اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

ایا لاغر شدن باعث افزایش قد میشود؟

آیا لاغر شدن ما را قد بلندتر می‌کند؟

رژیم لاغری رایگان و افزایش قد چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ بدون‌شک وزن و قد مناسب آرزوی همه انسانها مخصوصا مردان است، ولی همیشه سخنان عجیبی در این زمینه به گوش می رسد، مثلا برخی عقیده دارند هرچه قدر از وزنت کم بشود به قدت اضافه می شود. هرشخص باید دقیقا از آنچه در طول روز می خورد آگاه باشد. در نهایت باید گفت که نمی توان با کاهش وزن، قد خود را بلندتر کرد ولی با کاهش وزن می توان زندگی سال متری داشت و این امر بر خطر فقدان قد در بزرگسالی که شاید به دلیل پوکی استخوان به وجود بیاید کمک شایانی خواهد کرد.

قد و وزن مناسب و ارتباط آنها با یکدیگر؟

کتابخانه پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند. آنها طی بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که الگوهای رشد قدی با توجه به اضافه وزن جوانان تغییر می کند و نهایتا می توان گفت هیچ ارتباطی میان رشد قد و کاهش وزن وجود ندارد .در حقیقت ذهن‌های ما بین لاغری و قد بلندی ارتباط برقرار می کند و کاهش وزن باعث می شود که قد بلندتر به نظر برسیم. اضافه وزن به خودی خود موجب کوتاهی قد نمی شود و این به اختلاف میان طول و عرض بازمی گردد، اما چاقی باعث ضعف و پوکی استخوانی و همین امر موجب کاهش قد افراد می شود. این تحقیق و نتایج آن بطور کامل در سایت youtube.com موجود می باشد.

چگونه قدبلندتر بشویم؟

بدون شک افرایش قد، فقط مختص افرادی است که در دوره بلوغ به سر می برند و اگر سنتان زیر ۲۵ سال است، می توانید برخی کارها را برای قدبلندتر شدن امتحان کنید. خوردن میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی پروتئین مثل گوشت و لبنیات به این فرآیند کمک شایانی می کند، در مقابل خوردن شیرینی‌جات و چربی‌های اشباع شده تاثیر بسیاری در کاهش قد دارد.

ورزش کردن به صورت منظم نقش اساسی در تقویت عضلات و تحکیم استخوانها دارد. کودکانی که در سنین تحصیل هستند باید روزی یک ساعت را به ورزش اختصاص دهند. علاوه بر این فعالیت های هوازی مثل پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری بر افزایش قد موثر است.

بهترین روش کاهش وزن

کاهش وزن هم برای افراد کوتاه قد و هم برای بلندقد مهم است، چون بر سلامت جسمی و روحی آنها تاثیر می گذارد. در این میان چندین روش وجود دارد که از آن جمله؛

۱. روزه‌های متناوب:

روزه داری کوتاه مدت که شامل وعده هایی در مدت زمان کم است، با این روش طی ۲۴ هفته کاهش وزن چشمگیری حاصل خواهدشد.

۲. خوردن آگاهانه:

دراین روش افراد باید با آگاهی غذا بخورند و با هشیاری غذا را انتخاب کنند.

۳. خوردن پروتئین در صبحانه:

خوردن پروتئین درابتدای روز موجب سیری اشخاص در طول روز می شود.

۴. کاهش شیرینی جات و کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها مواد غذایی پرحجمی هستند که الیاف و مواد مغذی بسیاری را شامل می شود، مثل برنج سفید، نان و ماکارونی. این غذاها راحت هضم می شوند و به سرعت تبدیل به گلوکز شده و سپس بسیاری از آن وارد خون می شود و قند خون را بالا می برد.

۵. خواب کافی در طول شب:

خوابیدن بین پنج تا شش ساعت در طول شب باعث تعدیل وزن می شود.

۶. کنترل استرس و نگرانی:

استرس باعث تولید هورمون ادرنالین و کورتیزول میشود که این هورمون ها در ابتدا باعث کاهش اشتها می شوند ولی اگر مدت زمان استرس بیشتر شد و باقی ماند، کورتیزول در جریان خون ماندگار میشود و اشتها را بیشتر میکند.

برنامه غذایی مناسب و ورزش کردن

هرشخص باید دقیقا از آنچه در طول روز می خورد آگاه باشد. در نهایت باید گفت که نمی توان با کاهش وزن، قد خود را بلندتر کرد ولی با کاهش وزن می توان زندگی سال متری داشت و این امر بر خطر فقدان قد در بزرگسالی که شاید به دلیل پوکی استخوان به وجود بیاید کمک شایانی خواهد کرد.

تأثیر چاقی بر رشد قدی

در بدن ما هورمونی به نام لپتین، از سلول‌ های چربی ترشح می‌ شود. هرچقدر تعداد سلول‌ های چربی در بدن بیشتر باشد، میزان ترشح هورمون لپتین بیشتر خواهد بود. لپتین یکی از فاکتور‌ های کلیدی است که، در بلوغ دختران و پسران اهمیت دارد. ترشح هورمون لپتین بر هیپوتالاموس و هیپوفیز تاثیر گذاشته و سبب ترشح هورمون‌ هایی از جمله هورمون‌ های جنسی شده، که در نهایت بر اندام‌ های تناسلی اثر گذاشته و سبب ترشح هورمون‌ هایی مثل؛ استروژن و پروژسترون در دختران و تستوسترون در پسر ها می‌ شود.

در یک کودک چاق، به طور طبیعی هورمون لپتین ترشح می‌ شود و لپتین خود محرکی برای ترشح هورمون‌ های جنسی شده و سبب بلوغ زودرس در کودکان می‌ شود، که پیامد های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد. هورمون‌ های جنسی می‌ توانند بر صفحات رشد استخوانی اثر کرده و زودتر از موعد سبب بسته شدن رشد این صفحات شوند، در نتیجه رشد قدی متوقف شده و فرد کوتاه‌ قد می‌ ماند. در بزرگسالی این کودکان به افراد چاق قد‌ کوتاه تبدیل می‌ شوند که، هم چاقی و هم کوتاهی قد اعتماد به نفس را از آن ها می‌ گیرد.

اگر نقش ژنتیک را، که عامل بسیار مهمی محسوب می‌ شود کنار بگذاریم، متخصصان معتقدند با تغییر رژیم غذایی می‌ توان رشد قدی را چند سانتی‌ متر افزایش داد.

باید به این نکته توجه کرد که، نقش تغذیه در رشد قدی به قبل از دوران بلوغ باز می‌ گردد. به محض آن که نوجوان بالغ شد، دیگر با تغذیه نمی‌ توان به رشد قدی او کمک کرد. مواد غذایی که کودک برای رشد قدی بیشتر قبل از رسیدن به دوران بلوغ باید مصرف کند، شامل موارد زیر می‌ شود؛

کلسیم

  • ماست، شیر و لبنیات کم‌ چرب؛
  • خانواده کلم، شامل؛ گل کلم، کلم بروکلی.

امگا۳

  • آجیل و خصوصاً گردو؛
  • ماهی و غذا های دریایی؛
  • کنجد؛
  • گیاه خرفه، اسفناج، کاهو‌ فرنگی، شاهی، کاهو، آووکادو و …؛
  • روغن کتان و روغن کلزا.

ویتامین A

  • جگر؛
  • تخم‌ مرغ؛
  • هویج، انبه، خرمالو، کدو‌ حلوایی و پرتقال.

ویتامین C

  • مرکبات، کیوی، آناناس و طالبی؛
  • نخود‌ فرنگی؛
  • فلفل دلمه‌ ای؛
  • شلغم؛
  • کدو حلوایی.
  • مواد غذایی شامل؛ جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌ مرغ و سبزیجاتی مانند؛ اسفناج، حبوبات و میوه‌ های خشک مخصوصاً برگه زردآلو و دانه‌ های روغنی، بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند.

فقر آهن می‌ تواند هم بر وزن فرزند شما و هم بر رشد قدی او، تاثیرگذار باشد.

خواب آرام شبانه، در کنار تغذیه‌ مناسب بر رشد قدی کودکان تاثیر می‌ گذارد. در زمان خواب و فعالیت روزانه هورمون رشد ترشح می‌ شود. بسیار مهم است که، کودکان خواب آرام شبانه داشته باشند و در درجه دوم به اندازه‌ ی کافی فعالیت کنند. خوابیدن در شب باید در شرایطی باشد که، هورمون ملاتونین یا هورمون خواب ترشح شود. استفاده از قند‌ های ساده مانند؛ شکلات، تافی و … هورمون رشد را دچار اختلال می‌ کند.

یکی از عوارض چاقی در دوران کودکی، شکل‌ گیری سلول‌ های چربی از کودکی، بروز ناراحتی‌ ها و حملات قلبی در دوران نوجوانی و به ویژه قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی است که، گاهی حتی منجر به مرگ می‌ شود. این افراد عموماً با مشکل فشار خون، کلسترول و چربی‌ خون همراهند و دور کمر بزرگی دارند. چاقی، به ویژه چاقی دوران کودکی، پیامد های جبران‌ ناپذیری به دنبال دارد، که یکی از عوارض آن کوتاهی‌ قد است.

منبع:

youtube.com

دکتر رضا غیاثوند

تدریس بیش از 300 واحد تغذیه در 10 سال گذشته برای دانشجویان رشته های تغذیه، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت عمومی و پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استاد راهنما 35 دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 دانشجو دکتری تغذیه.