عوارض مکمل های بدنسازی برای اقایان

مکمل های بدنسازی علاوه بر فواید زیادی که برای ورزشکاران دارند، می توانند عوارض جانبی نیز داشته باشند. برای خرید مکمل بدنسازی با ما همراه باشید.

چرا ورزشکاران از مکمل های بدنسازی استفاده می کنند؟

80-40 درصد ورزشکاران حرفه ای و 70-25 درصد از ورزشکاران جدید از مکمل های بدنسازی برای بهبود عملکرد ورزشی، سرعت ریکاوری، افزایش قدرت، قدرت و قدرت بدن، افزایش توده عضلانی و کاهش چربی استفاده می کنند.

جالب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران زن از مکمل های آهن و بسیاری از ورزشکاران مرد از مکمل های پروتئین، کراتین و ویتامین E استفاده می کنند.

توجه به ایمنی و سلامت مکمل های بدنسازی برای بسیاری از ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که در ورزش های رقابتی شرکت می کنند بسیار مهم است.

آیا مکمل های بدنسازی عوارضی دارند؟

به طور کلی، مکمل های ورزشی که حاوی مواد مورد تایید FDA هستند، عوارض جانبی بسیار کمی دارند، مانند مشکلات گوارشی یا حساسیت های پوستی. اما برخی از مکمل های بدنسازی که حاوی مواد غیرقانونی هستند می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند و برای ورزشکار مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کنند.

عوارض جانبی مکمل های بدنسازی

برخی باورهای غلط در مورد مضرات مکمل های ورزشی وجود دارد، به عنوان مثال گفته می شود که استفاده از مکمل های بدنسازی به ویژه مکمل های پروتئینی و مکمل های کراتین می تواند به کلیه ها و کبد آسیب برساند یا مواد مغذی باعث کاهش باروری مردان شود. هیچ یک از این مشکلات توسط تحقیقات علمی ثابت نشده است و هیچ ارتباطی بین موارد فوق و مکمل ها یافت نشده است.

شایع ترین عوارض مصرف مکمل های غذایی و نحوه مقابله با آنها

مشکل سوء هاضمه

یکی از عوارض رایج مکمل های ورزشی مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ، سوزش سر دل و اسهال است. بسیاری از این مشکلات گوارشی مربوط به عدم تحمل لاکتوز در گینرها یا مکمل های پروتئین آب پنیر است. برای به حداقل رساندن عوارض گوارشی مصرف مکمل های بدنسازی، مکمل هایی را امتحان کنید که فاقد لاکتوز هستند یا حاوی پروتئین وی ایزوله هستند. همچنین مکمل های پروتئینی یا گینرها را قبل یا بلافاصله بعد از تمرین مصرف نکنید.

برخی از افراد ممکن است با استفاده از مکمل های کراتین برای رفع این مشکل دچار مشکلات گوارشی شوند، برای ورزشکاران حساس بهتر است در دوره القاء از این مکمل استفاده نکنند و تنها از 5 گرم در روز استفاده کنند.
برای خرید انیمال وی یونیورسال نوتریشن با ما تماس بگیرید.

آلرژی های پوستی

برخی از افراد با مصرف مکمل های بدنسازی، به ویژه پروتئین آب پنیر یا گینر، دچار جوش یا آکنه، کهیر، تورم صورت، حنجره و زبان می شوند. متأسفانه این تصور غلط در بین ورزشکاران وجود دارد که اگر بعد از مصرف مکمل های بدنسازی دچار مشکلات پوستی شوند، مکمل کیفیت خوبی ندارد و به هورمون ها آلوده است، در حالی که پروتئین آب پنیر حاوی فاکتورهای رشد مانند TGF، IGF است که باعث تحریک ترشح انسولین و افزایش آن می شود. بدون IGF-1 در بدن، چربی پوست افزایش می یابد و در افراد حساس باعث ایجاد جوش و آکنه می شود.

برخی از افرادی که مکمل های پروتئین شیر مصرف می کنند به پروتئین گاوی حساس بوده و از آلرژی رنج می برند، بنابراین بهتر است این افراد از سایر منابع پروتئینی استفاده کنند.

ریزش مو

نگرانی در مورد ریزش مو ناشی از مکمل های بدنسازی در بین ورزشکاران مرد بسیار رایج است. برخی از مکمل های بدنسازی مانند پروتئین آب پنیر نه تنها از ریزش مو جلوگیری می کنند، بلکه به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو کمک می کنند.

با این حال، استفاده از مکمل های کراتین برای برخی از ورزشکاران باعث ریزش مو می شود. کراتین تولید DHT (دهیدروتستوسترون) را به طور منفی افزایش می دهد و عملکرد و توانایی ورزشی ورزشکاران را افزایش می دهد و در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ژنتیکی باعث رشد موهایشان می شود. توصیه می شود این افراد از دوره ناشتا برای مصرف کراتین استفاده نکنند و دوز کم مکمل کراتین مصرف کنند.

مشکلات بدنسازی آلوده به مواد مخدر غیرقانونی در مردان

اختلال در نعوظ

به طور کلی، اختلال نعوظ ناشی از مشکلات جسمانی مانند دیابت، اختلالات خواب، فشار خون، مشکلات قلبی عروقی و استرس است و هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه استفاده از مکمل های بدنسازی حاوی ترکیبات تایید شده می تواند باعث اختلال نعوظ شود وجود ندارد. متأسفانه برخی از ترکیبات غیرقانونی موجود در برخی مکمل های بدنسازی می تواند باعث اختلال نعوظ، کاهش تعداد اسپرم و اندازه بیضه ها و مشکلات جنسی در مردان شود.

بزرگ شدن سینه در مردان (ژنیکوماستی)

به طور کلی مکمل های بدنسازی که حاوی ترکیبات تایید شده و تایید شده هستند این عارضه را در ورزشکاران مرد ایجاد نمی کنند، اما مکمل های حاوی ترکیبات هورمونی مانند استروئیدهای آنابولیک می توانند باعث ایجاد ویژگی های ثانویه جنسی در خانم ها مانند بزرگ شدن سینه ها شوند.

مشکلات مکمل های بدنسازی آلوده به ترکیبات غیرقانونی برای زنان

ظهور خصوصیات جنسی ثانویه مردانه در زنان

استفاده از مکمل های بدنسازی حاوی ترکیبات غیرقانونی مانند پروهورمون ها (DHEA) در ترشح تستوسترون اختلال ایجاد می کند و باعث ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه مردانه مانند گرفتگی صدا، رشد مو و آکنه در زنان می شود.

اختلال قاعدگی

اگر محصولات متداول بدن مانند پودر آب پنیر، گینرها، کراتین و اسیدهای آمینه در خانم ها با مقادیر لازم و فاقد مواد غیرقانونی استفاده شود، تاثیر جدی بر خانم ها ندارد، اما برخی ورزش ها باعث افزایش میزان تستوسترون و به آنها SARM می گویند، مشکلاتی را در بدن زن ایجاد می کنند که یکی از آنها اختلال در قاعدگی آنها است.

هنگام خرید مکمل های بدنسازی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به طور کلی، مکمل های ورزشی توسط شرکت های معتبر (شرکت های دارای مجوز از وزارت بهداشت و دارو و انجمن ورزشی) تولید می شوند و حاوی هورمون های کورتیکواستروئیدها؛ اگر در مکمل از مواد انرژی زا و غیره استفاده شود. تا زمانی که ورزشکار فردی به ترکیبات موجود در مکمل حساسیت نداشته باشد، هیچ عارضه جانبی جدی و خطرناکی برای ورزشکار نخواهد داشت.

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مکمل های بدنسازی حتما محصولاتی از شرکت های معتبر و مورد تایید انتخاب و مصرف کنید. هنگام خرید مکمل های بدنسازی از داروخانه مراقب باشید. مکمل های بدنسازی باید دارای برچسب اصلی باشند.

متاسفانه بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، برخی از مکمل های ورزشی حاوی آلاینده هایی مانند محرک ها، ترکیبات استروژن، آلرژن ها، دیورتیک ها، استروئیدهای آنابولیک و پروهورمون ها هستند و برخی از این ترکیبات می توانند به طور جبران ناپذیری بر سلامت ورزشکاران تاثیر بگذارند. اگر ورزشکارانی که تحت آزمایش دوپینگ قرار می گیرند، نتیجه مثبت بگیرند، تمام تلاش ورزشکار بیهوده خواهد بود.