اخبار عمومی

چرا شورای حکام آژانس بر تکرار رفتارهای اشتباه اصرار دارد؟

کسی که از تاریخ درس نگیرد، محکوم به تکرار آن است و علی‌الظاهر سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه و کشورهای دنباله‌روی آنها قصد دارند یکبار دیگر آزموده را بیازمایند. بر این اساس قطعنامه پیشنهادی این سه کشور با تکرار بهانه های واهی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی تصویب شد.

به گزارش خبر فوری به نقل از نورنیوز، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان  که امروز با ۲۰ رای موافق، دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب شد، بدون هرگونه اشاره به همکاری‌های گسترده و سازنده ایران با شخص مدیر کل وآژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از کشورمان خواسته تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

بر اساس گزارش‌ها این قطعنامه همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

سند تصویب‌شده با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی که بارها دروغین بودن آن اثبات شده و به عنوان آن ابزاری برای تداوم خصومت علیه کشورمان طراحی شده است، از ایران می‌خواهد که در خصوص ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در کشورمان، توضیحات معتبر ارائه شود و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای /یا تجهیزات آلوده مطلع کند. روسیه و چین به پیش نویس‌قطعنامه رای منفی دادند.

چهارمین قطعنامه شورای حکام بعد از اجرای برجام در حالی به تصویب رسید که ایران طی روزهای گذشته به تروئیکای اروپایی هشدارهای جدی‌ داده و تأکید کرده بود تحرکات علیه کشورمان قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند. دریابان علی شمخانی چند روز قبل، مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس به کشورهای اروپایی هشدار داده بود: «اگر برخی کشورهای اروپایی کج‌فهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، بخواهند در نشست آتی شورای حکام آژانس، موضع خصمانه ای نسبت به برنامه صلح آمیز هسته ایران اتخاذ کنند با واکنش جدی و موثر کشورمان روبرو خواهند شد».

«محمد اسلامی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با یادآوری تعهدات برجامی امریکا و اروپا اعلام کرده بود فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب قانون کشورمان، پادمان و ان‌پی‌تی است، اما برخی تعهدات دربرابر عدم تعهد طرف مقابل کنار گذاشته شده و در صورت بازگشت طرف غربی به تعهدات، ایران نیز به مسیر تعهدات قبلی باز می‌گردد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هشدار داده بود صدور قطعنامه یا فشار سیاسی قطعا به عکس‌العمل کشورمان ختم خواهد شد. 

در همین راستا بود که پیش از آغاز رای‌گیری، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی‌کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رای موافق ندهند.

کشورهای گروه همفکر در بیانیه خود تصریح کردند: «ما از ادامه تعامل ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی استقبال و از سفر مدیرکل آژانس به ایران در ماه گذشته و همچنین تحرکات مثبت برای گفت‌وگوها و همکاری‌های بیشتر قدردانی می‌کنیم. در جریان سفر اخیر مدیرکل به ایران، دو طرف توافق کردند که ارتباط خود را در مورد ادامه اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ حفظ کنند و آن‌ها در شرف بحث در مورد همکاری بیشتر هستند. در چنین زمانی، فرانسه، آلمان و بریتانیا به دنبال پیشبرد پیش نویس قطعنامه هستند که نتیجه معکوس خواهد داشت.»

این قطعنامه پس از آن تصویب شد که «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای سیاسی علیه کشورمان را تکرار کرد. به عقیده تحلیلگران آنچه به تحرکات تروئیکای اروپایی علیه ایران به بهانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دامن زده است، انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روست. این در حالی است که کشورمان همواره در کنار تلاش مستمر برای ایفای تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان، از مجموعه حقوق قانونی و ابزارهای در اختیار خود برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های سیاسی بهره گرفته است.

بدون شک اقدام اخیر سه کشور اروپایی که چون همیشه در تلاش برای استفاده سیاسی از ابزارهای در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند، این بار نیز با استفاده بیشتر و گسترده‌تر کشورمان از حقوق قانونی خود برای پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته‌ای روبرو خواهد شد و به این کشورها اثبات خواهد کرد که نمی‌توانند در برابر اراده خلل‌ناپذیر ملت ایران برای حفظ استقلال و حقوق قانونی کشور برای بهره گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مانع ایجاد کنند.