اقتصادی

ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد، ۶ صبح تا ۱۳ است

وزیر نیرو با اشاره به صعودی شدن روند مصرف برق کشور گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت، ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد، ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود.

به گزارش خبر فوری، علی اکبر محرابیان در گفت و گویی تلویزیونی با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه وزارت نیرو در خصوص مدیریت مصرف برق در بخش اداری تغییر ساعت کار ادارات است که بر اساس مصوبه هیئت دولت از ۱۵ خرداد ماه ساعت کار ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود و از این طریق مدیریت مصرف صورت می‌گیرد، البته در کنار آن باید در مصارف سرمایشی نیز ملاحظات صورت گیرد و دمای محیط روی دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه تنظیم کنند.

در دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا مصرف انرژی به شدت در حال رشد است به طوری که در هفته گذشته بیش از ۶۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق کشور افزوده شد و در هفته پیش رو و در ادامه نیز هزاران مگاوات به میزان مصرف برق افزوده خواهد شد، اظهار کرد: به منظور مدیریت این شرایط از ابتدا دو برنامه مهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که توسعه نیروگاه‌ها جزو برنامه اول محسوب می‌شود. از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و بیش از ۲۰ هزارمگاوات  نیروگاه در دست ساخت است که نیمی از آن را نیروگاه های حرارتی و نیمی دیگر را نیروگاه های تجدیدپذیر(عمدتا نیروگاه خورشیدی و بعضا نیروگاه بادی) تشکیل می‌دهد.

وی مدیریت مصرف را بخش دیگری از برنامه ها عنوان کرد و افزود: طی برنامه‌هایی مدون در بخش‌های مختلف، مصرف به گونه‌ای مدیریت می‌شود که حداکثر انرژی با رعایت ساعت های اوج، دریافت شود.

تدبیر برای تامین برق صنایع

محرابیان با بیان اینکه صنایع کوچک و کارگاهی حدود ۹۰ درصد صنایع را شامل می‌شود، گفت: برای این صنایع در حوزه تامین برق هیچ‌گونه محدودیتی لحاظ نشده است و می‌توانند به راحتی از برق استفاده و به تولید محصولات خود برپردازند. نکته اینکه میزان اشتغال در این صنایع بسیار قابل توجه است. صنایع متوسط که عمدتا صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی است؛ برای این دست از صنایع فقط روز تعطیل محدودیت درنظر گرفته شده است و طی ۶ روز هفته می‌توانند به صورت شبانه‌روزی تولید داشته باشند و محدودیتی در این ایام نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه اما حدود ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ در کشور وجود دارد که عمدتا صنایع فولادی، مس، آلومینیوم، سیمان را تشکیل می‌دهد و برای این دست از صنایع برنامه‌ریزی شده در ساعت های اوج بار مصارفشان کاهش و در ساعات غیر اوج انرژی بیشتری را دریافت و برنامه‌های تولید خود را عملیاتی کنند، گفت: در زمستان سال گذشته و در دو ماهه ابتدای سال جاری، میزان مصرف برق صنایع بزرگ کشور ۱۵ درصد رشد یافت. این صنایع با استفاده از ظرفیت برق بدون اعمال هیچ‌گونه محدودیتی تولیدات خود را افزایش دادند و خود را برای شرایط پیش رو آماده کردند.

همکاری ۴۰ درصد از مشترکان در صنعت برق

وی به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مدیریت مصرف در بخش خانگی نیز اشاره و اظهار کرد: طی دو سال سابقه پاداش صرفه‌جویی را داریم که با استفاده از این ظرفیت مردم همکاری بسیاری خوبی داشتند به طوری که سال گذشته بیش از ۴۰ درصد مشترکان خانگی با استفاده ظرفیت پاداش صرفه جویی، مصارف خود را کاهش دادند. بر این اساس قبوض برق مشترکان خانگی که اقدام به کاهش مصرف می‌کنند شامل تخفیف و حتی ممکن است رایگان شود. این ظرفیت و امکان مشارکت مشترکان در این طرح است.

وی با بیان اینکه همچنین پویش «با انرژی» برنامه دیگری است که در نظر گرفته شده است؛ افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند و جوایز متنوع دریافت خواهند کرد که شامل کالاهای خانگی، بسته‌های اینترنت، دوچرخه، کالاهای الکترونیک و ۱۰۰‌ها خودرو می‌شود، گفت: روش‌های مختلفی برای مشارکت افراد در این پویش پیش‌بینی شده است به طوری که برای همه افراد پیامک این پویش ارسال می‌شود. این تبلیغات به صورت ۳۶۰ درجه است به این معنا که تبلیغات در محیط، فضای مجازی، سطوح شهری و رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.