اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

مقایسه برج خنک کننده جریان مخالف با جریان متقاطع

تفاوت برج خنک کننده کانترفلو و کراس فلو (جریان متقاطع) در نوع جهت و مسیر گردش آب و هوای درون انواع دستگاه کولینگ تاور می­‌باشد. درون برج کراس فلو جریان آب به صورت عمودی از بالای دستگاه در حال ریزش است که با جهت عبور هوا در مسیر افقی با زاویه‌­ی 90 درجه برخورد می‌کند. به عبارتی دیگر کولینگ تاور کانترفلو هوا در سوی خلاف پاشش آب بر روی پکینگ‌­ها حرکت کرده و با زاویه 180 درجه به سطوح پوشالی اصابت می‌نماید.

در تصاویر زیر نحوه گردش آب و هوا در برجهای جریان مخالف و جریان متقاطع مشاهده می‌کنید.

تفاوت برج­‌های خنک کننده جریان مخالف و جریان متقاطع

  • 1_سطوح خنک کن یا پکینگ توربو اسپلش از نوع شانه تخم مرغی است، برخلاف آن نوع پکینگ­ مدیا در برج خنک کن جریان­ مخالف از انواع فیلمی و آبشاری استفاده می‌­‌‌کنند.
  • 2_نازل‌های بکار رفته در کولینگ ­واتر جریان متقاطع تنها ار نوع پروانه‌ا­ی است، ولی در برج­‌های کانتر فلو از انواع نازل دایره پاش و مربع پاش می­‌باشد.
  • 3_چید­مان پوشال­‌های برج جریان­ ناهمسون در مرکز دستگاه برای تبادل حرارت قرار گرفته و در کولینگ‌تاور کراس‌­فلو این سطوح در نزدیکی دهانه لوورها یا دریچه­های ورودی هوا است.
  • 4_ورودی آب در برج­های جریان عمود از قسمت­ های بالا در دو طرف و تشک­ های سوراخ­ دار صورت می‌گیرد. ولی در کولینگ واتر کانتر فلو آب دارای فلنچ­های ورودی و خروجی می­ شود.

مزایای برج خنک کننده کانتر فالو نسبت به کراس فالو

با توجه به تصویر بالا در ظرفیت­های برابر، خنک ­کاری جریان متقاطع فضای بیشتری را نسبت به مدل­ های دستگاه سردساز کانترفلو اشغال می­‌کند.

  • ورودی جریان هوا در برج سرد کن کانتر فلو از هر چهار  مسیر به داخل مکش دارد.
  •   از انواع نازل­های دایره پاش و نازل مربع پاش در برج خنک­ کننده جریان مخالف بکار رفته در حالی که در کولینگ ­تاور کراس فالو تنها از نوع نازلهای پروانه ای استفاده می­‌شود.
  •  کولینگ­ تاور کانتر فالو دارای راندمان بالاتری نسبت به برج جریان عمود در مناطق گرم وخشک می­ باشد.
  • توزیع مناسب تر آب در نازل ها و پاشش آب در مقایسه با برج جریان متقاطع
  • سردکن صنعتی جریان مخالف به هیچ عنوان دچار گرفتگی و رسوب در مدارها نخواهد شد.
  • کم بودن مصرف آب در فصول سرد برخلاف کولینگ تاور جریان متقاطع
  • در برج‌ های جریان مخالف نگهداری دوره ‌ای سیستم پنکه را می توان در طول عملیات اجرا کرد.
  • دارای ساختار ساده و عرض کم و جایگذاری بسیار راحت تر نسبت به کراس فلو
  • در کولینگ ­تاور کانترفلو زاویه‌­ی برخورد بین هوا و آب برابر با 180درجه است، بنابراین انتقال حرارت موثر تری به وجود می آید و آب خروجی را به دمای حباب مرطوب می‌رساند، در برج جریان متقاطع رسیدن به دمای حباب سخت تر است.
  •   همواره دارای سیستم جریان هوای مکنده و دمنده می‌باشد که در این کولینگ تاور مسیر چرخش آب درون کویل  در خلاف جهت مکش و دمش هوا است.

مزایای برج خنک کننده کراس فلو به کانتر فالو

  • کولینگ­ تاور طرح ابارا امکان تولید به صورت چند سلولی را دارد و کنترل مصرف را به دلیل خاموش نمودن یک یا چند موتور در زمان کم مهیا می‌کند.
  • در برج‌های خنک کننده جریان متقاطع هزینه مونتاژ در ظرفیت‌های بالاتر به دلیل امکان تولید به صورت مونتاژ در کارخانه تا حدودی کمتر است.
  • برج خنک کننده کراس فلو دارای راندمان خوبی فقط در مناطق رطوبتی و شرجی است.

 مهم ترین معایب برج خنک کننده جریان متقاطع

  • یخ­ زدگی مدار آب چرخشی در زمستان
  • راندمان بسیار ضعیف در مناطق خشک و گرم
  • توضیح آب نامناسب در نازل های پاشش آب
  • اشغال فضای زیاد و جایگذاری سخت و دشوار
  • ایجاد افت فشار زیاد در هوا و افزایش مصرف موتور
  • رسوب و گرفتگی بیشتر نسبت به برج سرد کن جریان ناهمسو
  • پرتاپ قطرات آب به سمت فن و تخریب سیستم هوارسانی و هوادهی در کولینگ واتر

یکی از سیستم های بسیار مهم که در هر خانه یا مکانی نقش بسیار مهمی دارند در برج های خنک کننده می باشد، از آب‌های سرد موجود در خانه ها و مکان می ‌توانیم به کمک فن، کویل ها یا هوا ساز ها اشاره کنیم که داخل هر خانه را یا هر مکانی که خون کرده است. زمانی که حرارت از آب داغ به برج خنک کننده برسند و تبلیغ شود در آن صورت می‌ گیرد، بعد از تماس اجرا شده میان آب و جریان های طبیعی در یک برج یا کولینگ تاور بخشی از آب در هنگام گردش تقسیم می شود.

در حال حاضر مدل‌های بسیار زیادی از انواع این کالا در بازار موجود بوده و هر کدام از این مدل‌ها نیز یک سری ویژگی‌های خاص و کلیدی را در خود جای داده‌اند. در صورتی که شما هم به دنبال کاهش دما با کولینگ تاور هستید، لزوماً باید قوی‌ترین مدل‌های پکینگ را نیز مورد استفاده قرار دهید. قیمت پکینگ برج خنک کننده بستگی جنس و گام های استفاده شده در آن دارد

برج خنک کننده جریان مخالف چیست؟

که نام دیگر آن ها می باشد در حوزه وظیفه خنک کردن آب هایی که از جهت مخالف می کنند را بر عهده دارد؛ یکی از پرفروش ترین و مرغوب ترین برج های خنک کننده به حساب می آیند. در این برج ها آب از بالای برج به پایین ریخته می شود هوا از قسمت فن به دهانه مکش می‌ کند و باعث خلاف جریان آب می شود، در این نوع برخورد قطرات آب به صورت مرحله ‌ای با هوا خنک تر می شوند.

اگر بخواهیم به طور کلی به مقایسه برج های خنک کننده جریان مخالف با جریان متقاطع بپردازیم باید بگوییم که در ۹۰ درصد کاربر های صنعتی و غیرصنعتی از این نوع خنک کننده جریان مخالف استفاده می کند، این خنک کننده ها انواع مختلفی دارند که شامل: خنک کننده مداربسته، خنک کننده خشک، خنک کننده مرطوب، برج خنک کننده ترکیبی یا برج خنک کننده هیبریدی می باشد؛ که از نظر ظاهری هم به دو دسته مکعبی و استوانه ای تقسیم بندی می شود.

در واقع نوعی سیستم دفع حرارت می باشد که بر سرمایه تغییر جهت تایید آب خانگی در زمینه ‌های گوناگون مانند تولید برق، موارد شیمیایی، مواد غذایی و… در کولرهای آبی وجود های جذب به کار می رود. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگویم در زمانی که آب سرد در سیستم هایی مانند چیلر نقش انتقال گرما جمع شده باشد در این زمان کولینگ تاور فعال می ‌شود و فضای برآیند را خنک می کند؛ ما را در ادامه همراهی کنید تا مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار بگیرد.

 با برج خنک کننده جریان متقاطع چیست؟

هنگام مقایسه جریان مخالف با جریان متقاطع موجه می شویم که برج های خنک کننده جریان متقاطع یا برج های خنک کننده کراس فلو یک نوع سیستم می باشند، که برای خنک کردن آب استفاده می شود. این برج های خنک کننده در کشور ژاپن بیشتر استفاده می شوند در این خنک کننده ها آب از سمت بالا به سمت پایین کشیده می شود و در سمتی که فن کار می کند تا آب ها مکش پیدا می کنند در همین چند ثانیه آب خنک می ‌شود.

نوع ساختار این مدل برج خنک کننده به شکل مستطیل می باشد و جریان هوا از دریچه های ورودی سرتاسری به داخل کشیده می شود زمانی که در مکان هایی که هوا و رطوبت بسیاری دارد از این دستگاه استفاده می شود، زیرا در تمامی لایه ها به صورت یک نواخت آب قرار می گیرد و با گردش هوای ورودی افزایش پیدا می کند. برج های خنک کننده با ورود جریان هوا به صورت عرضی رینگ ها را آب ها را به صورت عمودی کاهش می‌ دهند و به طور کلی عملکرد این خنک کننده بیشتر با هوای شرجی یعنی آب و هوایی که رطوبت و مرطوبیت بیشتری داشته باشد بهتر عمل می کند.

مقایسه برج خنک کننده جریان مخالف با جریان متقاطع

نسبت به مقایسه برج های خنک کننده جریان مخالف با جریان متقاطع پردازی همان طور که می دانید این دو برج خنک کننده دارای تفاوت هستند و فرق های زیادی بینشان است که ما در این بخش به آن پرداخته ایم، اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم باید بگویم که:

برج های جریان متقاطع ارتفاع کمتری نسبت به برج های خنک کننده جریان مخالف دارند، همچنین امکان ارسال آن ها در ظرفیت های بالا به صورت غیر ترافیکه زیرا مستطیل شکل تولید می ‌شوند، وزن کمتری دارد زیرا ارتفاع کمتری دارد و همین موضوع باعث می‌ شود که پمپ سیر کولاتور نسبت به بقیه برند ها توان کمتری داشته باشد، نازل های به کار رفته در برج خنک کننده از این پروانه هستند که در به صورت دایره پاش به اندازه مربع باش جهت پاساژ آب استفاده می شود.

در حال حاضر مدل‌های بسیار زیادی از انواع پکینگ اسپلش در بازار موجود می‌باشد. هر کدام از این مدل‌های پکینگ هم یک سری ویژگی‌های خاص و کلیدی را در خود جای داده‌اند.