رانندگی در جاده های ناهموار و خاکی چالش های بسیاری را برای حمل ونقل و زندگی روزمره ایجاد می کند؛ از گردوغبار و گل ولای گرفته تا آسیب به وسایل نقلیه و کندی تردد. کشف و به کارگیری آسفالت به عنوان ترکیبی حیاتی از قیر و مصالح سنگی انقلابی در صنعت راه سازی و شهرسازی به وجود آورد و این مشکلات را برطرف کرد. درک تاریخچه این ماده ارزشمند به ویژه روند ورود و توسعه استفاده از آن در ایران تصویری روشن از تحولات زیرساختی و نقش آن در پیشرفت کشور ارائه می دهد.

آسفالت چیست و چه ویژگی هایی دارد
آسفالت ماده ای ترکیبی است که عمدتاً از مخلوط کردن قیر با مصالح سنگی دانه بندی شده مانند شن ماسه و فیلر (گرد سنگ) به دست می آید. نسبت دقیق این مواد بسته به نوع آسفالت و کاربرد مورد نظر آن متفاوت است. برای تولید انواع مختلف آسفالت از قیرهای گوناگونی از جمله قیر طبیعی (گیلسونایت) قیرهای پالایشگاهی و مصنوعی استفاده می شود که هر کدام خواص خاص خود را دارند.
این ترکیب منحصربه فرد ویژگی های فیزیکی و مکانیکی مطلوبی را برای کاربردهای مختلف فراهم می کند. آسفالت در دمای بالا حالت کشسانی پیدا کرده و چسبندگی بسیار خوبی از خود نشان می دهد که امکان پخش و تراکم آن را فراهم می سازد. پس از سرد شدن به یک سطح سخت و مقاوم تبدیل می شود.
خواص فیزیکی
آسفالت دارای خواص فیزیکی مهمی است که آن را برای روسازی راه ها و سایر کاربردها مناسب می سازد. حالت کشسانی قیر در دماهای بالا امکان اختلاط آسان با سنگ دانه ها و پخش یکنواخت آن را فراهم می کند. چسبندگی قوی بین قیر و مصالح سنگی باعث ایجاد یک بافت متراکم و پایدار می شود. همچنین انعطاف پذیری محدودی در دماهای معتدل دارد که به آن اجازه می دهد تنش های ناشی از ترافیک و تغییرات دما را تحمل کند.
مقاومت آسفالت
یکی از مهم ترین ویژگی های آسفالت مقاومت بالای آن است. این ماده در برابر رطوبت نفوذناپذیر عمل می کند و از لایه های زیرین راه در برابر آسیب آب محافظت می نماید. همچنین آسفالت مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشارهای ناشی از عبور وسایل نقلیه سنگین دارد و می تواند بارهای ترافیکی بالا را برای مدت طولانی تحمل کند. طول عمر بالا و دوام قابل توجه از دیگر مزایای مقاومت آسفالت است که هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.
تاریخچه آسفالت
استفاده از مواد قیری به هزاران سال پیش بازمی گردد. تمدن های باستانی در منطقه بین النهرین حدود 4000 سال قبل از میلاد قیر طبیعی را کشف کرده و از آن برای عایق کاری آب بندی کشتی ها و ساختمان ها استفاده می کردند. این کاربردهای اولیه نشان دهنده شناخت انسان از خواص چسبندگی و ضدآب بودن قیر در دوران باستان است.
استفاده از آسفالت در عصر باستانی
شواهد باستان شناسی نشان می دهد که حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح از مخلوط های حاوی قیر برای ساخت جاده ها یا حداقل سطوح مقاوم در برخی مناطق استفاده شده است. این کاربردهای اولیه بیشتر جنبه محلی و محدود داشتند و با روش های امروزی روسازی تفاوت فاحشی داشتند اما گام های نخستین در جهت استفاده از این ماده برای بهبود سطوح تردد بودند.
مخترع آسفالت
آسفالت به شکل مدرن و امروزی آن نتیجه پیشرفت های علمی و صنعتی در قرن نوزدهم است. در سال 1870 ادوارد دسمدت شیمیدان بلژیکی اولین سنگفرش آسفالتی را در شهر نیویورک ساخت. این رویداد نقطه عطفی در تاریخ آسفالت بود و زمینه را برای استفاده گسترده تر از آن در شهرسازی و راه سازی فراهم کرد. طراحی دسمدت بعدها در فرانسه و سپس در واشنگتن دی سی نیز به کار گرفته شد.
انقلاب صنعتی و ظهور آسفالت
با وقوع انقلاب صنعتی و افزایش نیاز به شبکه های حمل ونقل کارآمدتر توجه به آسفالت به عنوان یک ماده روسازی بادوام و نسبتاً ارزان افزایش یافت. در اوایل قرن بیستم با پیشرفت در تکنولوژی اختلاط و پخش و همچنین توسعه روش های کنترل کیفیت آزمایشگاهی مقاومت و پایداری آسفالت به طور چشمگیری بهبود یافت. استفاده از ماشین آلات سنگین مانند غلطک ها برای تراکم آسفالت کیفیت نهایی روسازی را متحول کرد و امکان ساخت جاده های آسفالته با طول و دوام بالا را فراهم آورد.
تاریخچه ورود آسفالت به ایران
ایران با وجود سابقه طولانی در استفاده از قیر و نیاز مبرم به شبکه های جاده ای به دلیل وسعت و جغرافیای نیمه خشک نسبتاً دیر با آسفالت مدرن آشنا شد. در دوران قاجار اقداماتی برای بهبود معابر شهری صورت گرفت مانند سنگفرش کردن کوچه های ارگ بم در زمان امیرکبیر در سال 1267 قمری اما خبری از آسفالت به مفهوم امروزی نبود.
اولین خیابانی که در ایران آسفالت شد
ورود آسفالت به ایران به طور رسمی در سال 1310 شمسی و در دوره حکومت پهلوی اول اتفاق افتاد. این اقدام در راستای طرح های مدرن سازی تهران و پیش از سفر ملک فیصل اول پادشاه عربستان سعودی به پایتخت صورت گرفت. درباره اینکه دقیقاً کدام خیابان اولین بار آسفالت شد روایت های متفاوتی وجود دارد. برخی منابع خیابان توپخانه (بخشی از خیابان امام خمینی فعلی) را ذکر می کنند که از سردر الماسیه آغاز شد و تا میدان توپخانه امتداد یافت.
روایت دیگری که توسط سلیمان بهبودی از نزدیکان رضاشاه مطرح شده بخشی از خیابان کاخ (خیابان فلسطین فعلی) از ابتدای خیابان سپه (امام خمینی) تا چهارراه پاستور را به عنوان اولین محل استفاده از آسفالت در ایران معرفی می کند. صرف نظر از تفاوت در این روایت ها مسلم است که آسفالت در این دوره و در خیابان های اصلی پایتخت برای اولین بار به کار گرفته شد و سپس به تدریج در سایر نقاط کشور گسترش یافت.
آقای آسفالت
در تاریخ معاصر ایران نام برخی از مسئولان شهری با پروژه های بزرگ عمرانی و مدرن سازی گره خورده است. کریم آقا بوذرجمهری شهردار وقت تهران در دوره رضاشاه به دلیل نقش محوری و تلاش های شبانه روزی در اجرای طرح های عمرانی گسترده پایتخت از جمله آسفالت کردن خیابان ها به «آقای آسفالت» شهرت پیدا کرد. اقدامات او گام مهمی در جهت بهبود زیرساخت های شهری تهران و تسهیل تردد در آن زمان بود.
استفاده از ماشین غلطک
اجرای با کیفیت روسازی آسفالتی بدون استفاده از ماشین آلات مناسب به ویژه غلطک ها امکان پذیر نیست. همزمان با ورود آسفالت به ایران و آغاز پروژه های راه سازی مدرن استفاده از ماشین آلات سنگین مانند غلطک های بخار و سپس غلطک های موتوری نیز در دستور کار قرار گرفت. غلطک ها با فشرده سازی لایه های آسفالت باعث افزایش تراکم مقاومت و دوام روسازی می شوند و نقش حیاتی در کیفیت نهایی جاده ها و خیابان ها ایفا می کنند.
نقش آسفالت در توسعه شهری ایران
ورود آسفالت و گسترش استفاده از آن تأثیر شگرفی بر توسعه شهری و روستایی در ایران گذاشت. آسفالت کردن خیابان ها و جاده ها تردد وسایل نقلیه موتوری را تسهیل کرد زمان سفر را کاهش داد و ارتباط بین شهرها و روستاها را بهبود بخشید. این امر به نوبه خود موجب رونق تجارت جابجایی آسان تر کالا و مسافر و دسترسی بهتر به خدمات درمانی و آموزشی شد.
علاوه بر این آسفالت با از بین بردن مشکلات جاده های خاکی مانند گردوغبار در تابستان و گل ولای در زمستان به بهبود بهداشت عمومی و کیفیت زندگی شهروندان کمک کرد. ساخت شبکه های جاده ای آسفالته زیربنای لازم برای رشد اقتصادی و اجتماعی کشور را فراهم آورد و نقش مهمی در پیشرفت ایران در دهه های بعد ایفا کرد.
انواع آسفالت ها
آسفالت ها بر اساس روش تولید دما و نوع مواد چسباننده به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. شناخت این انواع برای انتخاب مناسب ترین گزینه برای هر پروژه راه سازی یا عمرانی ضروری است.
آسفالت گرم
آسفالت گرم رایج ترین نوع آسفالت مورد استفاده در روسازی راه ها است. در این روش قیر و مصالح سنگی در کارخانه آسفالت تا دمای بالا (معمولاً بین 140 تا 180 درجه سانتی گراد) گرم شده و با یکدیگر مخلوط می شوند. مخلوط آسفالت گرم در همین دما به محل پروژه حمل شده پخش و متراکم می گردد. آسفالت گرم به دلیل چسبندگی بالا در دمای اجرا و امکان رسیدن به تراکم مطلوب دوام و مقاومت بسیار خوبی دارد و برای لایه های مختلف روسازی از جمله رویه (توپکا) و آستر (بیندر) استفاده می شود.
آسفالت سرد
آسفالت سرد از مخلوط کردن مصالح سنگی با قیرهای محلول (cutback bitumen) یا قیرابه ها (emulsion) در دمای محیط تهیه می شود. سنگ دانه ها در زمان مخلوط با قیرابه می توانند مرطوب باشند اما در صورت استفاده از قیر محلول باید خشک باشند. مزیت اصلی آسفالت سرد امکان حمل و نقل در مسافت های طولانی و قابلیت انبار شدن آن است که استفاده از آن را در مناطق دوردست یا برای تعمیرات کوچک تسهیل می کند. آسفالت سرد می تواند در لایه های مختلف روسازی به ویژه برای تعمیرات و نگهداری به کار رود.
آسفالت حفاظتی
آسفالت حفاظتی مجموعه ای از روش ها و تکنیک ها است که برای نگهداری ترمیم و بهبود سطح روسازی های موجود به کار می رود. هدف اصلی این نوع آسفالت افزایش عمر روسازی آب بندی سطح بهبود مقاومت لغزشی و ترمیم آسیب های جزئی است. آسفالت حفاظتی شامل روش هایی مانند چیپ سیلینگ (آسفالت سطحی) سیلکوت ها (اندودهای آب بند) دوغاب قیری (slurry seal) و میکروسرفیسینگ می شود. در این روش ها از قیرهای محلول قیرابه ها یا قیر خالص با گرانروی کم استفاده می شود.
آسفالت سطحی چیست
آسفالت سطحی که با نام چیپ سیلینگ نیز شناخته می شود یکی از انواع رایج آسفالت حفاظتی است. این روش شامل پاشش یک یا چند لایه قیر (معمولاً قیرابه یا قیر محلول) بر روی سطح راه موجود و سپس پخش یک لایه نازک از مصالح سنگی شکسته بر روی قیر و انجام عملیات تراکم سبک است. آسفالت سطحی یک روش اقتصادی برای آب بندی روسازی جلوگیری از نفوذ آب بهبود بافت سطح و افزایش مقاومت لغزشی است و معمولاً برای جاده های با ترافیک کم تا متوسط یا به عنوان بخشی از برنامه نگهداری روسازی ها استفاده می شود.
مزایای استفاده از آسفالت
استفاده گسترده از آسفالت در صنعت راه سازی و عمرانی به دلیل مزایای متعدد آن نسبت به سایر مواد روسازی است. این مزایا باعث شده اند که آسفالت به انتخابی محبوب و کارآمد در سراسر جهان تبدیل شود.
صرفه اقتصادی
آسفالت در مقایسه با برخی گزینه های دیگر روسازی مانند بتن می تواند از نظر هزینه اولیه اقتصادی تر باشد به خصوص برای شبکه های جاده ای گسترده. سرعت اجرای بالا در پروژه های آسفالتی نیز به کاهش هزینه های کلی و زمان بندی کمک می کند. همچنین هزینه های نگهداری و ترمیم آسفالت در صورت اجرای صحیح و نگهداری منظم قابل کنترل و به صرفه است.
دوام بالا و مقاومت در برابر فشار
روسازی های آسفالتی به درستی طراحی و اجرا شده باشند دارای دوام و مقاومت قابل توجهی در برابر بارهای ترافیکی سنگین و مداوم هستند. ساختار انعطاف پذیر آسفالت اجازه می دهد تا تنش های ناشی از وزن وسایل نقلیه و تغییرات دما را جذب کند که این امر باعث کاهش ترک خوردگی و خرابی های زودرس می شود. مقاومت در برابر سایش ناشی از ترافیک نیز از دیگر جنبه های دوام بالای آسفالت است.
دوری از مشکلات جاده خاکی
تبدیل جاده های خاکی به آسفالته مشکلات فراوانی را از بین می برد. در جاده های خاکی گردوغبار در فصول خشک و گل ولای در فصول مرطوب باعث کاهش دید آلودگی هوا و محیط و دشواری تردد می شود. آسفالت یک سطح صاف و پایدار ایجاد می کند که عاری از گردوغبار و گل ولای است رانندگی را راحت تر و ایمن تر می سازد و به بهبود شرایط زیست محیطی اطراف جاده کمک می کند.
قیمت آسفالت
قیمت آسفالت تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد و نمی توان یک نرخ ثابت برای آن ارائه داد. مهم ترین عامل قیمت قیر به عنوان ماده اصلی چسباننده است که خود به قیمت نفت خام و شرایط بازار جهانی بستگی دارد. هزینه تهیه مصالح سنگی با کیفیت و دانه بندی مناسب نیز در قیمت نهایی مؤثر است.
سایر عوامل شامل هزینه حمل ونقل مواد اولیه و آسفالت تولید شده به محل پروژه هزینه کارخانه تولید آسفالت هزینه ماشین آلات و تجهیزات پخش و تراکم دستمزد نیروی کار حجم و مقدار آسفالت مورد نیاز نوع آسفالت (گرم سرد حفاظتی) و افزودنی های خاصی که ممکن است برای بهبود خواص آسفالت به آن اضافه شوند همگی در تعیین قیمت نهایی آسفالت نقش دارند.
لایه های راهسازی و ضخامت های آن
روسازی راه معمولاً از چندین لایه تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی در تحمل و توزیع بارهای ترافیکی بر عهده دارند. این لایه ها از پایین به بالا شامل بستر روسازی لایه زیراساس لایه اساس و لایه های آسفالتی می شوند. بستر روسازی همان خاک طبیعی یا اصلاح شده زیرسازی راه است.
روی بستر لایه زیراساس قرار می گیرد که معمولاً از مصالح دانه ای با کیفیت پایین تر ساخته می شود و وظیفه زهکشی و توزیع اولیه بار را دارد. سپس لایه اساس قرار می گیرد که از مصالح دانه ای با کیفیت و مقاومت بالاتر تشکیل شده و لایه اصلی باربر زیر آسفالت است. در نهایت یک یا چند لایه آسفالتی (مانند بیندر و توپکا) روی لایه اساس اجرا می شوند که وظیفه ایجاد سطح صاف برای تردد مقاومت در برابر سایش و آب بندی روسازی را بر عهده دارند. ضخامت هر لایه بر اساس میزان ترافیک پیش بینی شده خواص خاک بستر و نوع مصالح مورد استفاده در طراحی روسازی تعیین می شود و می تواند از چند سانتی متر تا ده ها سانتی متر متغیر باشد.
بلک بیس چیست
بلک بیس یا اساس قیردار لایه ای در ساختار روسازی راه است که به جای لایه اساس دانه ای معمول از مخلوط آسفالتی استفاده می کند. این مخلوط معمولاً از مصالح سنگی درشت تر و قیر به نسبت مشخصی تشکیل شده و مانند آسفالت گرم در دمای بالا تولید و پخش می شود. استفاده از بلک بیس مقاومت سازه راه را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و امکان کاهش ضخامت لایه های آسفالتی رویی (بیندر و توپکا) را فراهم می آورد.
بلک بیس به دلیل مقاومت بالاتر و انعطاف پذیری بهتر نسبت به اساس دانه ای در راه های با ترافیک سنگین و مناطقی که مصالح دانه ای با کیفیت کمیاب هستند مزیت دارد. این لایه به عنوان یک لایه اساس مستحکم عمل می کند و عمر مفید روسازی را افزایش می دهد.
آسفالت چیست؟
آسفالت ترکیبی از قیر و مصالح سنگی مانند شن و ماسه است که به عنوان پوشش راه ها پشت بام ها و عایق کاری ها استفاده می شود و در برابر رطوبت و فشار مقاوم است.
اولین خیابان آسفالت شده در ایران کدام است؟
اولین خیابان آسفالت شده در ایران در سال ۱۳۱۰ شمسی در تهران بود. درباره اینکه دقیقاً کدام خیابان اول بود روایت های متفاوتی وجود دارد که به خیابان های توپخانه یا کاخ اشاره می کنند.
مخترع آسفالت کیست؟
استفاده از قیر به دوران باستان برمی گردد اما آسفالت مدرن برای اولین بار در سال ۱۸۷۰ توسط شیمیدان بلژیکی ادوارد دسمدت در نیویورک به کار رفت.
آقای آسفالت کیست؟
کریم آقا بوذرجمهری شهردار وقت تهران در دوره رضا شاه به دلیل نقش کلیدی در مدرن سازی و آسفالت کردن خیابان های پایتخت به «آقای آسفالت» شهرت پیدا کرد.
انواع آسفالت چیست؟
آسفالت ها به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: آسفالت گرم که در دمای بالا مخلوط و پخش می شود آسفالت سرد که در دمای محیط تهیه و اجرا می گردد و آسفالت حفاظتی برای ترمیم و آب بندی سطوح.
مزایای استفاده از آسفالت چیست؟
آسفالت مزایای متعددی دارد از جمله صرفه اقتصادی دوام و مقاومت بالا در برابر ترافیک و شرایط محیطی و از بین بردن مشکلات ناشی از جاده های خاکی مانند گردوغبار و گل ولای.
قیمت آسفالت چقدر است؟
قیمت آسفالت ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله قیمت قیر و سنگ دانه ها نوع آسفالت حجم مورد نیاز هزینه های حمل ونقل و تجهیزات اجرایی.
بلک بیس چیست؟
بلک بیس یا اساس قیردار لایه ای از مخلوط آسفالتی است که به عنوان لایه اساس در ساختار روسازی راه به کار می رود. این لایه مقاومت سازه راه را افزایش می دهد و می تواند جایگزین لایه اساس دانه ای شود.
آسفالت سطحی چیست؟
آسفالت سطحی نوعی آسفالت حفاظتی است که با پاشش قیر بر روی سطح راه و سپس پخش مصالح سنگی بر روی آن اجرا می شود. این روش برای آب بندی و بهبود سطح روسازی های موجود به کار می رود.
ارزانترین نوع آسفالت کدام است؟
به طور کلی آسفالت های حفاظتی مانند آسفالت سطحی (چیپ سیلینگ) و روش های استفاده از جایگزین قیر مانند آسفالت گوگاسی معمولاً نسبت به آسفالت گرم رویه هزینه کمتری دارند و برای نگهداری و ترافیک سبک مناسب ترند.