اخبار عمومی

انتظارت یک شهروند از داوطلب ریاست جمهوری

ایشان در طول 35 سال گذشته با هدف قوت و تولید و حفظ قدرت نرم و سخت و انسجام و وحدت ملت بزرگ ایران و با انتخاب و تصمیات صحیح برای تقویت نیروهای بازدارند در ابعاد و اشکال نظامی و دفاعی و امنیتی و غیر نظامی کشور را راهبری و هدایت کردند و در بزنگاه های مختلف که کشور تحت فشارهای جنگ های پیچیده سیاسی و اقتصادی بصورت مستقیم و نیابتی بود توانستند با آرامش کشور و مردم را مدیریت کنند و امروز بحمدلله تحت فرماندهی و مدیریت و راهبری و هدایت معظم له ایران ما به لحاظ نظامی به قدرت بازدارنده مورد نظرمان رسیده ایم و به لحاظ غیر نظامی هم با تمام نواقص به سمت و سوی توسعه یافتگی البته با تاخیر در حرکت هستیم.

تحت مدیریت و زعامت رهبر انقلاب امروز دامنه نفوذ و تعاملات ایران اسلامی با برادران خود در کشورهای همسو و همراه به واسطه تفکر استقلال طلبی و مقاومت از سواحل مدیترانه شرقی و دریای سرخ و اقیانوس هند تا سایر کشورها امتداد پیدا کرده و ایران ما به عنوان یک کشور صاحب نظر و مطرح در منطقه و فرا منطفه و جهان شناخته می شود. الحمدلله.

یادداشت امروز من در مورد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است جمعه هشتم تیر ماه در سراسر کشور برگذار شود.

میخواهم با استفاده از سخن منصوب به شهید چمران افتادم که در اوایل انقلاب در بین مردم صحبت میشد شروع کنم.

از شهید چمران در مورد تقوا و تخصص پرسیدند که کدامشان ارجح تر هستند؟

در پاسخ گفت : می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آن را می‌پذیرم. اما می گویم «آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست».

و میخواهم به این نکته بسیار مهم توجه شود که در جمهوری اسلامی ایران خوب انتخاب کردن هم نوعی عبادت و خدمت به خود و هموطنان و کشور است و با توجه به اینکه سالهاست که شعارهای سال اقتصادی است و برنامه هفتم توسعه و پیشرفت کشور هم متمرکز بر اقتصاد است باید رییس جمهور آشنا و متعهد و مقید به برنامه با هدفگذاری ثبات در اقتصاد انتخاب کرد. به همین دلیل از خدا بخواهیم کمک کند که مسئولانه و خوب انتخاب کنیم و ان شاءالله خداوند منان از این نوع انتخاب ما راضی خواهد بود . آمین

یادداشتم را با نگاه داوطلبان به ثبات در اقتصاد کشور بخصوص ثبات در اقتصاد خرد شروع میکنم

فضای انتخاباتی کشور دارد یواش یواش گرم میشود و در فضای مجازی در کانال ها و صفحاتی که با آنها ارتباط دارم انواع نوشته ها و کلیپ ها و صوت ها را میبینم و میخوانم و میشنوم که در مورد انتخابات است.

در این فضای انتخاباتی کاربران بجای تولید محتواهای روشنگری و تولید راهکار برای برون رفت و حل مشکلات کشور بیشتر در جهت تبلیغ نامزدهای خودی و تخریب نامزدهای ناخودی کار میکنند و در این میان این مردم هستند که بیشتر از همه برای جذب شدن و رای گرفتن مخاطب هستند و بدلیل نبود تعهد بیشترین ضربه ها و صدمات را هم همین مردم دریافت میکنند.

در این دوره انتخابات ریاست جمهوری تعداد 80 نفر داوطلب ریاست جمهوری چهاردهم شدند که حتما در شرایط رجل سیاسی قرار دارند و آشنا و آگاه به وظایف و محدودیت های رییس جمهور و قانون اساسی و اختیارات و مسئولیت های رییس جمهور هستند و ان شاءالله متعهد و مقید به اجرا و تحقق قانون اساسی و قوانین جاری و سیاست هاینظام و سند چشم انداز توسعه ایران و مهمتر متعهد و مقید به اجرا و تحقق قانون برنامه هفتم توسعه و پیشرفت ایران هستند و مطمئنا به این قصد آمده اند که برای کشور خدمتگزاری و ایثار کنند.

این عزیزان طبق معمول در مدت 5 روز به وزارت کشور آمدند و شناسنامه نشان دادند و ثبت نام کردند و بعد از آن هم رفتند پشت تریبون پر از میکروفون و نطقشان را که بیشتر قرائت نوعی انشا از روی کاغذ بود خواندند و یک سری وعده و وعید هم دادند و چند تا عکس یادگاری هم گرفتند و منتظرند که شورای نگهبان تکلیف حضورشان را در رقابت های انتخابات مشخص نماید و تمام.

به عنوان یک شهروند ایثارگر و مطالبه گر و انقلابی از این عزیزان انتظارات بیشتری داشتم و دارم.

انتظار داشتم در پشت تربیون حداقل یکی از آنها می آمد و آنقد جسارت میداشت که در وعده های صادقش از برنامه ثبات در اقتصاد در دولتش سخن بگوید.

از چیزی سخن بگوید که شبیه به آرزوهای دست نیافتنی ما شده است و دعا میکنیم در رقابت های انتخاباتی این چنین سخن بگویند.

انتظار داشتم آن داوطلب محترم که در حال حاضر بیشتر شخصیتی خیالی است تا واقعی مثل یک قهرمان سوپر استار فیلم جسورانه و با اعتماد و مطمئن یک برگ تراور آبی رنگ 100 هزار تومانی را بالای سر خودش میبرد و به مردم نشان میداد و بدون هیچ مقدمه و حاشیه ای و لکنت زبان و دست لرزان بدون اینکه بخواهد دیگران را تخریب کند در پشت تریبون درباره آن برگ تراور 100 هزار تومانی بگوید.

شجاعانه بگوید که همه میدانیم ارزش این تراور 100 هزار تومان است. اما همبن تراور در همین اندازه و با همین اعداد در ده سال قبل یعنی سال 1393 معادل حدود 30 دلار بود و در سال 1400 که می شود سه سال قبل به حدود 10 برابر به نسبت سال 1393 ضعیف تر شد و به حدود 3 دلار رسید و امروز در سال 1403 حدود 25 برابر به نسبت سال 1393 ضعیف تر شد و یا بهتر بگوییم حدود 2 برابر به نسبت سال 1400 ضعیف تر شده و ارزش برابری آن به حدود یک دلار و شصت و شش سنت است.

بگوید اثرات این تضعیف پول ملی امروز در قدرت خرید خانوار به حدود 50 درصد و شاید هم کمتر از سال 1393 رسیده و

در ادامه بگوید برای این می آید که ثبات در اقتصاد کشور و اقتصاد خانواده ایجاد کند تا این ناترازی ها جبران شود.

انتظار داشتم به مردم بگوید : یکی از دلایل افت پول ملی تحریم و جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا و همپیمان آمریکا بر علیه استقلال خواهی ملت بزرگ ایران است

اما این اصل موضوع نیست بلکه دلیل اصلی نبود اراده و باور برای استفاده از توانمندی ها و بهره مندی و بهره وری از خرد جمعی و نخبگان و فن سالاران ایرانی در داخل و خارج از کشور و استفاده تکنیک ها و روش های بومی و غیر بومی و تولید تفکر و پرورش مدیران انقلابی معتقد و ایثارگر و دلسوز و پای کار و خدمتگزار ملت و کشور برای برون رفت از بحران ها بود که حاصل این فرآیند نبود اراده و بی اعتمادی و نبود باورها شد بی ثباتی در اقتصاد که اثراتش را امروز در متن اجتماع میبینیم.

انتظار داشتم در مورد پشت پرده این برنامه بی ثباتی در اقتصاد کشور و منافع آن صحبت کند و بگوید چه چیزهایی و چه عواملی در پشت این پرده وجود دارد و اثر گذار هستند که این چنین شده و بطور کلی از آن عده ای که دارند از این فرصت بی ثباتی و ناتوانی ها و ناترازی ها سوء استفاده و ارتزاق می‌کنند سخن بگوید که کیستند و چگونه و مثل زالو به جان منافع ملی و مردم افتاده اند و هدفمند از قدرت اقتصاد ایران کم میکنند و به قدرت خود اضافه میکنند صحبت کند و بیشتر توضیح دهد که چگونه می خواهد در مقابل با تعارض منافع و فساد و …… بایستد؟

انتظار داشتم به مردم بگوید که می آید در اقتصاد ایران تحول و ثبات ایجاد کند و به مردم تعهد میدهد با برنامه ای که ارائه و مدیریت میکند با استعانت از خداوند و حمایت مردم قصد دارد نقدینگی را به سمت و سوی اقتصاد مولد مدیرت و هدایت کند و با کاهش مالیات برای تولید مولد و خدمات مولد و افزایش مالیات بر دلالی های بی هویت و بی ریشه مطابق برنامه هفتم در پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری ارزش همین تراور 100 هزار تومانی را تا مرداد 1407 همین مبلغ یک دلار و شانزده سنت و قیمت ریالی یک دلار حدود همین60 تا 65 هزار تومان ثابت نگه داشته شود بیشتر نشود.

انتظار دارم که به مردم بگوید و اطمینان دهد که با اجرای این برنامه مردم می توانند زندگی خودشان را بر این اساس برنامه ریزی کنند و تطبیق دهند و بازارها هم به همین روال باشند و این برنامه ثبات در اقتصاد، خدمت ارزنده دولت او به مردم و نظام خواهد بود و مردم و نظام می توانند در زیر چتر این برنامه ثبات اقتصادی برای خود هدفگذاری کنند و برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت داشته باشند.

انتظار داشتم صادقانه به مردم بگوید از من نخواهید معجزه کنم و انتظار ارزانی نداشته باشید. چون عصای حضرت موسی (ع) در دستم نیست و نمی توانم معجزه کنم که به عقب برگردیم اما انتظار و مطالبه برنامه ثبات در اقتصاد داشته باشید چون برای آن برنامه دارم

انتظار داشتم بگوید : برای افزایش تعداد قشر متوسط جامعه که موتور محرک اقتصاد خرد کشور هستند و کم شدن اختلاف طبقات و پایان فقر مطلق و مدیریت فقر نسبی چه برنامه ای دارد و بیشتر در موردش حرف بزند.

من بدنبال آن داوطلب رییس جمهوری هستم که حاصل توانمندی و برنامه اش و تیم قدرتمند و توانمندش این باشد و بتواند ثبات در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد کند و حرفش را عملی کند.

این انتظارات من از داوطلب مسئولیت رییس جمهور است، اما متاسفانه از داوطلبان محترم چیزی نشنیدم. شاید این انتظارت من از این آقایان بیشتر رویا پردازی باشد تا یک انتظار بحق .

اما، امروز بحمدلله ما در شرایط بازدارندگی قرار گرفتیم که باید آنرا حفظ کنیم و حتی ارتقا دهیم.

یادمان هم نمی رود که سخن از آمریکا ستیزی و تنفر از اسراییل بی هویت بسیار خوب است و بدون تردید از اهداف اصولی ما است و همیشه مد نظر ما خواهد بود.

اما اولویت ما و مهمترین اولویت ما باید عدالت به معنا و مفهوم عام اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و کسب رضایت مردم و در مجموع ثبات در اقتصاد کشور و ثبات در اقتصاد مردم و حفظ و پر رنگ کردن و متنوع کردن سبک و سفره ها و زندگی خانوار و رفاه بیشتر مردم باشد که چگونه می شود آنرا ایجاد کرد و در قدم بعدی چگونه می شود که سطح زندگی مردم را در سطح منطقه و بالاتر برد.

من بدنبال آن داوطلب رییس جمهوری هستم که مثل شهید رییسی عزیر (رحمت الله) به مردم و خدمتگزاری به کشور و انقلاب فکر کند و به حاشیه ها نرود و صادق باشد و اصطلاحا مردم را سر کار نگذارد و با اطمینان به برنامه هایش برای ثبات در اقتصاد و رفاه عمومی جامعه و دستیابی به اهداف برنامه هفتم و سند چشم انداز ایران توسعه یافته با مردم حرف بزند و متعهد و مقید باشد و بیخودی و بی جهت وقت ارزشمند و انرژی کشور را در این جهان رقابتی نگیرد و فرصت ها را نسوزاند و نشان بدهد که حاصل توانمندی و برنامه اش و تیم قدرتمند و توانمندش این باشد که می تواند ثبات در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد کند و می تواند حرفش را عملی کند.

اینها آرزوهای کوچک و پیش پا افتاده و شدنی است . اما در ایران ما ظاهرا دست نیافتنی است و دعا میکنیم که یک روزی چنین شود.

ان شاءالله که نگاه صدا و سیما هم اینگونه مسئولانه باشد و به ایران و منافع و مصالح ملی و بهبود زندگی مردم و فرصت های ناب در پیش رو فکر کند و برای اینگونه مطالبه گری (ثبات در اقتصاد) هم برنامه ریزی نماید و داوطلب اصلح را به مردم معرفی نماید

دعا میکنم مردم ما این دوره احساسی عمل نکنند و تحت تاثیر القات جناحی و تعارض منافع این و آن نباشند. بلکه آگاهانه و مسئولانه و قوی وارد میدان شوند و از داوطلبشان بخواهند برنامه صحیح و قابل دفاع بدهد و در نهایت مردم با چشم باز و آگاهانه خوب انتخاب کنند و از انتخابشان حمایت کنند تا به اهدافش برسد.

باور داریم که خداوند در همه لحظات و بزنگاه ها با ما بود و است و مواظب ما است. « إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهدِینِ » . الحمدلله