آیا چاقی باعث نازایی میشود؟

حتما در مورد عوارض چاقی شنیده اید و یکی از آنها تاثیر چاقی بر ناباروری است. اگرچه مشکل چاقی در کشور ما در همه گروه های سنی و هر دو جنس قابل مشاهده است. با این حال چاقی شکمی در دختران به ویژه در سن ۲۵ سالگی بیشتر دیده می شود. این وضعیت زنگ خطر است. زیرا چاقی شکمی با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

چاقی یک بیماری همه گیر رو به رشد است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. آمارها نشان می دهد که چاقی در زنانی که مشکلات باروری دارند بیشتر دیده می شود و می توان رابطه این دو را درک کرد. برای لاغری می توانید از قوی ترین قرص لاغری استفاده کنید.


چاقی قبل از بارداری

بخشی از یک بارداری سالم، تمرکز بر سلامتی قبل از بارداری است. رسیدن به وزن مناسب قبل از بارداری می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد و خطر عوارض بارداری را کاهش دهد.

علاوه بر تاثیر چاقی بر ناباروری، چاقی در دوران بارداری با عوارض متعددی هم برای مادر و هم برای جنین همراه است. چاقی باعث ناهنجاری های جنین می شود. سقط جنین خطر ابتلا به بیماری های جنین و نوزاد و نقایص مادرزادی و در نهایت مرگ و میر را افزایش می دهد.

یک منبع تحقیقاتی جدید نشان می دهد که زنان باید به وزن قبل از بارداری خود بیشتر از وزنی که در دوران بارداری اضافه می کنند توجه کنند. زیرا عوارض دوران بارداری در زنان دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر از زنان با وزن طبیعی است که پس از زایمان وزن اضافه می کنند.

محققان هلندی دریافتند که 34 درصد از زنانی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند، در مقایسه با 60 درصد زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشتند، عوارض بارداری را تجربه کردند.

علاوه بر این، 90 درصد از زنان با چاقی شدید و افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری، این عوارض را تجربه می کنند. این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بیش از 190000 مادر و نوزادانشان در اروپا و ایالات متحده انجام شد.

تاثیر چاقی بر ناباروری این است که چاقی میزان موفقیت بارداری را در چرخه های طبیعی بارداری کاهش می دهد. علاوه بر این، چاقی شانس موفقیت را در زنان تحت درمان باروری کاهش می دهد و چرخه تخمک گذاری را افزایش می دهد تا شانس بارداری را افزایش دهد.

سطوح بالای لپتین و سطوح پایین آدیپونکتین باعث کاهش باروری می شود. اکنون می توانید قدرت باروری خود را به طور چشمگیری افزایش دهید و در عین حال وزن خود را کاهش دهید.

اضافه وزن می تواند منجر به مشکلات هورمونی غیرطبیعی شود که بر روند تولید مثل زنان و مردان تأثیر می گذارد. هورمون های غیر طبیعی ناشی از اضافه وزن بر تولید اسپرم و تخمک گذاری تأثیر منفی می گذارد.

چاقی در زنان منجر به تولید بیش از حد انسولین و تخمک گذاری نامنظم آنها می شود. بین چاقی، تولید بیش از حد انسولین در بدن و وضعیتی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط وجود دارد.

همچنین یک بیماری خاص پزشکی است که با علائمی مانند پریود نامنظم، چاقی، تخمک گذاری، افزایش تستوسترون و چاقی همراه است.

چاقی در زمان عدم تخمک گذاری

چاقی باعث مقاومت به انسولین می شود که با کمبود تخمک گذاری یا ناتوانی زن در تولید تخمک در هر تخمدان همراه است. علاوه بر این، سطح انسولین و چاقی باعث تغییر در هورمون های جنسی، سطوح بالای آندروژن (تستوسترون) و …

مطالعات نشان می دهد که ناباروری ناشی از تخمک گذاری در زنان چاق بیشتر است.

به طور معمول، زنان چاق می توانند تخمک گذاری را افزایش دهند و با از دست دادن 5 درصد از وزن خود، ناباروری را کاهش دهند. علت اصلی عدم تخمک گذاری در زنان چاق سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است.

این سندرم با علائم مرتبط با چاقی مانند ریزش مو، سطح کلسترول بالا، آکنه و هورمون های مردانه مانند مقاومت به انسولین همراه است.

چاقی و هورمون ها

چاقی باعث کاهش تستوسترون، گلوبولین متصل به هورمون جنسی، هورمون محرک فولیکول و اینهیبین B می شود. علاوه بر این، سطح استروژن و متابولیسم آندروژن در زنان چاق افزایش می یابد. سطح استروژن و تستوسترون نیز در مردان چاق کاهش می یابد.

درمان چاقی و باروری

از آنجایی که ما به تاثیر چاقی بر ناباروری پی برده ایم، باید اقدامات درمانی را انجام دهیم. درمان چاقی مستلزم تغییر و تغییر سبک زندگی است. رژیم غذایی مناسب، افزایش مصرف فیبر و فعالیت بدنی مناسب، شامل نیم ساعت پیاده روی هر روز پنج بار در هفته، به کاهش وزن کمک می کند.

رابطه نزدیکی بین چاقی و اختلالات هورمونی و چرخه تخمک گذاری وجود دارد. اضافه وزن باعث عدم تحمل قند و اختلال در تولید هورمون های چاقی و کاهش وزن می شود. برای استفاده از قرص های لاغری به مجله فرازطب مراجعه کنید.

لپتین پروتئینی است که در سلول ها تولید می شود و روی مغز اثر می گذارد و باعث کاهش مصرف غذا و مصرف انرژی می شود. لپتین همچنین متابولیسم اسیدهای چرب را کاهش می دهد.

سطح لپتین در بدن افراد چاق بالاست. اما مشکل اینجاست که مغز آنها سیگنال های مهمی برای توقف غذا ندارد. این وضعیت مقاومت به لپتین نامیده می شود. همانند مقاومت به انسولین، پانکراس بیش از حد انسولین تولید می کند، اما بدن نمی تواند به درستی به آن واکنش نشان دهد.

حساسیت لپتین را می توان با ورزش افزایش داد. همچنین کمبود روی باعث کاهش سطح لپتین می شود. بنابراین، مصرف مکمل های روی مهم است.

گاهی اوقات زنان با BMI حدود 35 یا بیشتر می توانند از سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری رنج ببرند و با روش های مرسوم مانند ورزش، رژیم درمانی و داروهای تحریک تخمک گذاری قادر به باردار شدن نیستند.

زیرا چاقی در زنان باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد تخمدان ها و در نهایت کاهش سرعت تولید مثل می شود. بنابراین، ما باید BMI آنها را از طریق روش های جراحی مانند اسلیو گاسترکتومی کاهش دهیم. و سطح جذب را در دستگاه گوارش کاهش می دهد