حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه چقدر باید باشد؟

حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه چقدر باید باشد؟

حداکثر بازشوی سقف وافل نسبت به سایر سقف های معمولی بیشتر است. برای پاسخ به سوال باید قالب وافل را در دو نوع یک رو و دو رو بررسی کنیم. زیرا حداکثر بازشو سقف وافل یک طرفه و دو طرفه کاملا متفاوت است. حداکثر دهانه سقف وافل که به راحتی و با ایمنی بالا اجرا خواهد شد 16 متر می باشد. در این مقاله قصد داریم در راستای همین نکته به بررسی موضوعات مختلف بپردازیم.

ضرورت طراحی سازه با حداکثر بازشو سقف وافل توخالی

حداکثر بازشوی سقف وافل به گونه ای است که می توان آن را به سه عامل مهم در سازه تقسیم کرد. منظور از این سه عامل ایمنی سازه، هزینه، زیبایی طرح است. این سه عامل برای مهندسان و پیمانکاران و حتی خریداران بسیار مهم است. تا بتوانیم سازه خود را با سقفی که در دهانه های طولانی پاسخگو است پیاده سازی کنیم. همچنین می توان با حذف ستون های اضافی در هزینه های ساختمان صرفه جویی کرد. یک چیز مهم در ساخت و ساز است.

اجرای سقف وافل در سالن های بزرگ

با این حساب می توان گفت اجرای سقف وافل علاوه بر تمامی عوامل ذکر شده در زیبایی پلان معماری نیز بسیار موثر است. به عنوان مثال، برای کسانی که می خواهند در یک آپارتمان زندگی کنند. قطعاً ستون های اضافی وسط پذیرایی یا پارکینگ بسیار ناخوشایند است. همچنین برای ساخت بیمارستان ها، سالن های کنفرانس، اماکن زیارتی، سالن ها وجود ستون ها بسیار دست و پا گیر خواهد بود.

اما چرا پیشنهاد ما سقف وافل است؟ زیرا علاوه بر اجرای سقف با حداکثر بازشو سقف وافل از ایمنی زیادی برخوردار است. زیرا سقف مهمترین قسمت ساختمان است. اکثر مهندسان به دنبال راه حلی برای کاهش وزن و افزایش سختی سقف هستند. امروزه نیز اجرای سقف وافل تمامی این ویژگی ها را در مقایسه با بقیه سیستم ها در بر می گیرد. همچنین چندین سال است که مهندسان و کارفرمایان زیادی جذب سیستم سقف وافل شده اند و این سیستم را برای سازه های خود انتخاب می کنند.

سقف وافل با پیشینه تاریخی

همانطور که گفتیم حداکثر باز شدن سقف وافل به نوع قالب ها و عملکرد سقف بستگی دارد. این دو سقف از نظر اسمی شبیه هم هستند. اما از نظر کاربرد و عملکرد بسیار متفاوت هستند. جالب است بدانید که سقف وافل نیز در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته چون پیمانکاران در حین اجرای قالب بندی با مشکلات زیادی مواجه بودند. بنابراین استقبال چندانی از آن نشد و نتوانستند از آن به درستی و قابل قبول در اجرا استفاده کنند. بعدا با تغییر فرمت و کارآمدتر کردن قالب وافل که به راحتی اجرا می شود و هزینه کمی هم دارد. سقف های وافل مورد توجه پیمانکاران قرار گرفت و به تدریج با پیشرفت علم و فناوری و همچنین با گردهمایی مهندسان، نخبگان و کارشناسان، همواره شاهد اجرای سازه های مستحکم با این نوع سیستم هستیم.

چرا حداکثر بازشو سقف وافل بیشتر از سقف های دیگر است؟

مهم ترین موضوعی که باعث شد این سقف با استقبال قابل توجهی مواجه شود. ویژگی های سقف وافل از این سازه می توان در دهانه های بزرگ نیز استفاده کرد. به عبارت دیگر حداکثر باز شدن سقف وافل نسبت به سقف های دیگر بیشتر است. علاوه بر این، اجرای سقف وافل هزینه کمتری دارد. همچنین قرار گرفتن این دو مورد در کنار هم مزیت بسیار خوبی برای سقف است.

اجرای سقف وافل در دهانه های بلند

دلیل اصلی این است که سقف وافل برای حداکثر دهانه ها نیز استفاده می شود. حذف بتن زیرین. این بتن نقش پوشش میلگرد را ایفا کرده است. با برداشتن بتن از قسمت کششی، بتن کمتری در سقف مصرف می شود و در نتیجه بار مرده وارد شده به سقف نیز کمتر می شود. عملکرد دو طرفه در کنار وزن کمتر دلیل اصلی اجرای سقف وافل در طرح های با دهانه بلند است. اما در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال هستیم. حداکثر بازشو سقف وافل یک طرفه و دو طرفه دقیقا چقدر است؟ و با چه محدودیت هایی در اجرای آن مواجه هستیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

حداکثر بازشو سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه به صورت مدولار و در طول های مختلف قابل استفاده است. حداکثر بازشوی این سقف نسبت به نوع دو طرفه آن کمتر است. شاید این سقف را با نام وافل سبز یا ماهانیت شنیده باشید.

اما یک نکته مهم سقف وافل یک طرفه چون عملکرد یک طرفه دارد. در فواصل کوتاه استفاده می شود. حال به این سوال جواب می دهیم که حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه و یک طرفه چقدر باید باشد؟ حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه 8 و در نهایت 9 متر توصیه می شود. البته اگر دهانه بلندتری داریم بهتر است سقف وافل دو طرفه را طراحی و اجرا کنیم.

ویژگی های قالب وافل یک طرفه

قالب های وافل یک طرفه به صورت مونتاژ تولید می شوند. این قالب ها اغلب در محورهای 60 سانتی متری با ارتفاع 25 سانتی متر تولید می شوند. به عنوان مثال اگر به یک شابلون 2.5 متری نیاز داریم. در این صورت باید از 4 شابلون 50 سانتی در وسط، 2 شابلون 10 سانتی متری برای کناره های کار (به طوری که طول نهایی به صورت دقیق به دست آید) و 2 شابلون 15 سانتی متری در ابتدا و انتهای شابلون استفاده کنیم. به این ترتیب می توان فرمت های مختلف را در کنار هم قرار داد. به طول دلخواه هم رسید. همچنین با استفاده از شابلون های یک طرفه می توان طول تیرها را مشخص کرد. البته این بستگی به طول دهانه دارد.

ساختار وافل یک طرفه چگونه کار می کند؟

سقف وافل یک طرفه شبیه سقف تیرچه بلوک است. همچنین به دلیل شباهت عملکرد سقف با سقف تیرچه حداکثر بازشوی سقف وافل نیز همانند این سقف می باشد. تفاوت اصلی سقف تیرچه بلوک با وافل یک طرفه این است که به جای بلوک سیمانی از قالب تابوت وافل یک طرفه در سقف وافل استفاده شده است. منظور از عملکرد یک طرفه در سقف ها این است که بار ثقلی فقط به دو تیر رو به روی هم اعمال می شود.

ضمناً این سقف با حذف تیرهای پیش ساخته و جوش آرماتورها در محل هزینه های سقف را بسیار کاهش می دهد. علاوه بر این باعث افزایش مقاومت میلگردها خواهد شد.

حداکثر باز شدن سقف وافل دو طرفه

سقف های وافل دو طرفه به عنوان قالب های قابلمه نیز شناخته می شوند. به صورت دال های دو طرفه کار می کنند که با طراحی مناسب و اپراتورهای حرفه ای تا دهانه 16 متری قابل اجرا هستند.

لازم به ذکر است حداکثر بازشو سقف وافل دو طرفه از نظر فنی 12 تا 14 متر قابل تعریف است. اما همانطور که اشاره کردیم. در شرایط خاص با نظر مهندس ناظر و طراح این سقف ها در دهانه های 15 و نهایتا 16 متری قابل اجرا می باشد. در دهانه های بالاتر از 13 متر باید اقتصادی بودن پروژه بررسی شود.

عامل مهم دیگر این است که این سقف ها در دهانه های بلند قابل اجرا هستند. این است که سقف وافل دو طرفه پایداری و استحکام بیشتری نسبت به خمش نشان می دهد. به همین دلیل در دهانه های بلند تیر بلند نمی شوند. همچنین در سقف وافل دو طرفه انتقال بار در هر دو جهت کار می کند. همچنین بار سازه به تمامی تیرهای اطراف فنر سقف منتقل می شود.

ویژگی های قالب وافل دو طرفه

Axe to Ax قالب های سقف وافل دو طرفه 60، 80، 86 و 90 می باشد که لازم به ذکر است پرکاربردترین آن، Axe to Ax 80 در ارتفاع 28 می باشد. اگر قصد خرید قالب و استفاده از آن در پروژه های مختلف را دارید. پیشنهاد ما این فرمت است.

همچنین منظره ای که سقف از سطح زمین فراهم می کند مربع و زیبا است. این اشکال منظم امکان تزییناتی مانند نورپردازی را فراهم می کند. در ضمن دیگر نیازی به سقف وافل در استخرها و لابی آپارتمان ها نخواهیم داشت. در این صورت نقش مهمی در هزینه های نهایی ساختمان دارد.

ساختار وافل دو طرفه چگونه کار می کند؟

در سقف وافل دو طرفه تیرها عمود بر هم هستند. به همین دلیل از تیر تکیه گاه استفاده نمی شود. در این شرایط بارهای وارده توسط تیرهایی که بر یکدیگر عمود هستند اعمال می شود. به ستون های واقع در چهار طرف منتقل می شود.

آیا می توان از قالب های وافل دو طرفه در دهانه های کوتاه استفاده کرد؟

مطمئناً برخی از مهندسان و کارفرمایان اینطور فکر می کنند. در دهانه های کوچکتر نمی توان از قالب های دو طرفه استفاده کرد. این مورد زمانی است که حتی استفاده از قالب وافل دو طرفه در دهانه های کوچک ممکن است مقرون به صرفه تر باشد. زیرا در برخی موارد اجرای سقف وافل دو طرفه به صرفه تر است. همچنین این نوع سقف وافل دشوارتر از وافل یک طرفه است.

در نتیجه قطعا پس از اجرا پاسخ بهتری خواهیم گرفت. به عنوان مثال، اگر اکثر بازشوها در یک پلان 7×7 باشند. اجرای سقف وافل و تهیه قالب دو طرفه به صرفه تر است.

نکته: در پلان هایی که دهانه های مشابه دارند. اجرای سقف وافل دو طرفه نسبت به سایر سیستم های کوبیاکس، یوبوت و تیرآهن مقرون به صرفه تر است. همچنین برای دهانه هایی که 12 متر هستند. انتخاب این نوع سقف هم از نظر هزینه و هم از نظر اقتصادی بسیار مناسب و درجه یک است.

آخرین کلمه

ممکن است این سوال پیش بیاید که سقف وافل یک طرفه بهتر است یا دو طرفه؟ برای پاسخ به این سوال باید به نقشه و پلان ساختمان مراجعه کرد. تیرآهن و چیدمان ستون ها در کنار یکدیگر به خوبی در نقشه ساختمان مشخص شده است. انتخاب سقف به صورت وافل یک طرفه یا دو طرفه. مشکلی است که باید با توجه به طول دهانه و شکل پلان های سقف و در نهایت صرفه جویی در پروژه انجام شود. در دهانه های بلند بهتر است سقف وافل در دو طرف اجرا شود. اما اگر محاسبات انجام شود نشان می دهد که وزن مرده افزایش می یابد. در نتیجه بهتر است این سقف با دقت و وسواس بیشتری اجرا شود.