تاریخچه قالب تونل فرم سیستم ساخت سازه بتنی به روش ، از حدود 40 سال پیش مورد استفاده انبوه سازان درجهان بوده است و تاکنون مورد بازنگریهای فنی از سوی سازندگان قالب قرارگرفته. بطوریکه آخرین نوآوری در این سیستم در اواخر سال 2007 توسط شرکت Mesa ترکیه به ثبت رسیده است. این سیستم یکی از بهترین روشهای ساخت و ساز صنعتی است.از ابتدا در کشورهایی که با مشکل زلزله روبرو بودند مورد توجه قرار گرفت ،همچنین در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و … بویژه جهت احداث ساختمانهای بلند مرتبه، استفاده از این روش بسیار متداول می باشد.
روش قالب تونل فرم یا تونلی، مانند دیگر روش های ساخت صنعتی، در چهارمعیار کاهش زمان، کاهش هزینه، ارتقاء کیفیت و امنیت کارکنان توجیه پذیر می باشد. با همکاری شرکت قالب گستر سپنتا سرمایه گذاری مسکن و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اطلاعات فنی مربوط به فناوری ساخت قالب تونلی در اختیار مرکز قرار گرفت .
و با ارزیابی دقیق صورت گرفته توسط آن، سیستم قالب تونلی جزء ۱۵ فناوری نوین و برترمورد تایید و معرفی قرار گرفت. سازه ساختمانهای با سیستم تونلی، از دیدگاه عملکرد لرزهای اشکال عمدهای ندارد و تجربه زلزله های گذشته رفتار مناسب این سیستم سازهای را در مقایسه با سیستمهای دیگر ثابت کرده است.
در این سیستم جهت قالب بندی و قالب برداری سریعتر و بهتر؛ رامکا در راستای دیوار ها اجرا می شود. رامکا عبارتست از قالبهای نواری به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر که جهت قالب گذاری و قالب برداری سریعتر و آسانتر قالب تونلی در مسیر حاشیه پایینی دیوار و قبل از ان گذاشته؛ بتن ریزی و قالب برداری میگردد.
بدین صورت که ابتدا آرماتور های انتظار دیوار اجرا شده سپس قالب های رامکا در امتداد مسیر دیوار ها بسته شده و پس از بتن ریزی و قالب برداری رامکا؛ آرماتور بندی دیوار ها در امتداد میلگردهای انتظار ادامه می یابد.
بتن ریزی هر طبقه با رامکای طبقه فوقانی بصورت یکپارچه اجرا میشود ( تعبیه قوطیهای برق برای نصب کلید و پریز و لوله کشیهای مربوطه نیز از مراحل پیش از قالب بندی دیوار هاست. در این روش اسلیوهای تاسیسات مکانیکی و محل داکتها در سقف و دیوار اجرا می شود و عبور لوله های مربوطه از بارشوهایی که پیش از بتن ریزی در آنها تعبیه شده؛ انجام می شود. پس از آن قالب ها توسط جرثقیل و نیروی انسانی مربوطه به محل انتقال یافته و در مکان دقیق ) توسط تیم نقشه برداری( قرار می گیرد.
سپس بوسیله جک های زیرین قالبها در محل تثبیت شده و خیز منفی به سمت باال در قالب های سقف ایجاد می شود. تثبیت فاصله قالب های دیوار با استفاده از spacer و Bolt-Tie انجام می شود. پس از این مرحله آرماتوربندی سقف؛ اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اجرا می شود.
در نهایت بتن ریزی یکپارچه دیوار و سقف انجام شده و پس از طی زمان الزم قالب برداری انجام می پذیرد. الزم به ذکر است برای تسهیل در جابجائی قالب و قالب برداری از یک Platform( سکو( در جلوی قالب طبقات استفاده می شود.
در این روش معموال از پله های پیش ساخته بتنی استفاده می شود که بوسیله نبشی های سرتاسری به پلیت های انتظار از قبل تعبیه شده در جعبه پله، متصل می گردد. اجرای دیوار های داخلی در اینگونه ساختمان ها به روش های نیمه پیش ساخته انجام می گیرد که ضمن افزایش سرعت و کیفیت؛ سبکی و اتصال مناسب را نیزبه همراه دارد.
ساخت و ساز به روش صنعتی شیوهای در پاسخ به نیاز روز افزون مسکن است که مزیت اصلی سرعت در اجرا را به همراه دارد. انبوهسازی مسکن از طریق روشهای صنعتی ساختمانسازی از دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی و پس از پایان جنگ جهانی دوم متداول شده است.
امکان برنامهریزی دقیق برای تهیه و آماده کردن مصالح مورد نیاز ساختمان موجب یکنواختی روند اجرای کار و در نتیجه تسریع در انجام پروژه میشود. در واقع ویژگی تکرارپذیری، پایه و اساس شیوه تولید صنعتی ساختمان است.
همانطور که می دانید در یک سازه بتنی، قالب ها برای استحکام بتن بکار برده میشوند. بنابراین برای شکل دهی و ثابت کردن بتن نیاز است که قبل از انجام بتن ریزی، عملیات قالببندی انجام شود.
سیستم قالب بتنی پیوسته نیز یک روش جدید ساختمان سازی صنعتی است که بر اساس استفاده از قالببندی در یک سازه بتنی عمل می کند. اما به دلیل نوع یکپارچگی آن سازه، در اصطلاح به روش قالب تونلی فرم شهرت یافته است.
پاسخ به 15 پرسش مهم در مورد روش قالب تونلی
برای شناخت کامل شما از این سیستم نوین انبوه سازی، تلاش کرده ایم با پاسخگویی به مهمترین سوالات در خصوص تعریف، کاربرد، مزایا، روش های اجرا و قیمت قالب تونلی دیدگاه جامع و کاملی در رابطه با این سیستم قالبندی برای شما ارائه کنیم. متخصصین تیم فنی شرکت “مطا قالب” پاسخگوی همه سوالات شما در طی ادامه تکمیل همین مقاله خواهند بود:
1- قالب تونلی چیست؟
قالب تونلی یک سیستم مدرن ساخت و ساز از طریق انجام همزمان عملیاتهای آرماتوربندی، قالب بندی و بتنریزی در فونداسیون، سقف و دیوار سازه به صورت یکپارچه و پیوسته است که امکان ساخت اسکلت بتنی هر طبقه از ساختمان در یک سیکل کاری یک روزه را فراهم میکند.
اصلیترین دلیل نامگذاری این روش به نام قالب تونلی، شکل قرارگیری سلولی این قالبها در مرحله اجرا است که کل اجزای سازه را در یک مرحله قالببندی میکند. این سیستم در سطح جهان با عنوان انگلیسی قالب تونلی فرم (TUNNEL FORM SYSTEM) نیز شناخته میشود.
قالبهای فلزی مورد استفاده در این روش از چندین قطعه تشکیل شدهاند که به صورت یکدست و طبق پلان معماری پروژه در کارگاه مونتاژ میشوند و با قرارگیری به صورت پشت به پشت یک فضای خالی ایجاد میکنند که امکان بتنریزی پیوسته در هر دو طرف دیوارها و سقفهای سازه را بصورت همزمان فراهم میکند.
سرعت بالا، کیفیت اجرا و کاهش هزینههای ساختمان سازی مهمترین دستاورد روش قالب تونلی در پروژههای انبوه سازی است که این فناوری تازه ورود قالببندی را به انتخاب اول بسیاری از پیمانکاران و کارفرمایان بلندمرتبه سازی تبدیل کرده است.
با اجرای پروژه به شیوه قالب تونل فرم تمام اجزای سازه از بتن مسلح خواهد بود و هیچ نیازی به عملیات بنایی پس از باز کردن قالبها نیست. از سوی دیگر فلزی بودن این نوع قالببندی علاوه بر کمتر بودن وزن قالبها، دوام و کیفیت بیشتری در نتیجه اجرا به همراه دارد تا جایی که امکان استفاده تا ۵۰۰ بار بدون نیاز به تعمیرات اساسی در قالبها را فراهم میکند.
ساختار یکپارچه و جعبهای حاصل از سیستم قالب تونل فرم شامل دیوارهای بتنی و سقفهای دال بتنی به عنوان عناصر باربر به جای تیر و ستون در اعضای سازهای معمول است.
انسجام حاصل از درگیری مناسب دیوارها با کف و سقف سازه که بار قائم از دال را متحمل شده و انتقال میدهند، مقاومت سیستم قالب تونلی در برابر باد و زلزله به عنوان نیروهای جانبی وارد شده به ساختمان را بهبود میبخشد و عملکرد سازهای و رفتار لرزهای ساختمان را تقویت میکند.
2- تاریخچه سیستم قالب تونلی مربوط به چه زمانی است؟
شروع استفاده انبوه سازان از روش قالب تونلی را میتوان دهه ۵۰ میلادی دانست که برای اولین بار در کشور فرانسه مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در سالهای بعد کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا، مالزی و ترکیه نیز به استفاده از این روش صنعتی ساخت و ساز صنعتی روی آوردند. سیستم قالب تونلی فرم مسیر تکامل خود را در طی سالهای اخیر ادامه داده است و آخرین بازنگری عملیاتی این روش، توسط شرکت Mesa ترکیه در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته است.
مقاومت قابل توجه ساختمانهای ساخته شده با این روش در برابر زلزله از مهمترین عوامل متداول شدن آن در بین کشورهای درگیر با این نیروی طبیعی برای ساخت پروژههای بلند مرتبه است.
3- استفاده از قالب تونلی در ایران در چه مرحله ای است؟
آغاز طرحهای ملی مسکن مهر و شروع همکاری با پیمانکاران ترکیهای منجر به ورود روش قالب تونلی به ایران شد. اکیپهای ترکیهای سازنده قالبهای تونلی، انجام پروژه های ساختمان سازی تا ۱۶ طبقه را در ایران به انجام رساندند.
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن نیز در سال ۱۳۸۷ روش قالببندی پیوسته تونلی را به عنوان تکنولوژی جدید انبوهسازی معرفی کرد.با انتقال تکنولوژی سیستم قالب تونل فرم به متخصصین عمرانی بومی، برای اولین بار در داخل کشور اجرای این روش توسط شرکت مطا قالب برای بلند مرتبه سازیهای تکرار شونده انجام گرفت و در حال حاضر برای ساخت انواع سازههای مجموعهای بتنی متداول شده است.