جاهای دیدنی اردبیل همراه با نقشه

آشنایی با زیباترین مکان های دیدنی اردبیل که نباید از دست بدهید

آیا جاهای دیدنی اردبیل را می شناسید؟ از مناطق طبیعی و سرسبز در ایران می توان به استان زیبا و تاریخی اردبیل اشاره کرد که سالانه شمار زیادی از گردشگران را جذب خود می کند. رودخانه ها یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی اردبیل هستند که مورد توجه گردشگر است. استان اردبیل علاوه بر جاذبه های تاریخی و فرهنگی به لحاظ طبیعی نیز برای گردشگران دارای اهمیت است در این استان رودخانه ها و دیگر جاذبه های طبیعی وجود دارد که محل مناسبی برای گردشگران و توریستان است. مناطق و مکان های دیدنی اردبیل در فصل تابستان دارای جذابیت های بیشتری هستند و بیشتر برای گردشگران جذابیت دارند که در اینجا با برخی از این جاذبه ها آشنا می شوید.

مکان های دیدنی اردبیل:

شاید بیشتر شما استان اردبیل را با عسل های مرغوب و با کیفیت آن می شناسید و دلیل این شهرت وجود کوهستان ها و مراتع سرسبز در مناطق کوهپایه ای است که موجب بالا رفتن کیفیت این عسل های طبیعی و شهرت  اردبیل شده است.

دریاچه شورابیل:

این دریاچه محلی برای تفریحات قایق رانی، دوچرخه سواری، دو و میدانی و … است که امکانات مهمی را برای گردشگران اردبیلی فراهم کرده است. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی اردبیل برای گردشگران محسوب می شود که دارای رستوران و هتل است.

قلعه قهقهه:

در بخش ارشق میان روستای سرسبز گنچویه و قره آغاج کلان یک قلعه تاریخی با نام قهقهه قرار دارد که متعلق به دوران تاریخی صفویان است.

پل معلق پیر تقی:

این پل در میان دره های عمیق این منطقه واقع شده است و متعلق به توابع خلخال است. محلی مناسب و جالب برای گردشگران است که با هیجان زیادی از این پل دیدن می کنند.

رودخانه قزل اوزن خلخال:

رودخانه ای پر آب و معروف در اردبیل و شهرستان زیبای خلخال که از ارتفاعات کوهستانی این منطقه سرازیر می شود و در ادامه نیز به دریا خزر منتهی می گردد.

پل معلق مشکین شهر:

یکی از پل های بزرگی که در خاورمیانه ساخته شده است و در ارتفاع ۸۰ متری از سطح زمین قرار دارد این پل معلق می باشد. این پل توسط کارشناسان و مهندسان بومی ساخته شده است که در پارک جنگلی مشکین شهر است.

گورستان های تاریخی اردبیل:

شاید یکی از عجیب ترین جاذبه هایی که در اردبیل می توانید مشاهده کنید وجود این گورستان های تاریخی است که در شهر یری قرار گرفته است. وسعت زمین های این منطقه ۴۰۰ هکتار و و دارای گورستان هایی عجیب و با قدمت ۷ هزار پیش از میلاد مسیح است.

جنگل فندقلو گردنه حیران:

مناطق سرسبز یکی از جذابیت های طبیعی است که هر گردشگری دوست دارد از دیدن آن لذت ببرد. جنگل فندقلو در اطراف شهر نمین واقع شده است و به گردنه های حیران ختم می شود.

دشت مغان:

یکی از جاذبه های معروف و مکان های دیدنی اردبیل دشت مغان است که یک دشت جلگه ای در قسمت های شمالی اردبیل است.

دریاچه نئور:

این دریاچه نیز در یکی از روستاهای شرقی اطراف اردبیل است و دارای چشم اندازی بسیار دیدنی می باشد که به نواحی خلخال متصل است.

کلیسای مریم مقدس:

وجود کلیسا، مسجد و آتشکده در اردبیل به نوعی بیانگر تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین می باشد. یک خانواده ارمنی در سال ۱۲۵۵ هجری شمسی با هزینه شخصی خود اقدام به ساخت کلیسای مریم مقدس کردند. مسیحیانی که در حدود ۲۰ سال قبل از شهر تبریز به طرف اردبیل کوچ کرده بودند به منظور عبادت و انجام اعمال دینی خود مبادرت به ساخت این بنا در کنار یک مدرسه کردند.

روی درب کلیسا آثاری از کنده کاری مشاهده می شود و به زبان ارامنه نوشته های در ارتباط خداوند وجود دارد. این کلیسا از آجر ساخته شده است و نمای داخلی و بیرونی آن تقریبا ساده می باشد اما در بخشی داخلی آن به ویژه قسمت محراب کلیسا نقاشی های متفاوت و زیبای را می توانید مشاهده کنید. در این کلیسا مدت ها است که هیچ گونه مراسمی توسط ارامنه برگزار نمی گردد و این بنا به سازمان میراث فرنگی این استان واگذار گردیده است.

پیست اسکی آلوارس:

علاقمندان به پیست اسکی حتما با نام این پیست اسکی آشنایی دارند. آلوارس از نظر وسعت بزرگ ترین پیست اسکی در ایران می باشد و در دامنه کوه سبلان واقع شده است. مسافت این پیست با اردبیل حدودا ۵۰ کیلومتر می باشد. در طول مسیر پیست تا اردبیل شهر سرعین قرار دارد که در زمان رفت یا بازگشت می توانید از مکان های دیدنی سرعین نیز بازدید کنید و در چشمه های آب گرم این شهر آب تنی نمایید.

یکی از امکانات پیست آلوارس تله سیژ می باشد که در مواقع بازگشایی آن می توانید از آن و مراکز رفاهی و خدماتی این پیست استفاده نمایید. بازدید از مراتع سرسبز سبلان و اطراف آن در فصل تابستان که برف ها ذوب شده اند امکان پذیر می باشد و عشایر اردبیل نیز در این مراتع توقف می کنند.

یکی دیگر از دیدنی های روستای آلوارس آبشار گورگور است که گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند. جاذبه های دیدنی اردبیل می توانند بسیار متنوع باشند و دارای جاذبه های گوناگون تاریخی و فرهنگی است که در کنار جاذبه های طبیعی دارای ارزش فراوان هستند.

موزه مفاخر دینی اردبیل

خانه‌ای که در سال ۱۲۸۳ هجری قمری با وسعت ۱۷۰۰ متر مربع ساخته شد و زمانی به عنوان یک دبیرستان دخترانه در اردبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه به عنوان موزه مفاخر دینی اردبیل در بر دارنده بخش مهمی از تاریخ و هویت این شهر است. در این موزه نقاشی‌هایی از علمای بسیار بزرگ و شهیر اردبیل مثل میرزا محسن مجتهد اردبیلی و میرصالح مجتهد انواری وجود دارد. همچنین بنای خود این خانه با شیشه‌های رنگارنگ، آجرکاری زیبا و ارسی‌های بی نظیری که دارد نظر اغلب بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

آدرس: اردبیل، محله تازه میدان(قنبلان)، میدان امام حسین، روبروی بازار امام حسین

خانه ارشادی

یکی از خانه‌های قدیمی و بسیار بزرگ اردبیل که به دوران قاجار متعلق است خانه ارشادی نام دارد. این خانه جزو چندین خانه مشهور در شهر اردبیل است که اکثرا به اربابان و صاحب منصبان روزگاران گذشته تعلق داشتند. جالب است بدانید که این خانه در سال ۱۳۸۷ مورد بازسازی قرار گرفت و قسمت‌هایی از آن که در اثر گذر زمان دچار آسیب شده بودند به خوبی مرمت یافتند. خانه تاریخی ارشادی را می‌توان نماینده تمام عیار معماری اصیل ایرانی در شهر اردبیل دانست. این خانه که با ملات، سنگ، ماسه، خشت و آهک ساخته شده است، کاملا حالت اشرافی داشته و تماشای آن برای هر شخص هنردوستی لذت بخش است.

آدرس: اردبیل، خیابان کاشانی، کوچه اوچدکان

خانه مناف زاده اردبیل

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، اردبیل شهری است که گنجینه عظیمی از تاریخ ایران در آن جای دارد. یکی دیگر از مکان‌هایی که تماشای آن به منزله ورق زدن صفحه‌ای از تاریخ است، خانه مناف زاده نام دارد. قدمت این خانه هزار متری به دوران پهلوی می‌رسد. معمار آن که حاج محمد علی نام داشت، با قریحه هنری خود شاهکاری زیبا خلق کرده است. شاهکاری که قابلیت مقاومت در برابر انواع آسیب‌ها و بلایای طبیعی از جمله زلزله‌ای به بزرگی 8 ریشتر را دارد. این خانه از نظر ظاهری نیز با طرح‌های هندسی و نقش و نگارهای خلاقانه‌اش حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد.

آدرس: اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه رحمانی