اقتصادی

میرتاج‌الدینی: یارانه اعتباری به کارت بانکی مردم واریز می‌شود/ نان گران نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با این تغییر در نظام پرداخت یارانه نان گران نمی شود. .

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت وگو با خبر فوری، با تشریح لزوم تغییر نظام پرداخت یارانه ها، اظهار کرد: روند فعلی پرداخت یارانه ها موجب فساد و آسیب به کشور می شود که از جمله آن حجم بالای رانت است. مثلاً آرد 40 کیلویی یارانه ای 38 هزار تا 200 تومان است که در بازار به نرخ آزاد 600 هزار تومان و در مرز بین 800 تا 900 هزار تومان فروخته می شود که این موضوع نشان دهنده رانت مصرفی است. درآمد زیادی دارند و موضوع دیگر بحث قاچاق و یارانه گندم به خوراک دام است.

او توضیح داد: وقتی گندم و آرد یارانه ای ارزان هستند، برخی آنها را به خوراک دام تبدیل می کنند. این امر باعث افزایش تخصیص ارز اولویت دار برای گندم می شود. به طور مشخص، در طول سال، نیاز کشور به گندم 11.5 میلیون تن بوده که از این میزان 9 میلیون تن برای نان و 2.5 میلیون تن برای آرد صنعتی، اما 14 میلیون تن گندم وارداتی است. سوال اینجاست که آن 2.5 میلیون تن گندم مازاد کجا می رود؟ پاسخ این است که به دنبال زباله، زباله، قاچاق و تبدیل خوراک دام باشید. این نمونه ای از چگونگی بهبود روند اعطای کمک های مالی است.

نان از طریق بانک مرکزی در اختیار نانوایان قرار می گیرد

این معاونت یادآور شد: یک بار در دولت نهم و دهم روند تخصیص کمک های بلاعوض اصلاح شد و بعد مردم از دریافت نقدی کمک ها خوشحال شدند و خودشان آن را خریداری کردند. این بار اما نان گران نمی شود و بانک مرکزی به نانوایان یارانه می دهد.

میرتاج الدینی گفت: تغییر نظام پرداخت یارانه ها مستلزم پنج شرط است. به مردم. منتها کمک‌های اعتباری به نام کالاهای الکترونیکی داده می‌شود که همان کمک‌های بلاعوض نیست، اما کمک‌های اعتباری به کارت‌های افراد اضافه می‌شود که از طریق آن می‌توانند کالا را خریداری کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: برای این کار ابتدا دولت باید اعتبارات لازم را از کارت های فردی جمع آوری کند و سپس اصلاحات لازم را برای حذف یارانه اعمال کند. البته تا زمانی که کمک هزینه برداشته نشود، اعتبار شارژ شده قابل کسر نیست. وقتی مردم وقتی می توانند از آن اعتبار استفاده کنند، ارز ترجیحی را حذف می کنند، مردم می توانند از طریق وام های یارانه ای کالا بخرند.

او توضیح داد: مبلغ دریافتی کارت بانکی یا کارت یارانه برابر با تفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. به عنوان مثال اگر کالایی 30 هزار تومان باشد و 50 هزار تومان از حذف ارز ترجیحی کسر شود، مابه التفاوت آن 20 هزار تومان باشد، محصول به عنوان یارانه به حساب شخص و آن شخص واریز می شود. 30000 تومان از جیبش می دهد و مابه التفاوت آن 20000 تومان است با اعتبارش پرداخت می کند. البته ذکر این نکته ضروری است که ابتدا باید کارت اعتباری شارژ شود و سپس ارز ترجیحی کسر شود.

کارت جدیدی برای کاربرگ تعریف نشده است

وی گفت: کارت الکترونیکی همان کارت اعتباری است. براساس کد ملی، بانک مرکزی از طریق کارت بانکی یا کارت کمک هزینه افراد، اعتبار را نزد افراد واریز می کند و مردم می توانند کالا را از طریق کمک های اعتباری یا کاربرگ های الکترونیکی خریداری کنند.

وی افزود: خرید کالا در تمامی خواربارفروشی ها با دستگاه کارت خوان امکان پذیر است اما این کارت خوان باید در بانک مرکزی تعریف شود یعنی مردم نمی توانند این اعتبار را در فروشگاه پوشاک خرج کنند اما این اعتبار برای خواربارفروشی در نظر گرفته شده است. فروشگاه ها.” این تضمین ایمنی مواد غذایی است.

میرتاج الدینی در عین حال گفت: در مرحله اول مردم می توانند هر محصولی را خریداری کنند و در مرحله دوم کالاها به درخواست دولت به اقلامی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ محدود می شود. البته دو دیدگاه متفاوت در این مورد وجود دارد; برخی می گویند باید به مردم اجازه داد از این اعتبار برای خرید هر کالایی استفاده کنند. برخی دیگر می گویند این اعتبار باید برای کالاهایی که ارز ترجیحی داده شده اند پس انداز شود.

قیمت آرد برای نانوا آزاد می شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وضعیت قیمت نان گفت: به نان آرد داده نمی شود و قیمت نان آزاد می شود اما نانوا یارانه دولتی می گیرد، نان را فروخت اما مردم هم همینطور.” نان را به نرخ قبلی می خرند. در مورد سایر کالاها نیز دولت مابه التفاوت قیمت شهریور 1400 با یارانه را به مردم پرداخت می کند و قیمت ها آزاد می شود.

این را میرتاج الدینی تاکید کرد شرط انجام صحیح این امر نظارت استکالا باید به قیمت ذکر شده فروخته شود نه اینکه با قیمتی متفاوت به مردم داده شود.

پرداخت کمک ها و یارانه ها ادامه خواهد داشت

این معاونت در خصوص وضعیت یارانه و معیشت 45 هزار تومانی گفت: 45 هزار تومان کمک بلاعوض و 55 هزار تومان کمک بلاعوض است، کمک هزینه یک چیز و اعتبار چیز دیگری است. مردم ضمن اصلاح نظام پرداخت یارانه ها همچنان یارانه دریافت می کنند و همزمان یارانه دریافت می کنند. با این تفاوت که نمی توانند کمک نقدی دریافت کنند، یعنی نمی توانند از دستگاه خودپرداز اعتبار دریافت کنند و فقط می توانند کالا بخرند. مثلاً اگر فردی 20 هزار تومان در کارت بانکی خود داشته باشد و 80 هزار تومان به عنوان اعتبار واریز کند، آن فرد فقط می تواند 80 هزار تومان برای خرید کالا استفاده کند یا مثلاً فردی 800 هزار تومان از فروشگاه و کمک اعتباری خود خریداری کند. 500000 دا.تومان دا. 300 هزار تومان از جیبش می پردازد و 500 هزار تومان هم برای کمک های اعتباری اش خرج می کند.

انتهای پیام/