اخبار عمومی

103 بار خداوند در قرآن دستور به صبر داده است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شامگاه دوشنبه در مراسم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: در صورتی که گناه اجتماعی، فردی و یا سیاسی به انسان رو کرد، با استقامت و صبر باید به گناه پشت پا زد.

استاد انصاریان بیان کرد: امام حسین علیه السلام بیعت با بنی امیه که دزد ایمان مردم بود را نپذیرفت و از مدینه بیرون آمدند و به مکه رفت و سپس به کربلا آمد و در طی 8 روزی که 30 هزار نفر حضرت را محاصره کرده بودند، در پاسخ به بیعت با حکومت ظالم فرمود به خدا قسم من با شما دست نمی دهم و این نرفتن به سمت گناه، سبب شهادت حضرت و 72 نفر از یارانش شد و این امر می ارزید که به گناه بیعت با بنی امیه آلوده نشوند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در برابر گناه رشوه، ربا، غارت کردن ارث یتیم و بقیه گناهان، قرآن انسان را به استقامت دعوت می کند.

وی با بیان اینکه آتش گیره دوزخ، گناهان است و تا وقتی انسان به سمت گناه نرود جهنمی نیست افزود: کسانی که مال یتیم را به ناحق می خورند، آتش در درون خود می ریزند و در همان وقت مصرف کردن مال حرام، آتش در درون شان ریخته می شود.

استاد انصاریان گفت: اگر انسان در برابر گناهان صبر کند در این صورت مستحق رحمت الهی خواهد بود.

وی افزود: انسان نباید به مریض خبر دلهره آوری دهد و باید فرصت مناسبی برای بیان خبر پیدا کرد و وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها خبر شهادتش را از پیامبر شنید؛ پیامبر به او توصیه کرد که صبر کند.

استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر اسلام به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود برای شهادت امام حسین علیه السلام باید تسلیم خدا باشد.

وی بیان کرد: 103 بار خداوند در قرآن به انبیا، امت و اهل اسلام دستور صبر داده است؛ یعنی اگر انسان صبر نکند ارزش های عبادتی از دست می رود و ارزش های استقامتی در برابر گناه و مشکلات زندگی از بین می رود.

انصاریان ادامه داد: برادران یوسف تصور کردند می توانند با دروغ، حضرت یعقوب را گمراه کنند و وقتی برادران پیراهن یوسف را از تن او درآوردند و به خون حیوانی آغشته کردند و گفتند که ما یوسف را کنار وسایلمان گذاشتیم و به صحرا رفتیم و برگشتیم دیدیم یوسف را گرگ خورده است ؛ حضرت یعقوب باور نکرد و پاسخی داد این بود که من در برابر این حادثه سنگین استقامت و صبر می کنم تا پروردگار و دینم را از دست ندهم.

وی افزود: خداوند قدرت بی نهایتی است که از او باید یاری خواست و صبر کرد و بعد از 30 سال دوباره یعقوب به یوسف رسید.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر انسان در برابر خدمت به خلق و هجوم گناهان و پیش آمدهای تلخ استقامت نکند زحمت و رضایت و مغفرت الهی و بهشت را از دست خواهد داد که این امر سفارش حضرت جواد علیه السلام است.