اقتصادیکسب و کار خبر فوری

جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

استفاده از خدمات الکترونیک و نقل‌وانتقال‌های مالی به‌صورت اینترنتی جزو رایج‌ترین کارهایی هستند که ما در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم، اما ازآنجاکه دریافت خدمات بانکی به‌صورت الکترونیکی دارای کارمزد است، آشنایی با جدول نرخ جدید کارمزدها برای همه ما ضروری است.

تغییرات نرخ کارمزد خدمات بانکی در سال 1402

در چند سال گذشته خدمات بانکی با یک نرخ ثابت در اختیار کاربرانی قرار می‌گرفتند که به‌صورت الکترونیکی فعالیت‌های بانکی خود را انجام می‌دادند، اما در سال ۱۴۰۰ به یک‌باره نرخ جدیدی برای کارمزد خدمات بانکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

به دلیل اینکه بسیاری از خدمات الکترونیکی که قبلاً رایگان ارائه می‌شدند، دارای هزینه شدند و کارمزدهای قبلی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کردند، بسیاری از کاربران از این موضوع شکایت داشتند. همین امر هم باعث شد تا بانک مرکزی به‌صورت سالانه تغییراتی که برای نرخ کارمزدها در نظر گرفته می شود را اعلام کند.

در سال ۱۴۰۲ نیز فهرستی از کارمزدهای خدمات بانکی توسط بانک مرکزی منتشرشده که نشان می‌دهد این کارمزدها نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده‌اند و چه میزان افزایش داشته‌اند. نرخ کارمزد خدمات بانکی مربوط به خدماتی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کارمزد صدور کارت بانکی
  • کارمزد اعلام گردش حساب
  • کارمزد اعلام باقیمانده موجودی
  • کارمزد ارسال پیامک تراکنش بانکی
  • کارمزد انتقال وجه به‌صورت کارت به کارت

جدول نرخ کارمزد خدمات بانکی سال ۱۴۰۲

بر اساس بخشنامه‌ای که در سال ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی منتشرشده کارمزدهای جدید که برای خدمات بانکی دریافت می‌شود، طبق جدول زیر است.

کارمزد مقدار نرخ کارمزد در سال ۱۴۰۲

 

انتقال وجه به روش کارت به کارت تا یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان

 

انتقال وجه به روش کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان ۱۰۰۰ تومان

 

انتقال وجه به روش کارت به کارت

 

تا ۳ میلیون تومان ۱۲۸۰ تومان
صدور کارت بانکی

 

۷۲۰۰ تومان
پرداخت قبض به‌صورت غیر حضوری

 

۱۴۴ تومان
فعال سازی همراه بانک و اینترنت بانک ۱۰۰۰ تومان
اعلام ۱۰ گردش آخر حساب ۲۶۵ تومان
اعلام مانده کارت ۱۴۴ تومان
ارسال پیامک بانکی هر پیامک ۳۰ تومان+ هزینه هر پیامک حدود ۱۰ تومان
انتقال وجه پایا به‌صورت شخصی یک صدم درصد کل مبلغ، ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان
انتقال وجه پایا به‌صورت گروهی بیشتر از ۱۰ واریز ۱۲۰۰ تومان+ ۱۲۰ تومان
برای هر واریز انتقال وجه ساتنا دو صدم درصد کل مبلغ، نهایتاً ۲۸ هزار تومان
افتتاح حساب ۶ الی ۱۰ هزار تومان
ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد برای هر برگ چک ۵ هزار تومان حضوری
پرینت ریز حساب سال جاری هر صفحه ۶۰۰ تومان
پرینت ریز حساب سال‌های گذشته هر صفحه ۷۲۰ تومان

نرخ جدید کارمزد برای انتقال وجه بین‌بانکی

بیشتر ما برای جابجا کردن مبالغ کم از روش کارت به کارت استفاده می‌کنیم و برای انجام این کار هم از اپلیکیشن موبایل، اینترنت بانک و سایر نرم‌افزارها بهره می‌بریم. در سال ۱۴۰۲ نرخ جدید کارمزد خدماتی که توسط اپلیکیشن‌های بانکی یا اپلیکیشن‌های واسطه‌ای دریافت می‌شوند نیز تعیین‌شده است.

 بنابراین در حوزه خدمات برنامه‌های پرداخت نیز دارای کارمزدهایی هستند که با یکدیگر تفاوت دارند. روش کارت به کارت نیز دارای کارمزد پلکانی است؛ یعنی هرچه تعداد تراکنش‌ها و مبلغ انتقال افزایش پیدا کند، کارمزد آن نیز به‌صورت پلکانی بالا می‌رود، اما روش‌های دیگری هستند که می‌توانید برای انتقال وجه از آن‌ها استفاده کنید که کارمزد ثابتی دارند و به‌صورت پلکانی افزایش پیدا نمی‌کنند. یکی از این روش‌ها انتقال وجه با شماره شبا، برای انجام نقل‌وانتقال‌های بین‌بانکی است.

نرخ انتقال وجه بین‌بانکی با شماره شبا

یکی از روش‌های انتقال وجه بین‌بانکی استفاده از سامانه ساتنا و پایا است که نیاز به دریافت شماره شبا دارند. در سال‌های گذشته کارمزد انتقال وجه با سامانه پایا کاملاً رایگان بود و هیچ کارمزدی از کاربران دریافت نمی‌شد. ازآنجاکه پرداخت‌ها در سامانه پایا به‌صورت گروهی و شخصی انجام می‌شدند، حسابداران برای پرداخت حقوق کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون از آن استفاده می‌کردند و حقوق کارکنان را به حساب آن‌ها واریز می‌کردند.

به دلیل اینکه سامانه پایا کارمزدی نداشت، بسیاری از افراد برای جابجایی وجه از روش کارت به کارت استفاده نمی‌کردند و حتی روش‌های نقدی را هم کنار گذاشته بودند. چراکه می‌توانستند طی ۲۴ ساعت بدون کارمزد مبالغ زیادی را به‌صورت شخصی یا گروهی به حساب دیگران واریز کنند.

ولی در سال ۱۴۰۲ این خدمت بانکی نیز دارای کارمزد است و افرادی که بخواهند با سامانه پایا پول انتقال دهند، بایستی از ۲۴۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان برای هر انتقال کارمزد پرداخت کنند.

سامانه ساتنا هم جزو روش‌های انتقال وجه آنی بین‌بانکی است که در حال حاضر کارمزدی به میزان ۲۸ هزار تومان دارد. در بخشنامه جدیدی که بانک مرکزی منتشر کرده، حواله‌های پایا برای واریز گروهی اگر بیشتر از ۱۰ واریزی باشند، کارمزدی حدود ۱۲۰ تومان در نظر گرفته شده که نسبتاً منصفانه است و نسبت به کارمزد روش‌های دیگر کمتر است.

اما به دلیل اینکه حواله ساتنا وجه مورد نظر را به‌صورت آنی انتقال می‌دهد و تقریباً محدودیتی برای انتقال وجه ندارد، کارمزدی حدود ۲۸ هزار تومان دارد که کاملاً عادلانه به نظر می‌رسد، اما ازآنجاکه استفاده از این دو سامانه نیازمند دارا بودن شماره شبا است، قبل از اینکه شما بخواهید برای انتقال بین بانکی از سامانه ساتنا و پایا استفاده کنید، باید شماره شبا حساب خودتان را دریافت کنید. به همین خاطر در ادامه روش‌های دریافت شماره شبا را عنوان می‌کنیم.

دریافت شماره شبا برای خدمات بین بانکی

اگر به فکر دریافت شماره شبا هستید تا از سامانه پایا استفاده کنید و کارمزد کمتری برای انتقال وجه بپردازید، می‌توانید از طریق روش‌های حضوری و غیرحضوری این کار را انجام دهید. روش‌های حضوری که معمولاً وقت‌گیر هستند و به کار نمی‌آیند، اما روش‌های اینترنتی که با سرعت بالایی انجام می‌شوند، در سایت‌های خصوصی امکان‌پذیر هستند.

در این سایت‌ها با تبدیل شماره حساب به شبا یا تبدیل شماره کارت به شبا، می‌توانید این شناسه پرکاربرد را استعلام بگیرید.

کلام آخر

دریافت شماره شبا به‌صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید از طریق سایت‌هایی چون سلام بانک امکان‌پذیر است. برای آشنایی با مراحل دریافت شبا و چگونگی استعلام شبا با پرداخت کمترین هزینه می‌توانید به سایت سلام بانک مراجعه نمایید.