اخبار جامعه

مشکل رایجی که علامت هشداردهنده بیماری قلبی است

خبر فوری/خراسان رضوی به گفته متخصصان قلب، این مشکل رایج خواب می‌تواند علامت هشداردهنده از بیماری قلبی باشد.

دکتر شاران شارما، متخصص قلب و عروق می‌گوید: اگر بتوانیم از عوامل خطر پیشگیری کنیم، می‌توان بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. خواب بیشتر یکی از اولین چیزهایی است که متخصصان قلب برای کاهش خطر توصیه می‌کنند. برخلاف ژنتیک، این چیزی است که ما می‌توانیم کنترل کنیم، با این حال، مشکل رایج که هنگام خواب رخ می‌دهد ممکن است علامت هشداری باشد که شما در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستید. خبر خوب این است که درمان‌هایی برای آن وجود دارد، در اینجا همه چیزهایی که باید بدانید ذکر شده است.

مشکل خواب می‌تواند علامت هشداردهنده ابتلا به بیماری قلبی باشد

خروپف فقط برای کسی که نزدیک شما یا دورتر می‌خوابد، آزاردهنده نیست؛ دکتر شارما توضیح می‌دهد: خروپف می‌تواند نشانه‌ای از آپنه خواب باشد. ما اکنون می‌دانیم که آپنه خواب با بیماری‌های قلبی مختلف مانند فیبریلاسیون دهلیزی، فشار خون بالا و نارسایی قلبی مرتبط است.

ممکن است در مورد آپنه خواب شنیده باشید. اما در واقع به چه معناست؟

آپنه خواب چیست؟

نتایج تحقیق منتشرشده در مجله  Nature  در سال ۲۰۲۴ روی بیش از ۱۲ هزار نفر نشان داد که خروپف همیشگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا کنترل نشده را در افراد افزایش می‌دهد.

دکتر سانجی راجاگوپالان، مدیر موسسه تحقیقات قلب و عروق و دانشکده پزشکی در دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا می‌گوید: آپنه خواب فقدان کامل جریان هوا برای حداقل ۱۰ ثانیه است.

دکتر راجاگوپالان بیان کرد که خروپف همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کاهش شدید جریان هوا باشد که به‌عنوان «کم‌دَمی» (تنفس سطحی‌تر یا کندتر از حالت عادی) شناخته می‌شود همچنین ۱۰ ثانیه یا بیشتر طول می‌کشد. هر دو پیامدهایی دارند که می‌تواند برای قلب مضر باشد.

دکتر لئونارد پیانکو، متخصص قلب و عروق ابراز کرد: این وقفه باعث افزایش استرس یا هورمون‌های جنگ و گریز، کورتیزون و آدرنالین می‌شود. این افزایش هورمونی، فشار خون و ضربان قلب را زیاد می‌کند و می‌تواند فشار مداوم بر سیستم قلبی عروقی شما وارد کند و باعث آنژین یا حمله قلبی شود. این تنها کاری نیست که انجام می‌دهد. علاوه بر بیماری قلبی، خروپف خواب را مختل می‌کند و ممکن است منجر به خواب آلودگی در طول روز، مشکل در تمرکز و کج خلقی شود.

به‌علاوه، این وقفه‌ها می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. به‌عنوان مثال، نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۳ درباره پرفشارخونی (منتشر شده در مجله Hypertension) نشان داد که بی‌نظمی خواب با احتمال افزایش فشار خون مرتبط است.

مشکل رایجی که علامت هشداردهنده بیماری قلبی است

آیا خروپف همیشه نشانه بیماری قلبی است؟

اگر به شما گفته شود که شب گذشته خروپف کرده‌اید، آیا باید به‌خاطر این واقعیت امشب نخوابید؟ خیر. نکته قابل توجه، به گفته دکتر شارما این است که خروپف همیشه نشان‌دهنده آپنه خواب یا افزایش خطر بیماری قلبی نیست.

وی اظهار کرد: علاوه بر آپنه خواب، دلایل دیگری نیز برای خروپف وجود دارد. احتقان بینی، انحراف تیغه بینی و مصرف الکل از دیگر علل شایع هستند.

دکتر راجاگوپالان به مردم توصیه کرد که به خروپف اهمیت ویژه‌ای بدهند، زیرا این خروپف به بیماری قلبی مربوط می‌شود، در صورتی که با موارد زیر همراه باشد:

• قطع تنفس واضح حین خواب؛

•خواب‌آلودگی مفرط در طول روز؛

• مشکل در تمرکز؛

• سردرد صبحگاهی؛

• گلودرد پس از بیدار شدن از خواب؛

• خواب بی‌قرار؛

• نفس نفس زدن یا احساس گیرکردن چیزی در گلو و ممانعت از تنفس در شب؛

•فشار خون بالا.

• بلند بودن صدای خروپف به‌قدری که خواب همسرتان را مختل کند.

دکتر شارما اشاره کرد اگر می‌خواهید علت خروپف خود را پیدا کنید، بهتر است در تحقیق خواب شرکت کنید.

چگونه خطر آپنه خواب را کاهش دهیم؟

به‌عقیده دکتر پیانکو می‌توان احتمال آپنه خواب را کاهش داد و بسیاری از نکات مشابه توصیه‌های برتر برای کاهش احتمال بیماری قلبی هستند. این نکات عبارتند از:

• ورزش بدنی منظم؛

• حفظ وزن سالم؛

•ترک سیگار و

•محدودیت مصرف الکل.

اگر آپنه خواب دارید، درمان در دسترس است. دکتر پیانکو می‌گوید: آپنه خواب با ماسک فشار مثبت مداوم راه هوایی (دستگاه کمک تنفسی سی پپ یا فشار پیوندی پیوسته) درمان می‌شود. برای درمان آپنه خواب، هوای تحت فشار باید از دستگاه کمک تنفسی از طریق یک شیلنگ و یک ماسک به راه هوایی فوقانی برود تا راه‌های هوایی باز بماند.

سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی که باید از آن‌ها آگاه بود

خروپف نکردن نشانه خوبی است. با این حال، دکتر پیانکو به مردم یادآوری می‌کند که علائم هشداردهنده دیگری وجود دارد که ممکن است در معرض خطر بیماری قلبی قرار بگیرید.

وی افزود: علائم بیماری قلبی شامل ضربان قلب نامنظم یا سریع، تنگی نفس، خستگی غیر معمول یا تورم در پاها یا مچ پاست.

اگر نگران سلامت قلب خود هستید، احتیاط، بهتر از پشیمانی است. دکتر پیانکو توضیح داد بهترین راه برای محافظت از خود این است که در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا تجربه علائم در هر سنی، یک قرار ملاقات با متخصص قلب تعیین کنید.

منابع

https://news.yahoo.com

https://parade.com

https://www.aol.com

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.