اخبار عمومی

۵۰ عنوان برنامه روز عیدغدیر در اراک برگزار می شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، داوود قربانی عصر دوشنبه در نشست خبری مهمونی بزرگ عید غدیر اراک اظهار کرد: جشن شاد محله‌ای تحت عنوان مریدان مولا علی، از چند روز گذشته آغاز و تا ۶ خرداد ادامه دارد که مورد استقبال بالای مردم قرار گرفته است.

وی افزود: کمک به استقرار ۶۰ ایستگاه صلواتی با تحویل اقلام مورد نظر از دیگر اقدامات مدیریت شهری همزمان با عید غدیر است.

رئیس شورای کلانشهر اراک، اهدای جوایز برای مساجد، همکاری در برگزاری جشن‌ها، اهدای جوایز جشن کودک و خانواده در پارک ملت، نصب ۵ هزار پرچم با نام امیرالمؤمنین (ع)، فضا سازی مساجد و نصب ۳۵ بنر در مساجد و سطح شهر را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

قربانی با اشاره به نواخته شدن زنگ پهلوان در زورخانه اراک، گفت: ریسه کشی در میادین به متراژ ۲۲ هزار متر، برگزاری مسابقات پرسنلی شهرداری تحت عنوان جام مولای عرشیان در ۲ رشته، برگزاری نخستین یادواره شهدای سادات، فضاسازی محیطی غدیر در کنار فضاسازی انتخابات، نصب ۵ عدد تصویر با نام امیرالمؤمنین، پشتیانی از ۱۵ جشن محله‌ای توسط مواکب و مساجد، نصب ۱۰ هولوگرام سه بعدی را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

قربانی گفت: برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در خیابان محسنی با حضور ۱۰۰ غرفه فردا و نورافشانی در شب عید و فضاسازی غرفه‌های خیابان محسنی، تهیه پرچم ویژه کودکان و خانواده‌های شرکت کننده نیز صورت خواهد گرفت.

احیای مجدد مناسک مذهبی و آئین‌های سنتی مدنظر ویژه است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست بیان کرد: در این کمیسیون سیاست گذاری مناسبت‌ها بر اساس احیای مجدد مناسبت‌های مذهبی و آئین‌های سنتی انجام می‌شود.

پیمان عین القضاتی افزود: پس از کرونا و جریان اغتشاشات، شاهد فاصله بین نسلی هستیم که به دنبال آن آئین‌های سنتی نیز کاهش یافت از این رو باید تدابیری اندیشید که این فاصله فرهنگی بین نسلی از بین برود و باز تولید آئین‌ها و مناسک ملی و مذهبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا جشن‌های خیابانی و مراسم خانوادگی با حضور مردم به منظور باز تولید مراسم‌های مذهبی در دستور کار قرار دارد.

عین القضاتی بیان کرد: در شورای شهر، برنامه ریزی شده اجرای برنامه‌ها به صورت محله محور و مسجد محور باشد و در این راستا در ۲۰ محله با اولویت محله‌های کم برخوردار جشن‌های محله‌ای برنامه ریزی شده است.

وی گفت: نیاز است مکانی برای رخدادهای آئینی شهر نیز در نظر گرفته شود که خیابان محسنی به دلیل قدمت تاریخی و دارا بودن ده‌ها مسجد و بازار شهر اراک، به عنوان خیابان آئینی انتخاب شده تا جشن‌ها و رخدادها برگزار شود.

عین القضاتی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارکردهای جشن غدیر به نمایش گذاشتن بیعت مجدد مردم با امامت و ولایت است، افزود: حضور مردم در این آئین نمایش شکوه قدرت و ساز و برگ شیعه را به نمایش می‌گذارد، جشن‌های خیابانی بیانگر قدرت سیاسی شیعه است که برای برپایی این جشن‌ها تمام هزینه‌ها از سوی مردم تهیه می‌شود.