یکی از مهم ترین اخباری که در اوایل سال 1404 برای مودیان اتفاق افتاد پلمپ دفاتر الکترونیکی بود. فراخوان این خبر در دوم اردیبهشت ماه در فضای عمومی منتشر شد. طبق این بخشنامه جهت تسهیل در آشنایی مودیان با این روند یک دوره آزمایشی 15 روزه را در نظر گرفته است.بدین ترتیب از دوم اردی بهشت ماه مودیان می توانند تا 17 اردی بهشت به صورت آزمایشی تمامی بخشها و امکانات سامانه را بهصورت عملیاتی امتحان کنند. بعد از طی شدن این دوره ی آزمایشی تمام دیتاها و اطلاعاتی که توسط مودیان وارد شده است حدف خواهد شد و از تاریخ ۱۸ اردیبهشتماه سامانه برای بارگذاری اطلاعات اصلی و شروع بهرهبرداری رسمی آماده خواهد بود

بر اساس مادهٔ ۴ قانون برنامهٔ هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۴ الزام حذف دفاتر پلمپ فیزیکی و جایگزینی آن با «سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی» صادر شد. این قانون برای گروه اول اشخاص حقیقی (با فروش سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال یا برخی مشاغل خاص نظیر بیمارستانها و صرافیها) و تمامی اشخاص حقوقی لازمالاجرا است.اجرای این تغییر با هدفهای کلیدی همچون افزایش شفافیت مالی با ثبت آنی و بیواسطه گردش حسابها در یک سامانه متمرکزکاهش هزینههای چاپ نگهداری و بایگانی دفاتر کاغذیتسریع و تسهیل فرایندهای حسابداری و گزارشگیریحفظ محیط زیست از طریق کاهش مصرف کاغذ انجام میشود.به همین دلیل برای آسانتر شدن این ساختار جدید یک دورهٔ آزمایشی ۱۵ روزه از دوم اردیبهشت تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در دسترس مودیان قرار گرفت. در این بازه کاربران بدون نگرانی از تحمیل جریمه میتوانند کلیه امکانات سامانه را عملیاتی تست کنند. پس از پایان دورهٔ آزمایشی تمام دادههای موقت پاکسازی میشوند و از ۱۸ اردیبهشت سامانه برای بارگذاری اطلاعات اصلی و آغاز بهرهبرداری رسمی آماده خواهد بود
چه کسانی مشمول قانون جدید پلمپ دفاتر ۱۴۰۴ هستند؟
گروه | معیار فروش سالانه | مشمول پلمپ الکترونیکی | مثال |
---|---|---|---|
گروه اول اشخاص حقیقی | بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال یا مشاغل خاص¹ |
بلی | بیمارستان صرافی هتل ٣⭐ و بالاتر |
گروه دوم اشخاص حقیقی | بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال | خیر | فروشگاههای کوچک تا متوسط |
گروه سوم اشخاص حقیقی | تا ۵۰ میلیارد ریال | خیر | کسبوکارهای خرد |
تمام اشخاص حقوقی | – | بلی | شرکتها و مؤسسات تجاری |
- برای مشاغل خدماتی (رستوران هتل …) مبالغ فوق نصف میشود.
- گروههای دوم و سوم تا اطلاع ثانوی از پلمپ اجباری معاف هستند.
مراحل ثبتنام و پلمپ دفاتر در سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی
-
ثبتنام و احراز هویت
برای آغاز فرایند پلمپ دفاتر الکترونیکی ابتدا به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید و با وارد کردن کد ملی یا شناسه ملی و شماره اقتصادی (برای اشخاص حقوقی) وارد درگاه شوید. در گام بعدی از منوی «ثبتنام مودیان» نامکاربری و رمز عبور خود را دریافت میکنید؛ این اطلاعات بهصورت پیامک یا ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. سپس بایستی امضای الکترونیک خود را در سامانه ثبت کنید؛ برای این کار فایل گواهی امضای الکترونیکی (توکن یا کارت هوشمند) را آپلود کرده و با وارد کردن رمز مربوط سیستم امضای دیجیتال شما را تأیید میکند. از این لحظه دسترسی شما به همه امکانات پلمپ دفاتر الکترونیکی فعال خواهد شد
-
دانلود و تکمیل قالب فایل اکسل/CSV
پس از ورود به سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی از منوی «دانلود قالب اکسل» آخرین نسخه فایل اکسل استاندارد را دریافت کنید. این فایل شامل ستونهای زیر است که دقیقاً مطابق با ساختار مورد تأیید سازمان امور مالیاتی تنظیم شدهاند:
-
حساب کل (کد و عنوان): در ستون «کد حساب کل» شمارهی ششرقمی حساب کل و در ستون کناری «عنوان حساب کل» نام آن حساب را وارد کنید.
-
حساب معین (کد و عنوان): در ادامه ستونهای حساب کل شماره و نام حساب معین مرتبط با هر ردیف را بنویسید.
-
حساب تفصیلی (کد و عنوان): اگر برای آن معامله نیاز به تفصیل بیشتر است (مثلاً مرکز هزینه یا پروژه) کد و عنوان تفصیلی را در دو ستون بعدی تکمیل کنید.
-
گردش بدهکار و گردش بستانکار: ستون «گردش بدهکار» میزان افزایش بدهکاری و ستون «گردش بستانکار» میزان افزایش بستانکاری را (به ریال و بدون جداکننده) وارد نمایید. دقت کنید که در هر سطر تنها یکی از این دو ستون مقدار داشته باشد و جمع کل بدهکارها با جمع کل بستانکارها برابر باشد.
پس از تکمیل تمام ردیفها فایل را بدون تغییر در عناوین یا ترتیب ستونها ذخیره کرده و برای بارگذاری در سامانه آماده کنید.
- بارگذاری فایل در سامانه
پس از تکمیل فایل اکسل وارد بخش «بارگذاری فایل» در سامانه شوید. در این صفحه ابتدا باید بازهٔ زمانی حساب را مشخص کنید: در فیلد «تاریخ شروع» و «تاریخ پایان» تاریخهای دقیق آغاز و پایان دورهای که میخواهید گردشهای آن بارگذاری شود را وارد نمایید. سپس با زدن دکمه «انتخاب فایل» فایل اکسل یا CSV آمادهشده را از سیستم خود بارگذاری کنید. بلافاصله بعد از آپلود سامانه یک پیشنمایش از دادهها نشان میدهد که شامل ردیفهای حساب کل معین تفصیلی و مقادیر گردش بدهکار و بستانکار است. در این مرحله میتوانید صحت عنوان ستونها مقادیر عددی و توازن جمع بدهکار و بستانکار را بررسی کنید. اگر همهچیز درست بود گزینه «تأیید و ارسال نهایی» را کلیک کنید تا اطلاعات برای پردازش و پلمپ در سامانه ثبت شود؛ در غیر این صورت فایل را اصلاح و مجدداً بارگذاری نمایید
-
پیگیری وضعیت و تایید نهایی
پس از ارسال نهایی فایل به بخش «تاریخچه بارگذاری اطلاعات» مراجعه کنید تا لیستی از همه فایلهای آپلود شده به همراه کد رهگیری, تاریخ بارگذاری و وضعیت (موفق در حال پردازش یا ناموفق) را ببینید. اگر هر فایلی با خطا مواجه شده باشد با کلیک روی آیکون هشدار میتوانید پیام خطا و توضیحات مربوطه را مشاهده کنید. سپس کافی است فایل اکسل یا CSV خود را ویرایش کرده و مجدداً در همان بازه زمانی بارگذاری کنید. سیستم بهطور خودکار نسخه قبلی را جایگزین کرده و بار دیگر پردازش میکند. همینطور برای دانلود نسخه ذخیرهشده یا لاگهای پردازش میتوانید از آیکون دانلود مقابل هر ردیف استفاده نمایید تا در رفع مشکل و اطمینان از صحت دادهها کمک کند
-
پایان فرایند و دریافت کد رهگیری
پس از اتمام موفق پردازش و تأیید نهایی فایل بارگذاریشده سامانه بهطور خودکار یک کد یکتای پلمپ در اختیار شما قرار میدهد. این کد که معمولاً ترکیبی از اعداد و حروف است در ستون مربوطه در بخش «تاریخچه بارگذاری» نمایش داده میشود. با کلیک روی آیکون دانلود یا کپی کردن این کد میتوانید آن را ذخیره کرده و بهعنوان سند رسمی پلمپ دفاتر در پروندههای مالی خود نگهداری کنید. وجود این کد معتبر گواهی میکند که دفاتر شما بهدرستی و طبق ضوابط قانونی الکترونیکی پلمپ شدهاند
جریمه ی عدم پلمپ دفاتر الکترونیکی
بر اساس مادهٔ ۱۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم اگر مودی مشمول دفاتر پلمپشده خود را ارائه نکند مشمول جریمهای معادل ۲۰٪ مالیات متعلق به آن دوره میشود. چنانچه دفاتر ارسالشده توسط سازمان رد گردد ۱۰٪ مالیات متعلق نیز به عنوان جریمه اعمال خواهد شد. همچنین طبق تبصرهٔ ۱ مادهٔ ۱۴۶ مکرر شرط برخورداری از هرگونه معافیت یا نرخ صفر مالیاتی ارائه بهموقع دفاتر قانونی است و در صورت تأخیر یا عدم ارائه تمام معافیتها لغو خواهد شد. این ضمانتهای اجرایی با هدف تقویت پایبندی مودیان به قانون تدوین شده است؛ بنابراین برنامهریزی دقیق برای ثبت و ارسال بهموقع دفاتر الکترونیکی نهتنها از بروز جریمه جلوگیری میکند بلکه مانع از دست رفتن مزایای مالیاتی نیز خواهد شد
در آخر توجه شما را به این نکته جلب میکنیم که در زمان الزامی شدن قانون پایانه های فروشگاهی نیز بسیاری از مودیان به دلیل عدم آگاهی مشمول مالیات های سنگین شدند این بار نیز به علت نوین بودن این روش ممکن است برخی از مودیان با این چالش رو به رو شوند و یا در زمان بارگزاری فایل موفق به اجرای درست کار نشوند. به همین دلیل بهتر است در همین ابتدا از مشاوره و راهنمایی افراد متخصص و خبره در این حوزه کمک بگیرید. شرکت خدمات حسابداری کاریا حساب یکی از شرکت های متخصص در این زمینه می باشد و فرآیند پلمپ دفاتر تجاری را بهصورت کاملاً الکترونیکی و مطابق با آخرین قانون برنامهٔ هفتم و بخشنامههای سازمان امور مالیاتی برای شما انجام میدهد.کافی است جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت https://kariyahesab.com مراجعه نمایید و یا با شماره های 34 30 11 44 021 در ارتباط باشید.