اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

فرق تنبلی چشم با ضعیفی چشم

اشنایی با تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم

ایا تا بحال برای شما هم این سوال پیش امده است که تفاوت استیگمات با ضعیفی چشم در چیست ؟ ما در این مقاله می خواهیم که به این سوال پاسخ دهیم. آستیگمات با ضعیفی چشم تفاوت های زیادی دارد. در آستیگمات فرد بیمار از زاویه دور و نزدیک اشیاء را به صورت تار مشاهده می کند. اما در ضعیفی چشم دید فرد کاهش پیدا می کند. این عیوب انکساری چشم اغلب به تاری دید همراه هستند و این می تواند اصلی ترین نشانه این ۲ بیماری باشد.هر دو اختلال روی بینایی تاثیر می گذارند.

ضعیفی بیشتر تاری دید را به همراه دارد با این تفاوت که آستیگمات بیشتر روی وضوح مشکل دارد و فرد بیمار نه تنها تمرکز خوبی روی بینایی ندارد بلکه نمی تواند با وضوح بالا اشیاء را مشاهده کند و چشم مدام لرزش دارد. مشکل آستیگماتیسم ممکن است از بدو تولد در فرد باشد و با افزایش سن بیشتر شود اما مشکل ضعیفی از بدو تولد نیست و در همه افراد در یک زمان خاص بروز نمی کند. ‌بهترین دکتر متخصص چشم در شیراز برای درمان اختلالات بینایی باید ابتدا آنها را به درستی تشخیص دهد.

تفاوت بین تنبلی چشم و ضعیف بودن چشم چیست؟

تفاوت چشم تنبل با ضعیف این است که دید چشم ضعیف با استفاده از عینک کامل می‌شود، اما چشم تنبل حتی زمانی که نمره عینک مناسب روی چشم گذاشته می‌شود باز هم دید کامل را برای فرد ایجاد نمی‌کند. تنبلی چشم از انواع اختلالات بینایی است که در آن چشم به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما کاهش دید مرکزی دارد. در این حالت اصلاح دید مرکزی با عینک هم درست نمی‌شود. تنبلی چشم انواع مختلفی دارد که می‌تواند بر اساس نمره چشم باشد یا تفاوت دو چشم و یا انحراف چشم باشد. همچنین بعضی بیماری‌های ساختاری چشم مانند آب مروارید و یا مشکلات شبکیه نیز می‌توانند از علل تنبلی چشم باشند.

جهت تشخیص تنبلی چشم، افراد باید از چه سنی تحت غربالگری بینایی قرار گیرند؟

غربالگری بینایی باید از سه تا پنج سالگی صورت بگیرد. در سطح یک غربالگری ابتدا چشم با دستگاه معاینه می‌شود، سپس در صورت نیاز به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود. در سطح دوم معاینات دقیق‌تری می‌شود، در سطح سوم اگر تنبلی چشم با عینک برطرف نشود و مشکلات ساختاری دیگری همراه با تنبلی چشم وجود داشته باشد بیمار به سطح درمانی بالاتر ارجاع داده می‌شود که درمان توسط متخصص چشم پزشک است.

علل تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم علل مختلفی دارد که شامل ضعیف بودن چشم و انحراف چشم می‌شود. همچنین هر عاملی که جلو پلک را مسدود کند و نور نتواند وارد چشم فرد شود، به مرور زمان سلول‌های چشم را تنبل می‌کند. کودکان در این سن نمی‌توانند بگویند چشم آن‌ها ضعیف است؛ به همین دلیل باید از سه سالگی تحت غربالگری بینایی چشم قرار بگیرند.

آیا تنبلی چشم قابل درمان است؟

اگر تنبلی چشم در سنین طلایی بین سه تا شش سالگی تشخیص داده شود، تا نود درصد امکان درمان وجود دارد. بهترین درمان برای این افراد تجویز عینک است که به مرور زمان باعث می‌شود سلول‌های شبکیه چشم دوباره رشد کنند. دومین درمان بستن چشم، همراه با استفاده از عینک است در این روش به طوری عمل می‌شود که چشم سالم زیر عینک بسته می‌شود تا سلول‌های شبکیه چشمی که دچار تنبلی شده تحریک شوند. در بعضی مواقع در چشم سالم قطره ریخته می‌شود تا چشم تار ببیند و چشم تنبل مجبور به فعالیت بیشتری شود، “ویژن‌تراپی” نیز جزو پیشرفته‌ترین درمان‌ها به حساب می‌آید که در آن با دستگاه‌های خاصی شبکیه چشم تحریک می‌شود.

عوارض درمان نکردن تنبلی چشم چیست؟

اگر فردی تنبلی چشم داشته باشد و در سنین طلایی درمان نشود، در چشم تنبل نقص بینایی شدید و دائمی ایجاد می‌شود که این مسئله با عینک هم اصلاح نخواهد شد و دید سه بعدی فرد که در رانندگی بسیار نیاز است دچار اختلال می‌شود. در حال حاضر در بزرگسالی هیچ عمل جراحی درمانی جهت درمان تنبلی چشم وجود ندارد؛ اگر تنبلی چشم در سنین طلایی درمان نشود، چشم دچار کم بینایی می‌شود. بهترین پاسخ به درمان تنبلی چشم در سنین طلایی است. درمان در سنین بالاتر بستگی به نوع تنبلی چشم و میزان همکاری فرد برای درمان دارد، اما به هیچ عنوان توسط عمل جراحی نمی‌توان این بیماری را درمان کرد.

علائم ضعیفی چشم

ضعیفی چشم علائم خاص خود را دارد و تمرکز روی این علائم می تواند به تشخیص زود هنگام بیماری کمک زیادی کند. از علائم اصلی آن می تواند موارد زیر را نام برد:

نزدیک بینی:

با ضعیف شدن چشم و تغییر شکل دادن قرنیه ممکن است فرد مشکل نزدیک بینی پیدا کند که در این شرایط نمی تواند از فاصله دور اشیاء را به خوبی مشاهده کند. این بیماری رایج به دلیل ضعیفی چشم ایجاد می شود.

دوربینی از نشانه های ضعیف شدن چشم:

از دیگر علائم ضعیفی چشم می توان به دوربینی اشاره کرد. در این شرایط امکان دید واضح از فاصله نزدیک وجود ندارد با بروز این مشکل نور نمی تواند به صورت مستقیم روی شبکیه چشم متمرکز شود.

تاری دید:

نشانه دیگر ضعف بینایی تاری دید است. اجسام از هر فاصله ای تار و مات دیده می شوند. پزشک با مشاهده تاری دید در فرد می تواند این بیماری را به راحتی تشخیص دهد.

دوبینی:

مشاهده تصویر دو تایی از یک شی علامت اصلی ضعیفی بینایی لست. وقتی چشم دید کافی نداشته باشد دوبینی پیدا می کند. این مانع از تعادل در رده رفتن می شود.

سردرد:

برخی سر دردها ریشه در ضعیفی بینایی دارد. چشم برای دیدن اشیاء فشار زیادی را تحمل می کند و این فشار باعث ایجاد سر درد می شود‌.

حساسیت به نور از نشانه های ضعیف شدن چشم:

چشم هایی که ضعیف می شوند حساسیت آنها نسبت به نور افزایش پیدا می کند به همین دلیل باید از عینک استفاده کنند.

جهت تشخیص تنبلی چشم، افراد باید از چه سنی تحت غربالگری بینایی قرار گیرند؟

غربالگری بینایی باید از سه تا پنج سالگی صورت بگیرد. در سطح یک غربالگری ابتدا چشم با دستگاه معاینه می‌شود، سپس در صورت نیاز به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود. در سطح دوم معاینات دقیق‌تری می‌شود، در سطح سوم اگر تنبلی چشم با عینک برطرف نشود و مشکلات ساختاری دیگری همراه با تنبلی چشم وجود داشته باشد بیمار به سطح درمانی بالاتر ارجاع داده می‌شود که درمان توسط متخصص چشم پزشک است.

علل تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم علل مختلفی دارد که شامل ضعیف بودن چشم و انحراف چشم می‌شود. همچنین هر عاملی که جلو پلک را مسدود کند و نور نتواند وارد چشم فرد شود، به مرور زمان سلول‌های چشم را تنبل می‌کند. کودکان در این سن نمی‌توانند بگویند چشم آن‌ها ضعیف است؛ به همین دلیل باید از سه سالگی تحت غربالگری بینایی چشم قرار بگیرند.

ضعیفی چشم در کودکان

ضعیفی چشم (امبلیوپی) در کودکان، که به آن “چشم تنبل” نیز گفته می‌شود، یک اختلال بینایی است که در آن یک چشم دید کمتری نسبت به چشم دیگر دارد. این وضعیت معمولاً در دوران کودکی رخ می‌دهد و اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات بینایی دائمی شود. ضعیفی چشم اغلب نتیجه عدم استفاده از چشم به دلیل تفاوت‌های بینایی بین دو چشم است.

علل ضعیفی چشم در کودکان

ضعیفی چشم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

-استرابیسم (چشم چپا): وقتی یک چشم به سمتی غیر از چشم دیگر نگاه می‌کند و این باعث می‌شود که چشم‌ها به طور موازی کار نکنند.
– آستیگماتیسم شدید: اختلال در شکل قرنیه یا عدسی چشم که باعث تاری دید می‌شود.
– آنیزومتروپیا : تفاوت قابل توجه در نسخه نظری (تجویز عینک) بین دو چشم.
– پتوز یا سایر مشکلات پلک: که می‌تواند مانع دید معمولی شود.
– کاتاراکت مادرزادی: ابری شدن عدسی چشم که می‌تواند مانع از توسعه بینایی نرمال شود.

تشخیص ضعیفی چشم

تشخیص زودهنگام ضعیفی چشم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا درمان موثرتر است هنگامی که در سنین پایین‌تر انجام شود. چشم‌پزشکان و اپتومتریست‌ها می‌توانند از طریق معاینات بینایی منظم، وضعیت بینایی کودک را ارزیابی کنند.

درمان ضعیفی چشم

درمان ممکن است شامل استفاده از عینک، پچ چشم، تمرینات بینایی، یا ترکیبی از این روش‌ها باشد:

– پچ چشم: استفاده از پچ بر روی چشم قوی‌تر برای تشویق کودک به استفاده از چشم ضعیف‌تر.
– عینک یا لنز تماسی: برای اصلاح آستیگماتیسم، دوربینی، یا نزدیک‌بینی.
– تمرینات بینایی: تمرینات خاصی که به تقویت چشم کمک شایانی می‌کند.

نمره ضعیفی چشم کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان ، ممکن است دچار نمره ضعیفی شوند و این کاملا طبیعی است و باید مدیریت شود. چرا که هر گونه سهل انگاری و بی‌توجهی به این قضیه منجر به کم بینایی و حتی نابینایی کودکتان میشود. علت ضعیفی چشم میتواند به خاطر موارد زیر اتفاق بیفتد:

نشانه‌های پنهانی ،مانند حساس بودن به نور، اشک ریختن بدون علت، نشستن بیش از حد در جلوی تلویزیون از جمله مواردی هستند که رعایت آنها راهکاری بسیار موثر جهت تقویت بینایی در کودکان است. از دلایل دیگر که قبلا به آن اشاره شد، تماشای بیش از حد   تلویزیون و مشغول شدن به بازی‌های کامپیوتری است. در نتیجه مراقبت و توجه بیشتر به چشمها و معاینات منظم از صدمات احتمالی به چشمان جلوگیری میکند.

معاینات چشم در کودکان نقش مهمی در اطمینان از سلامت بینایی و موفقیت تحصیلی آن ها  و همچنین تقویت بینایی آنها دارد.. به طور معمول کودک در ۴ سالگی دچار تنبلی چشم می شود و با تمهیدات درمانی تا ۶ سالگی بهبود حاصل میشود اما درمان کودک  باید تا ۹ سالگی   ادامه پیدا کند. خبر خوب اینکه نمره ضعیفی در چشم کودکان با انجام معاینات و  تست های بینایی قابل تشخیص هستند.