اخبار جامعه

پرونده «خون‌های آلوده» به تلویزیون کشیده شد

جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «نردبان» سراغ مستند «قوی دل» رفته و با عوامل آن گفت‌وگو کرده است. این مستند روایتی از تلاش‌های احمد قوی دل در ماجرای ورود خون‌های آلوده در دهه ۷۰ به کشور است. 

به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی نردبان، یکصد و نودمین برنامه تلویزیونی «نردبان» امروز جمعه ۱۱ خرداد ماه با نقد و بررسی مستند «قوی دل» روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. 

بخش اصلی این قسمت از نردبان، اختصاص به بررسی مستند «قوی دل» داشته و علی فراهانی صدر کارگردان آن در گفتگو با مجری برنامه، حامد شکیبانیا درباره فرم و تولید این مستند و تجربیات خود از ساخت آن می‌گوید. همچنین سوژه اصلی این مستند، احمد قوی دل به استودیوی نردبان می‌آید و درباره فعالیت‌های اجتماعی خود که بخشی از آن در مستند قوی دل به نمایش درآمده است، سخن می‌گوید. 

مستند «قوی دل» به بررسی ماجرای ورود خون‌های آلوده فرانسوی به ایران و تلاش‌های احمد قوی‌دل برای تحقق عدالت می‌پردازد. سعید الهی تهیه‌کننده و علی فراهانی صدر کارگردان آن است. 

این فیلم مستند در جشنواره مستند «سینماحقیقت» خوش درخشید و موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران و جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد. همچنین این اثر توانست سیمرغ بلورین چهل و دوم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. 

پرونده «خون‌های آلوده» به تلویزیون کشیده شد

پرونده «بازسازی در سینمای مستند» در بخش دیگری از برنامه باز شده و موضوع «بازساختن در آثار هنری» مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش مستندهای خارجی نیز، مستند تحسین شده «کالکتیو» ساخته الکساندر نانائو مرور می‌شود. 

در این قسمت از برنامه، پیشنهاد تماشای فیلم مستند «و تمام زیبایی و خونریزی» به کارگردانی لورا پویترس به مخاطبان داده می‌شود. این مستند درباره شیر طلایی ونیز است و آریان عطارپور مستندساز مروری بر این اثر دارد. 

برنامه تلویزیونی «نردبان» تلاش می‌کند با نگاهی تخصصی به فیلم و عکس مستند، مروری بر آثار ایرانی و خارجی این حوزه داشته باشد. این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور جمعه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۲۴ و ۱۴:۳۰ است. 

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.