سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها یکی از پرطرفدارترین دستگاه های تولید نیروی الکتریکی در دنیا می باشد. زیرا سوخت مصرفی آنها بسیار کمتر از موتورهای بنزینی است، دوست دار محیط زیست و آلودگی کمتری ایجاد می کند، این موتورها قدرت اسب بخار زیادی دارند و همچنین طول عمر بالا. برای آنکه دیزل ژنراتور در بهترین حالت و با بهروری بالایی کار کند نیازمند یکسری سرویس و نگهداری می باشد تا طول عمر ژنراتور افزایش یابد و ژنراتور را برای طولانی مدت از هر گونه هزینه اضافی دور نگه دارد.

نکات بسیار مهم در نگهداری از دیزل ژنراتور ها

برای تولید انرژی الکتریکی، یک دیزل ژنراتور یک موتور دیزلی را با یک ژنراتور الکتریکی (معمولاً یک دینام) ترکیب می‌کنند. این نمونه ای از موتور ژنراتور است. یک موتور دیزلی با احتراق تراکمی اغلب برای کارکردن با نفت کوره ساخته می‌شود، اما انواع دیگر آن برای سوخت‌های مایع یا گاز طبیعی دیگر سازگار هستند.
ژنراتورها می‌توانند برای مدت طولانی در برابر بارهای سنگین مقاومت کنند و در عرض چند دقیقه منبع تغذیه را با بار کامل راه اندازی کنند، اما باید به طور منظم سرویس شوند تا تضمین شود که در طول عمر مفید خود به تولید برق عالی ادامه می‌دهند.

بدیهی است که برای افزایش طول عمر و بهره برداری طولانی مدت، ژنراتور برق نیاز به مراقبت و نگهداری دائمی دارند. در این راستا اقداماتی می‌بایست انجام شود تا بالاترین بازدهی دستگاه در طولانی‌ترین عمر آن تحقق یابد.

از جمله‌این اقدامات می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سیم و با کارآمدی بالا.
  • عدم تحمیل بار اضافی به دیزل ژنراتور در زمان کارکرد.
  • خاموش شدن اتوماتیک دیزل ژنراتور در زمان افزایش بار خارج از توان.
    • فراموش نشود تا در افزایش فشار (و جلوگیری از آسیب به موتور یا ژنراتور) آن را بصورت خودکار خاموش نمایید.
  • حفظ تعادل دمایی موتور.
    • درجه حرارت بالا باعث خاموش شدن یا خراب شدن ژنراتور در هنگام افزایش بیش از حد حرارت می‌شود.
  • فشار نامناسب روغن در موتور ژنراتور باعث کارکرد نامناسب دیزل ژنراتور می‌شود.
    • برای جلوگیری از خاموش شدن‌های پیش بینی نشده، می‌توان از کیت‌های خاموش کننده استفاده کرد. کیت‌های خاموش کننده، ژنراتور را درمقابل خرابی‌ها محافظت می‌کند و مکانیزم آن را کنترل می‌کند.
  • نگهداری منظم از موتورهای دیزل ژنراتور ضروری می‌باشد مخصوصاً برنامه تعویض روغن و فیلترها از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • زمان سنجی می‌تواند در جهت افزایش طول عمر ژنراتور بکار گرفته شود.
    • زمان سنج، مدت زمان مصرف را مشخص می‌کند.
  • داشتن دانش مربوط به قطعات الکتریکی و مکانیکی و آشنایی به موارد ایمنی در هر موتور.
    • استفاده از یک همکار یا تکنسین حرفه‌ای در هنگام سرویس ژنراتور برای ایمنی شخصی نیز ضروری می‌باشد.
  • ملاحظاتی برای جلوگیری از آتش سوزی در هنگامی که دمای ژنراتور بالا می‌رود باید در نظر گرفته شود:
    • از ریخته شدن روغن بر روی زمین برای اجتناب از خطر آتش سوزی جلوگیری شود.
    • نصب ژنراتورها باید در محلی دور از خانه‌های مسکونی باشد (برای کاهش آلودگی صوتی و هوا در محل سکونت).

در حال حاضر نیاز به در صنعت، خانه و محل کار، که به شبکه برق متصل می‌باشد بسیار ضروری است. هر دیزل ژنراتور بر اساس کیلووات برقی که تولید می‌کند رتبه بندی می‌شود. یک خانه یا یک مزرعه ممکن است ۲۲ الی ۲۵ کیلووات برق لازم داشته باشد. در این مورد یک دیزل ژنراتور ۳۰ کیلو واتی مناسب خواهد بود. این دیزل ژنراتور ۳۰ کیلوواتی معمولاً بصورت مطمئن در ۲۵ کیلووات مدت زمان طولانی کار خواهد کرد.

دیزل ژنراتورها معمولاً یک منبع تغذیه بسیار مطمئن و کارآمد انرژی الکتریکی، بخصوص در زمان‌هایی که برق شدیداً مورد نیاز است، می‌باشد.

لازم به ذکر است که بخش مرکز سرویس و خدمات پس از فروش شرکت توسعه صنایع دیزلی مبنا (تصاکو) با کادری مجرب جهت بازدید و سرویس دستگاه آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

دستورالعمل نگهداری از دیزل ژنراتور ها – بخش چهارم

یک دیزل ژنراتور در حال پردازش ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی است. این مورد خاص ژنراتور موتور است. یک موتور دیزلی با احتراق تراکمی اغلب برای کارکردن نفت کوره طراحی شده است و همچنین برخی از انواع آنها برای کارکردن با سوخت مایع یا گاز طبیعی سازگار هستند.
ژنراتورها به دلیل دوام آنها (یعنی طول عمر محصول را اندازه می‌گیرد)، قابلیت اطمینان (یعنی محصول در یک بازه زمانی خاص خراب نمی‌شود) و ویژگی استحکام (یعنی دوام محصول) به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. همچنین به دلیل پایین بودن هزینه سوخت در مقایسه با انواع دیگر سوخت‌ها مانند بنزین و پروپان، کارکرد آنها ارزان‌تر است.

ژنراتور دیزلی

هر کسب و کاری به یک دیزل ژنراتور، آماده به کار برای تامین برق پشتیبان نیاز دارد و ژنراتور قدرت بیشتری را به کل واحد می‌دهد. همچنین در نظر گرفته می‌شود که بارهای سنگین را برای ساعت‌های طولانی تحمل کند و منبع تغذیه را با بار کامل در عرض چند دقیقه راه‌ اندازی کند و باید به‌ طور مرتب نگهداری شود، تا اطمینان حاصل شود که برق با کیفیت در طول عمر خود ارائه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دیزل ژنراتور به شبکه اجتماعی pinterest.com مراجعه کنید

نکات بسیارمهم در برنامه سرویس و نگهداری انواع دیزل ژنراتور

  1. طبق برنامه زمان بندی کارخانه سازنده می بایست محل‌های مورد نظر گریسکاری شود.
  2. تعویض روغن طبق برنامه زمان بندی کارخانه
  3. بازدید وتنظیم کشش تسمه ها
  4. بازدید سر باطری و تمیز کردن سولفاته آن
  5. کنترل آب باطری و در صورت نیاز افزایش آب مقطر باطری
  6. تعویض و یا تمیز کردن هواکش
  7. تعویض فیلتر روغن و گازوئیل طبق برنامه زمان بندی
  8. موتور را تا میزان معین تعیین شده روغن پر کنید.
  9. بررسی رابط‌های باطری
  10. بازرسی آب داخل رادیاتور
  11. آچارکشی قسمت‌های مختلف ژنراتور
  12. نظافت اتاق و بدنه ژنراتور و شست و شوی مرتب بدنه دستگاه با آب و مایع ظرفشویی.
  13. آزمایش مدارهای آلارم
  14. تعویض روغن پمپ انژکتور
  15. سرویس مدار سوخت رسانی و منبع سوخت ذخیره.

بهترین روش تعمیر و نگهداری دیزل

بهترین روش دوام ژنراتور پیروی از برنامه تعمیر و نگهداری ارائه شده توسط سازنده ژنراتور است، همچنین اطمینان از حداکثر زمان سرویس برای ژنراتور و عملکرد مناسب در زمانی که از آن برای تامین برق خواسته می‌شود است.
موتور جزء اصلی ژنراتور است. اگر می‌خواهید ژنراتور خود را به خوبی بدون هیچ گونه مشکل مکانیکی یا الکتریکی راه اندازی کنید، باید ژنراتورها را با دقت نگهداری کنید.
هنگامی که دیزل ژنراتور را شروع به کار می‌کند، سیستم اگزوز، سیستم سوخت، سیستم الکتریکی DC و موتور نیاز به نظارت دقیق برای هرگونه نشتی دارد که می‌تواند باعث اتفاقات خطرناک شود.
یکی از موارد بسیار ضروری حفظ موتور، احتراق داخلی است. ژنراتور پشتیبان در صنعت اجباری است و همچنین نگهداری صحیح از دیزل ژنراتورها مهم است، بنابراین به این مراحل نگاهی بیندازید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.