اخبار عمومی

مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه صبح امروز سه‌شنبه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: مصوبه‌های بسیار خوبی در کشور تدوین می‌شود، هم سیاست‌های کاربردی و هم قوانینی که می‌تواند در حوزه تنظیم‌گری مؤثر باشند؛ مشکل اصلی ما در اجرا است، اینکه بعضی از مصوبه‌ها درست اجرا نمی‌شود یا برخی از آنها اجرا می‌شود، به این دلیل است که بین سیاست، قانون و مرحله اجرا حلقه‌های میانی وجود دارد که این حلقه‌ها باید تنظیم‌گری قوانین و همچنین مشارکت حداکثری مردمی را تضمین کنند، بنده این فرآیند از سیاست گذاری تا تنظیم‌گری و تنظیم‌گری تا تصدی‌گری را به حکمرانی تعبیر می‌کنم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: به طور قطع هر دستگاه حاکمیتی از بالا به نیروهایش سلسله مراتبی و هرمی دستور می‌دهد، این جواب نمی‌دهد باید این مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی را به حکمرانی مردمی با مشارکت حداکثری مردمی از سیاست گذاری تا تصدی‌گری تبدیل کنیم و شرط این پیگیری است. زمانی که در جایی مصوبه ابلاغ می‌شود باید مسؤولان پیگیری کنند تا تحقق خارجی پیدا کند؛ بنابراین اینکه بگویند ابلاغ کردیم، نامه نوشتیم و نامه را ارسال کردیم کافی نیست بلکه باید پیگیری بکنند و هرچه مشارکت مردمی در حوزه فرهنگ بیشتر بشود، ما نتایج بیشتری را در این زمینه‌ها می‌گیریم.

وی با اشاره به شعار سال‌جاری گفت: حضرت آقا فرمودند «جهش تولید با مشارکت مردمی» و این یک مقوله فقط در تولید اقتصادی نیست بلکه در تولید علم و تولید فرهنگ هم باید یک جهش با مشارکت مردمی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه کار مهم ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که شورا به قرارگاه تبدیل شود، تصریح کرد: قرارگاه معنایش این است که باید تدبیر، راهبری و هدایتگری دستگاه‌ها برای تحقق مصوبه‌ها را دنبال کند، به همین خاطر به سفرهای استانی می‌رویم، در جلسات شورای فرهنگ عمومی شرکت می‌کنیم، با هیأت رئیسه دانشگاه‌ها در خصوص علم و فناوری، مباحث نخبگانی و دانش بنیان جلسه‌هایی را برگزار می‌کنیم و مسأله به مسأله تلاش می‌کنیم تا نیازها و مشکلاتی که وجود دارد، حل شوند.

حجت الاسلام خسرو پناه ادامه داد: حتی گاهی اوقات نخبگان یا دانش بنیان‌هایی را که دچار چالش هستند یا دستگاه‌هایی که از آنها حمایت نمی‌کنند، مصداق به مصداق دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد و این کار قرارگاهی است، کار قرارگاهی پیوند سیاست‌ها و قوانین با عرصه واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: در چهار ستادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، شاخص‌هایی را برای علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی تعریف کرده‌ایم که نحوه اجرا و کارکرد مصوب‌ها و همچنین اثرسنجی مصوبه‌ها بر اساس آن شاخص‌ها انجام می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: ما در ارزیابی تنها به ارزیابی اجرای مصوبه توجه نمی‌کنیم، این یکی از عرصه‌ها است و به تعبیری ارزیابی مصوبه یک وظیفه است و اثرسنجی مصوبه که چه میزان اثر داشته است، وظیفه دیگری است که براساس شاخص‌های مصوب چهار ستاد انجام می‌شود.

به گزارش آنلاین، سند مهندسی فرهنگی استان خوزستان در این جلسه رونمایی شد.