اخبار ورزشی

سامورایی‌ها به دنبال دهمین طلای معتبرترین تورنمنت والیبال آسیا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، بیست‌ودومین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا از فردا (شنبه ۲۸ مرداد) آغاز خواهد شد و تا چهارم شهریور به میزبانی شهر ارومیه و با شرکت ۱۷ تیم ادامه دارد.

یک دایره قرمز که نماد و نشان خورشید است در وسط مستطیلی سفید رنگ، نماد و نشان و هویت ژاپنی‌هاست. کشوری که به سرزمین خورشید تابان مشهور است با ملی‌پوشان والیبالش به ارومیه آمده تا رنگ مدال برنز لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ را به طلا در رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا ۲۰۲۳ تبدیل کند. اگر تا دیروز ژاپن رقیب سنتی ایران در فوتبال محسوب می‌شد، چندین سال است به واسطه رشد صعودی والیبال ایران، این دو کشور رقیب سنتی یکدیگر در والیبال آسیا نیز هستند و هرازچندگاهی در فینال تورنمنت‌ها پنجه در پنجه می‌اندازند.

فلیپ بلین فرانسوی و ۶۳ ساله که برای ماجراجویی به آسیا آمده است در نخستین تورنمنت خود با سامورایی‌ها مدال برنز رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال را کسب کرد و حالا به دنبال ادامه این روند موفقیت آمیز در رقابت‌های قهرمانی والیبال مردان آسیاست. ژاپنی‌ها تابحال ۹ مدال طلا، ۴ نقره و ۴ برنز در رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا کسب کرده‌اند، ۱۷ مدال رنگارنگ از ۲۱ دوره این رقابت‌ها دشت کرده‌اند.

ژاپن که با تمامی ستاره‌های خود گام به این رقابت‌ها گذاشته است و حتی ایشیکاوا و نیشیدای افسانه‌ای را با خود به ارومیه آورده، چیزی جز قهرمانی از ارومیه نمی‌خواهد. تیمی که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی روند صعودش را در والیبال شروع کرد در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برنز گرفت و در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکو مدال برنز دوره قبل را به مدال نقره تبدیل کرد اما شاهکار ژاپن در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بود که بالاتر از تمامی قدرت‌های والیبال جهان ایستاد و مدال و جام طلا را با خود به کشورش برد.

نکته جالب توجه اینجاست که در همین المپیک بود که سامورایی‌ها سبک جدیدی از پاس و حمله در والیبال را ابداع کردند و آن هم پاس و اسپک سرعتی بود. سبکی که امروزه به یکی از مهم‌ترین سبک‌های حمله در رشته والیبال تبدیل شده و به کلی چهره والیبال را دگرگون کرده است.

ژاپنی‌ها علاوه بر سه مدال المپیک، دو مدال نقره جام جهانی، یک برنز جام قهرمان قهرمانان، ۹ قهرمانی، ۴ نایب قهرمانی و ۴ مقام سومی قهرمانی مردان آسیا و یک مدال برنز لیگ ملت‌ها را در کارنامه دارند و آمده‌اند تا دهمین کاپ قهرمانی معتبرترین تورنمنت والیبالی آسیا را به تالار افتخارات خود اضافه کنند. کاری که با وجود تیم پرانگیزه و قدرتمندی مثل ایران که از امتیاز میزبانی برخوردار است، سخت به نظر می‌رسد.

ژاپنی‌ها که در طول تاریخ والیبال خود بازیکن بلند قامت والیبالی نداشته‌اند در این رقابت‌ها نیز با میانگین قدی کمتر از ۱۹۰ گام به این مسابقات گذاشته‌اند اما روی جهش‌های اعجاب انگیز نشیدا و ایشیکاوا حساب باز کرده‌اند. باید منتظر ماند و دید سرنوشت سامورایی‌ها در بیست و دومین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا به زلف کدام تیم در فینال گره خواهد خورد و نتیجه چه خواهد شد؟

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.