این صعود با داراها چه کرد؟

حرکت کند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا ETF همگام با صعود و نزول بازار سرمایه ادامه دارد و رشد هفته گذشته این بازار تأثیر چندانی بر سرنوشت درآمدهای کم و پالایش‌شده نداشته است.

این افزایش چه تاثیری روی کالاها داشت؟

به گزارش خبر فوری، نماگرهای بازار سرمایه متوقف نشده و بازار همچنان قرمز و سبز پررنگ است. این موضوع با نگاهی به وضعیت بازار در سه هفته گذشته تایید می شود. شاخص کل بورس در آن بازه زمانی کف 6 ماهه را شکست و به کمتر از یک میلیون و 250 هزار واحد رسید، اما باز هم رشد کرد و کانال برای بار دوم یک میلیون و 300 هزار واحد بهبود یافت.

نوسانات قیمت و سهم مردم و همچنین دو پالایشگاه اول و کوچکی که قرار بود عدالت خواهی کنند از این قاعده مستثنی نیستند. جعبه ها برای عرضه هر واحد روزی 10 هزار تومان قیمت داشتند و می توان گفت در پالایش اول حتی 10 هزار تومان هم بیشتر ندیدند!

ماجرای این سرمایه ها چه بود؟

سال گذشته در حالی که شاخص بورس در آستانه عبور از مرز 2 میلیون قرار داشت، دولت وعده ارائه سه صندوق دولتی به عنوان ETF، صندوق اول بانک و بیمه، صندوق دوم پالایشگاه و سومین صندوق خودرو و فلزات را داد. بودن.

دولت قصد داشت باقی مانده سهام خود را در بانک ها، شرکت های بیمه، پالایشگاه ها، خودروها و شرکت های فولادی به بازار عرضه کند و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این وجوه با 20 تا 30 درصد تخفیف در اختیار افراد قرار گرفت و برای هر ایرانی با کد ملی قابل خرید است.

به فرشی که بر عرش دارم!

بنابراین اولین صندوق با نام دارا یک در اوایل تابستان سال گذشته راه اندازی شد و در سوم تیرماه مورد معامله قرار گرفت. در واقع از طریق این واگذاری، وزارت اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام بانک ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه البرز و اتکای امین را واگذار کرد.

بیش از چهار میلیون نفر در بیمه صندوق شرکت کردند. این صندوق همگام با روزهای پررونق بازار سرمایه سودآوری بالایی داشت و به سود 200 درصدی رسید.

سودآوری آنقدر پایین بود که با وجود اینکه شاخص کل بورس به شدت از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد سقوط کرد، صندوق همچنان سودآور بود. اما عمر این سود زیاد نبود و حتی حدود سه هفته پیش که شاخص کل به کمتر از یک میلیون و 250 هزار واحد رسید، این صندوق قیمتی کمتر از 10 هزار تومان را به خود دید.

البته رشد هفته گذشته بورس نیز آن صندوق را بالا برد و قیمت را به 11600 تومان رساند.

اصلاح اول هنوز وجود ندارد!

سودآوری پالایش اولی کاملاً با پایین بودن از ابتدا متفاوت بود. پالایشگاه اول مابقی سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که تامین آن به دلیل درگیری وزارت نفت و وزارت اقتصاد بود و بهانه ای برای فروپاشی نفت شد. بازار!

این صندوق راه اندازی شد، اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود. هر واحد این صندوق در هر روز عرضه 10 هزار تومان قیمت داشت اما در روزهای نزول بازار به 5 هزار تومان رسید که نصف قیمت روز عرضه است.

قیمت این صندوق کمتر از آنچه بود تغییر کرد و در حدود 7000 تومان باقی ماند.

این افزایش چه تاثیری روی کالاها داشت؟

ناگفته نماند که هم دولت قبل و هم دولت فعلی وعده های زیادی درباره این دو صندوق داده اند، از دادن سهم سهامدار سهامدار جدید تا انتخاب بازارساز برای آنها در دولت فعلی، اما هیچ. وعده ها هنوز محقق می شود اقدامی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/