صدای وزوز موتور بالابر را می‌شنوید، احتمالا مشکل از موتور یا رگلاتور است. اما اگر با فشار دادن کلید‌ها صدایی نمی‌شنوید، وقت آن است که به سراغ فیوز‌ها بروید.

فیوز سوخته

اگر تمام پنجره‌ها کار نمی‌کنند، به احتمال خیلی زیاد مشکل از فیوز است. جعبه فیوز را پیدا کنید و با استفاده از یک پیچ گوشتی دوسو، درب آن را باز کنید. در اکثرخودروها، می‌توانید با توجه به دیاگرام موجود بفهمید که هرفیوز مربوط به کدام بخش است. خوب است که تعدادی فیوز زاپاس همواره داشته باشید چرا که تقریبا برای همه‌ی قسمت‌های خودرو مورد نیازهستند و قیمت زیادی نیز ندارند.

فیوز مربوط به شیشه بالابر را بکشید. مراقب باشید که به فیوز یا سوکت آسیبی وارد نکنید. برای این کار می‌توانید از یک دم باریک استفاده کنید. وقتی فیوز را بیرون کشیدید، نوار داخلی آن را چک کنید.

توصیه: اتصالات شل یا سیم‌های اطراف جعبه فیوز را بررسی کنید. آن‌ها را محکم کنید و ببینید آیا پنجره‌ها کار می‌کنند یا خیر.

توصیه ۲: کلید‌های پنجره را بابت هرگونه آلودگی و یا فرسودگی سیم‌ها چک کنید. اگر مشکل از فیوز نباشد لازم است چیز‌های دیگر را بررسی کنید. پنل در را بردارید. حال کاملا اتصالات، سیم ها، قسمت‌های پلاستیکی و هر بخشی که مربوط به شیشه بالابر است را بررسی کنید که قطعی یا پوسیدگی نداشته باشد.

موتور معیوب بالابر شیشه

با استفاده از یک ولت سنج، اتصالی که به موتور بالابر می‌رسد را چک کنید. موتور‌هایی با دو سیم، دارای سیستم آنالوگ هستند و تست کردن آن‌ها ایمن است. موتور‌هایی که بیش دو سیم دارند، سیستم دیجیتال نامیده می‌شوند و توصیه می‌کنیم از یک متخصص درخواست کمک کنید.

برای تست موتور، هنگامی که دکمه‌ها را فشارداده اید، ولتاژ را بسنجید و ببینید جریان برق وجود دارد یا خیر. باید به دنبال ولتاژ ۱۲ یا ۱۲- باشید. اگر ولت سنج جریان کامل را نشان می‌دهد، و موتور کار نمی‌کند، به این معناست که موتور شیشه بالابر دچار مشکل است. این به آن معناست که جریان کافی به موتور نمی‌رسد و مدار دچار مشکل شده است.

مشکل در سیم کشی

اگر با فشار دادن سوئیچ بالابر موفق به بالا پایین بردن شیشه نشدید احتمالا مشکل برقی است. سیم کشی فرسوده یا خراب شده می تواند باعث توقف عملکرد شیشه شود. این مورد بیشتر در وسایل نقلیه قدیمی رخ می دهد و تعمیر آن ممکن است به تنهایی دشوار باشد.

عدم جریان برق

برای این که پنجره برقی خودرو به درستی کار کند، باید برق کافی به آن برسد. این نیروی الکتریکی از گرفته می شود. اگر برق این مدار قطع شود، دیگر نمیتوان با فشار دادن سوئیچ بالابر شیشه خودرو آن را پایین یا بالا برد. قبل از هر چیزی باید کاری کرد که این به این سوئیچ برق برسد.

خرابی سوئیچ پنجره

یکی دیگر از دلایل کار نکردن بالا بر شیشه خودرو، مربوط به سوئیچ پنجره می باشد. با گذشت زمان، بخش های داخلی کلید بالابر پنجره ماشین فرسوده می شود و باعث می شود نتوانید با استفاده از سوئیچ شیشه، آن را بالا و پایین کنید. تعویض سوئیچ بالابر به هیچ عنوان توصیه نمی شود، تا زمانی که ساییده شود و از کار بیفتد. نگاهی به سوئیچ شیشه بالابر بیاندازید، برای یافتن این مشکل از یک ولت سنج کمک بگیرید. اگر ولتاژکمی در حال جهش بود پس ممکن است سوئیچ خراب باشد.

شیشه بالابر آسیب دیده

دقیقا مثل موتور پنجره، واحدهای رگولاتور یا بالابر، با گذشت زمان فرسوده و خراب می شوند. در واقع با گذر زمان، اجزای مکانیکی بالابر شیشه شروع به خرابی می کنند و در نهایت منجر به آسیب های جبران ناپذیری می شود.