وقتی لباس ها از محیط زیست حرف می زنند

وقتی لباس‌ها از محیط زیست حرف می‌زنند

لباس ها نو می شود و زمین از روز قبل کهنه و آلوده تر. با آمدن نوروز شور و شوق خرید لباس نو این سنت دیرینه بیش تر می شود اما در پس این سنت چالشی زیست محیطی نهفته شده که کمتر به آن توجه می شود. «مد سریع» با لباس های تولیدشده با الیاف مصنوعی و فرآیندهای پرمصرف تولید منجر به مصرف گرایی بی رویه آلودگی آب و خاک و زباله های نساجی شده است این در حالیست که «مد پایدار» برای خرید نوروزی رویکردی جایگزین را با خرید آگاهانه انتخاب لباس های بادوام و دوستدار محیط زیست و کاهش مصرف بی رویه پیشنهاد می کند.

به گزارش خبر فوری صنعت مد یکی از آلاینده ترین صنایع جهان محسوب می شود. گزارش کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا نشان داده است که صنعت مد دومین مصرف کننده آب در سراسر جهان است و ۲۰ درصد پساب جهانی را تولید می کند. تأثیرات این صنعت بر محیط زیست انکارناپذیر است. 

مد پایدار؛ راهکاری برای کاهش آلودگی 

در این میان اما مد پایدار به عنوان راهکاری برای کاهش آسیب های زیست محیطی و اجتماعی توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. در این رویکرد با استفاده از الیاف طبیعی و بازیافتی کاهش ضایعات تولید مسئولانه و حمایت از کارگران تلاش می کند تا تعادل بین زیبایی کیفیت و پایداری را برقرار کند. مد پایدار بخشی از صنعت مد و لباس است که با رویکرد حفظ محیط زیست و منابع تجدیدناپذیر شکل گرفته است. 

«مد پایدار» با تولید و استفاده از پوشاک با کمترین تاثیر منفی بر محیط زیست در تضاد با مصرف گرایی است و به حقوق نیروی کار حفظ سلامتی افراد و محیط زیست و حیات وحش اهمیت می دهد. برخلاف «مد سریع» که با تولید انبوه استفاده مفرط از منابع  و تأثیرات مخرب بر طبیعت همراه است «مد پایدار» لباس هایی با طول عمر بیشتر از مواد تجدیدپذیر و با فرآیندهای تولید کم آلاینده را توصیه می کند. نگرش مد پایدار در حقیقت گامی موثر در جهت کاهش آلودگی های محیط زیستی است. 

هزینه های پنهان تولید یک لباس 

تولید یک پیراهن نخی ارزان قیمت به ۲۷۰۰ لیتر آب نیاز دارد. این مقدار آبی است که یک فرد معمولی ​​در ۲.۵ سال می نوشد. تولید یک شلوار جین به تنهایی بیش از 7000 لیتر آب مصرف می کند؛ رقمی که معادل مصرف آب آشامیدنی یک فرد برای حدود شش سال است. صنعت مد سالانه حدود ۹۲ میلیون تُن زباله نساجی تولید می کند و یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان آب شیرین محسوب می شود.

گفته می شود که مصرف کنندگان حدود ۶۰ درصد بیشتر از ۱۵ سال پیش لباس می خرند و فقط نصف مدت زمان قبل آن ها را نگهداری می کنند. 

آسیب خرید ناآگاهانه نوروزی به آب و خاک

بسیاری از لباس هایی که که در نوروز خریده می شود از الیاف مصنوعی مانند پلی استر نایلون و اکریلیک ساخته شده است. این الیاف نه تنها به سختی بازیافت می شود بلکه هنگام شست وشو میکروپلاستیک ها را وارد آب می کند؛ ذرات ریزی که از فاضلاب های شهری به دریاها راه پیدا می کند. 

در این شرایط یکی از راه های کلیدی برای کاهش اثرات زیست محیطی مد تغییر رفتار مصرف کنندگان است. در این جهت خرید لباس هایی بادوام بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا فعالان محیط زیستی با تاکید بر اهمیت مد پایدار خرید لباس هایی با الیاف طبیعی و ارگانیک ـ مانند پنبه ارگانیک ـ انتخاب لباس هایی باکیفیت و بادوام دوخت تعمیر و بازطراحی لباس های قدیمی به جای دور انداختن آن ها را توصیه می کنند چرا این تغییرات  می تواند بر کاهش آلودگی محیط زیست و مصرف بی رویه منابع موثر واقع شود. 

به نظر می رسد مد پایدار دیگر یک انتخاب نیست بلکه با توجه به بحران های زیست محیطی تغییر الگوهای تولید و مصرف در صنعت مد و تأثیر  آن در کاهش آلودگی و حفظ منابع طبیعی ضرورت است.

انتهای پیام