تعویض روغن کمپرسور باد هیوندا

یکی از دستگاه هایی است که شاید به عنوان قسمت اصلی و جزء اصلی سیستم تولیدی به حساب نیاید؛ اما به عنوان یکی از مهمترین اجزا یا قلب تپنده دستگاه ها و تجهیزات تولیدی به شمار می آید. در واقع نگهداری و تامین قطعات کمپرسورها به خودی خود نقش مهمی در خصوص بالا بردن راندمان و حفظ دستگاه ها در بهترین حالت دارد. از همین رو نوع پمپ باد و صحت عملکرد بخش های مختلف آن مانند روغن کمپرسور باد، قطعات داخلی و غیره بسیار اهمیت دارد. در ادامه با انواع روغن پمپ باد، آموزش تعویض روغن پمپ باد بیشتر آشنا خواهید شد.

انتخاب روغن مخصوص کمپرسور باد

همانطور که خودروها برای عملکرد بهینه و صحیح نیازمند روغنی به خصوص و مشخص هستند، کمپرسورهای باد نیز برای ادامه فعالیت نیازمند روغن هستند. استفاده از یک روغن مناسب برای کمپرسور باد مزایای زیادی از جمله افزایش بازده، کاهش مصرف انرژی، کاهش اصطکاک اجزای متحرک، کارکرد روان‌تر و افزایش عمر مفید دستگاه برای کمپرسور باد شما ایجاد خواهد کرد. هرچند همه این‌ موارد در صورتی محقق می‌شوند که از روغن پمپ باد مناسبی برای کمپرسور باد خود استفاده نمایید.

در ادامه قصد داریم تا با ارائه کوتاه از  انواع کمپرسور ها و آشنایی بهتر با آنها نقش روغن کمپرسور باد و تمام سوالات شما رو نسبت به روغن کمپرسور برطرف کنیم، با تیم همراه باشید تا انواع کمپرسورها و نقش و ویژگی روغن های مورد نیاز آنها را بشناسید.

روغن کمپرسور باد چیست؟

به زبان ساده، روغن کمپرسور باد یک روان‌ کننده بخصوص برای جلوگیری از اصطکاک و فرسایش قطعات متحرک می‌باشد. روغن‌ها به دسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند. روغن‌ها را می‌توان به دو دسته طبیعی و مصنوعی طبقه بندی کرد و یا آن‌ها را از نظر ویسکوزیته و مواد افزودنی موجود در آن‌ها طبقه بندی نمود. لازم است یاد آوری کنیم که روغن کمپرسور باد با روغن موتور، تفاوت داشته و سولفور و کربن بسیار کمتری از روغن موتور دارد. روغن پمپ باد به غیر از روانکاری سیستم، از مزایای دیگری نیز برخوردار است. در ادامه به بررسی این مزایا پرداخته شده است:

1 – جذب گرما:
روغن کمپرسور باد، بخشی از گرمای تولید شده در کمپرسور را جذب کرده و باعث می‌شود تا کمپرسور در دماهای پایین‌تری فعالیت کند. لازم است بدانید که بازده و عمر کمپرسور باد به شدت تحت تاثیر دمای کاری کمپرسور بوده و با افزایش دمای کمپرسور، بازده و طول عمر آن به شکل زیادی کاهش پیدا می‌کند.

2 – مقاوت در برابر اکسیداسیون:
برخی از ذرات موجود در روغن پمپ باد ضد اکسیداسیون بوده و اکسیداسیون را به تاخیر می‌اندازد.

3 – افزایش طول عمر:
هر تجهیز مکانیکی دارای طول عمر مشخصی است. مهم‌ترین عوامل خرابی تجهیزات مکانیکی، فرسایش و گرما می‌باشند. روغن کمپرسور با کاهش اصطکاک و جذب گرمای کمپرسور باد باعث افزایش طول عمر کمپرسور می‌شود. همچنین استفاده از روغن باعث می‌شود تا کمپرسور باد در شرایط مختلف، عملکرد خوبی از خود نشان داده و روان‌تر کار کند.

4 – حفظ ویسکوزیته در سرما:
اغلب روغن‌ها با کاهش دما ویسکوزیته خود را از دست داده و عملکردشان کاهش پیدا می‌کند. روغن کمپرسور باد بر خلاف سایر روغن‌ها، ویسکوزیته خود را در دماهای مختلف حفظ کرده و از این‌رو عملکرد ثابتی خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود تا به راحتی بتوان از کمپرسور باد در شرایط دمایی مختلف استفاده نمود.

5 – ضد کف:
زمانی که روی سطح روغن حباب و کف تشکیل شود، سطح تماس هوا و روغن افزایش پیدا کرده و عمل اکسیداسیون با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. این پدیده باعث کاهش کیفیت و عمر روغن خواهد شد. یک روغن کمپرسور باد مناسب دارای خاصیت ضد کف می‌باشد. از آنجایی که کیفیت روغن برای کیفیت هوای خروجی تولید شده و کارکرد روان کمپرسور ضروری است، لازم است تا از روغن‌هایی که خاصیت ضد کف دارند، استفاده کنیم.

نقش روغن در موتور کمپرسور باد چیست؟

حفظ دمای معین درون کمپرسور باد،روانکاری مطلوب برای قطعات داخلی کمپرسور،حفاظت و مقابله با خوردگی قسمت های مختلف دستگاه، جلوگیری از ساییدگی در بعضی از کمپرسور های باد و نقش مبدل خنک کنندگی در دستگاه را دارد.

کدام روغن برای کمپرسور باد من مناسب است؟

همانطورکه پیش‌تر گفتیم، روغن کمپرسور باد را می‌توان به دو نوع طبیعی و مصنوعی طبقه بندی کرد. هر کدام از این دو نوع روغن، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد:

  • طبیعی: روغن طبیعی از پایه روغن‌های معدنی تولید شده و قیمت پایینی‌ نیز دارند. روغن‌های طبیعی برای کمپرسورهای معمولی و خانگی که بطور مداوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مناسب هستند. به نوعی می‌توان گفت که روغن‌های طبیعی برای کمپرسورهایی مناسب است که از آن‎‌ها بطور مداوم مصرف نشده و شرایط کاری ملایم‌تری را تجربه می‌کنند.
  • مصنوعی: روغن مصنوعی از مواد پایه مصنوعی ساخته می‌شود. مراحل تولید روغن مصنوعی پیچیده‌تر از روغن معدنی بوده و فرآوری‌های زیادی ب روی روغن انجام می‌شود. در نتیجه روغن مصنوعی تصفیه شده‌تر از روغن طبیعی می‎باشد. اگر از کمپرسور هوای خود بیش از سه بار در هفته استفاده می‌کنید، لازم است تا از روغن مصنوعی استفاده نمایید.

استفاده از روغن مصنوعی باعث می‌شود تا کمپرسور باد شما بهتر و روان‌تر کار کند. همچنین روغن کمپرسور باد مصنوعی باعث جذب گرمای کمپرسور باد خواهد شد و از بیش از حد گرم شدن کمپرسور باد شما جلوگیری می‌کند. روغن‌های مصنوعی کمپرسور باد در رنج گسترده‌ای از دماهای مختلف قابل استفاده می‌باشند.

کمپرسور های پیستونی و روتاری اسکرو می‌توانند با اغلب روغن پمپ باد کار کنند. با این‌ حال اکثر سازندگان توصیه می‌کنند که از روغن‌های مصنوعی برای این کمپرسورها استفاده شود. از آنجایی که روغن‌های مصنوعی فاقد سولفور و کربن می‌باشند، باعث ایجاد گرفتگی‌های ناخواسته درون سیلندرها نمی‌شوند.

از مزایای استفاده از روغن‌های مصنوعی در کمپرسورهای روتاری اسکرو می‌توان موارد زیر را شمرد:

طول عمر بیشتر: روغن‌های مصنوعی می‌توانند طول عمر کمپرسورهای روتاری اسکرو را تا 8000 ساعت افزایش دهند.

رسوبات کمتر: روغن‌های مصنوعی می‌توانند رسوب‌گذاری را کاهش دهند. دقت داشته باشید که رسوبات یکی از عوامل فرسایش ‌زا در کمپرسورها می‌باشد.

دمای پایین‌تر: روغن‌های مصنوعی کمتر از سایر روغن‌ها داغ شده و در نتیجه کمپرسور باد و هوای فشرده خروجی را خنکتر نگه می‌دارند.

نرخ مصرف پایین‌تر: روغن‌های مصنوعی با شیب ملایم‌تری از سایر روغن‌ها مصرف می‌شوند.

همچنین استفاده از روغن‌های مصنوعی در کمپرسور های پیستونی مزایای زیر را به همراه دارد:

تجمع کمتر کربن: روغن‌های مصنوعی باعث کاهش تجمع کربن در دریچه‌های کمپرسورها می‌شوند.

عملکرد ایمن‌تر: دمای اشتعال روغن‌ های مصنوعی بالاتر از روغن های دیگر بوده و به همین جهت باعث افزایش ایمنی به هنگام داغ شدن کمپرسورهای باد می‌ شوند.

ویسکوزیته گرانروی چیست؟

یکی از مهمترین عوامل در انتخاب روغن کمپرسور باد ویسکوزیته می باشد. ویسکوزیته به چه معناست: ویسکوزیته مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی می باشد. ویسکوزیته گرانروی یا لزجت است. یعنی معیاری از اصطکاک داخلی یا مقاومت در برابر جریان یک سیال است و هنگامی ظاهر می شود که در میان لایه های سیال حرکت نسبی در جریان باشد.

چگونه روغن کمپرسور را عوض کنیم؟

  • برای تعویض روغن کمپرسور باد ابتدا باید دستگاه را به  به مدت نیم ساعت روشن کرده،تا روغن گرم شود و این گرم شدن که باعث بالارفتن روان کنندگی روغن می شود. بتواند بهتر به تخلیه روغن کمک کند.
  • با توجه به اینکه انواع کمپرسورها شیوه خاص خود برای خروج روغن و ورود روغن به سیستم دارند، بهتر است که به دفترچه راهنمای کمپرسور مراجعه کنید.  عموم کمپرسورها درپوش مخزن روغن را دارا می باشند؛  و با باز کردن این درپوش می توانید روغن را از سیستم خارج کنید.
  • در  قالب کمپرسورهای باد، پیچ تخلیه روغنی وجود دارد؛  این پیچ باید باز گردد روغنهای قدیمی و کثیف از سیستم خارج شوند و  هوا جای آنها را بگیرد.
  • بعد از خروج کامل روغن از دستگاه؛ خروجی روغن را ببندید و اطمینان حاصل کنید که این پیچ بسته است و بعداً برای دستگاه مشکل ایجاد نکند، و سپس روغن را به آرامی و با دقت (روغن مورد نظری که با مشخصات دستگاه شما همخوانی دارد) را داخل دستگاه ریخته،  و اطمینان حاصل کنید که میزان کافی از روغن در دستگاه وجود دارد(با استفاده از نمایشگر روغن که بر روی اکثر پمپ باد ها وجود دارد ،میتوانید میزان مورد نیاز روغن را مشخص کنید) و در انتها درپوش ورودی روغن را محکم ببندید و دستگاه را روشن کنید و مطمئن شوید که پیچ ورودی و قسمت خروج روغن نشتی نداشته باشد.
  • و حتماً بعد از ریختن روغن درون دستگاه مطمئن شوید که میزان کافی از روغن را در دستگاه وارد کردید. برای مطمئن شدن از میزان روغن کافی می توانید به روغن نمای کمپرسور که قابل اندازه گیری و مدرج می باشد نگاه کرده و از این موضوع اطمینان حاصل نمایید.

سوالات متداول در خصوص روغن کمپرسور باد

در این بخش به پاسخ به سوالات پر تکراری که درباره روغن کمپرسور باد مطرح می‌شوند، می‌پردازیم.

  • از چه نوع روغنی برای کمپرسور باد خود استفاده کنیم؟

یکی از متداول‌ترین سوالات این است که از چه روغنی برای کمپرسور باد خود استفاده کنیم؟ کدام روغن برای کمپرسور باد من بهتر است؟
در پاسخ به این سوالات لازم است یادآور شویم که بهترین روغن برای کمپرسور باد شما همان روغنی است که توسط شرکت سازنده معرفی شده‌است. شرکت‌های سازنده کمپرسور باد، روغن‌هایی را که برای کمپرسور باد شما مناسب بوده را معرفی کرده و معمولا اطلاعاتی در خصوص اینکه در صورت موجود نبودن روغن معرفی شده از چه روغن‌هایی استفاده کنید را به شما ارائه می‌کنند.
به یاد داشته باشید که برای حفظ راندمان کمپرسور باد خود و جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، ملزم هستید تا از روغن‌های معرفی شده توسط شرکت سازنده کمپرسور باد خود استفاده کنید.

راهنمای تعویض روغن کمپرسور های تسمه ای و سیلندری:

برای تعویض روغن این مدل از کمپرسور های باد ابتدا باید در حدود 5 دقیقه تا 10 دقیقه کمپرسور باد را روشن کنید تا روغن گرم شود و سپس به راحتی از موتور خارج شود.برای خارج کردن روغن موتور ابتدا پیچ مشخص شده در کنار سیلندر را باز میکنید تا تمام روغن داخل موتور خارج شود.

سپس پیچ را بسته و در قسمت دیگر سیلندر که یک دستک دارد باید روغن را از آنجا به داخل سیلندر بریزید.هر نوع موتور یک نوع روغن مخصوص دارد ولی معمولا روغن مورد نیاز vdl68 میباشد.چنانچه این روغن را پیدا نکردید میتوانید از روغن 40 هیدرولیک استفاده کنید.

یک نمایشگر روغن بر روی سیلندر وجود دارد که باید میزان روغن کمپرسور باد از وسط نمایشگر به بالا باشد.معمولا روغن از 500 سی سی تا 850 سی سی متغیر است که با توجه به قدرت و بزرگی سیلندر مشخص میشود.

نکته مهم در هنگام استفاده از کمپرسور های روغنی این است که هرگز با این کمپرسور ها بدون روغن کار نکنید.زیرا منجر به گیر پاژ یا قفل کردن میشود و هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت.

در فصول سرد هم حتما یک پشمه شیشه در قسمت پایین سیلندر قرار دهید تا روغن سفت نشود.در صورتیکه روغن خیلی سفت شود،موتور نمیتواند روشن شود و به موتور صدمات زیادی وارد خواهد شد.

مزیت کمپرسورهای یخچالی ایران پمپ نسبت به کمپرسورهای متفرقه:

کمپرسورهای باد یخچالی جزو تجهیزات حساس به شمار می‌روند که اگر به خوبی ساخته نشده باشند، مشکلات زیادی برایتان رقم خواهند زد. این مشکلات می‌تواند به خرابی سریع کمپرسور یخچالی شما منجر شده و یا حتی آسیب‌هایی چون نشتی مخزن را به دنبال داشته باشند. پس لازم است تا کمپرسور باد یخچالی خریداری کنید که دارای قطعات با کیفیت بوده و به خوبی اسمبل شده باشد.

متاسفانه به کرار مشاهده شده که برخی از سازندگان کمپرسور باد یخچالی به مسائل ایمنی بی توجهی کرده و از قطعات بی کیفیت در ساخت کمپرسور استفاده می‌کنند و یا حتی برخی از قطعات را حذف می‌کنند. این افراد برای کاهش قیمت نهایی کمپرسور باد اقدام به حذف قطعاتی مهمی چون سوپاپ اطمینان و شیر یک طرفه می‌کنند که باعث ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری خواهند شد.

همچنین استفاده از مخازن جدار نازک استوک، موتورهای قدرت پایین و اینگونه موارد نیز در کمپرسورهای یخچالی متفرقه مشاهده می‌شود که همگی این موارد در بهترین حالت فقط باعث کاهش طول عمر کمپرسور خواهند شد. در نتیجه حتما بخاطر داشته باشید که برای از برندهای معتبری چون ایران کمپرسور استفاده نمایید تا در آینده درگیر مشکلات گفته شده نشوید، یکی از خدمات جذاب این شرکت تعمیر کمپرسور باد در محل می باشد .