اقتصادی

بورس دوباره صعود می‌کند؟ – خبر فوری

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است در صورت پایان مذاکرات، در صورت کم شدن فاصله بین ارز نیما و بازار آزاد و روشن شدن تکلیف واگذاری به سایپا و ایران خودرو، بازار بالا می رود.

روزبه از شریعتی در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه سال گذشته، شاخص کل بورس را در بهمن ماه سال گذشته یک میلیون و 200 هزار واحد اعلام کرد. در آن زمان ها بازار در دوره ناامیدی قرار داشت، حجم مبادلات بسیار کاهش یافت و بازار پسماندهای بودجه را پس نمی گرفت. او معتقد بود که دولت به شدت از بازار حمایت می کند و انتظار می رود همه محصولات در ازای کالا در دسترس باشند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه دولت برای حمایت همه جانبه از بازار سرمایه است، گفت: اما این موضوع تنها در فصل بودجه نبود، بلکه مالیات بر صادرات شرکت ها نیز اعمال شد. گرانی گاز بازار را شوکه کرد و باعث درگیری بین سازمان، شرکت ها و دولت شد. این عوامل در کنار کاهش قیمت دلار، شاخص کل را به یک میلیون و 200 هزار واحد رساند. اما در این مرحله امید در حال ظهور بود. صحبت از توافق، افزایش نرخ دلار، حذف ارز 4200 تومانی و دورنمای تورمی بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت انرژی و ارزش کالاها افزایش یافت و بازار به آرامی و پیوسته رشد کرد و به یک میلیون و 600 هزار واحد رسید. در آن مرحله، بازار برای تصمیم گیری در مورد ادامه رشد به محرک هایی نیاز داشت. در این زمان، بازار P/E TTM به بیش از 9 واحد رسید و این شاخص در بهمن ماه که بازار در انتهای بازار قرار داشت، در محدوده 7.5 واحد قرار داشت. P/E 240 شرکت سازنده در ماه فوریه به کمتر از 5 دستگاه رسید و در حال حاضر در 6.5 دستگاه قرار دارد. تحلیل های تاریخی نشان می دهد زمانی که P/E TTM بازار زیر 8 واحد است، تقاضای بالایی وارد بازار می شود و زمانی که P/E TTM به 12 می رسد، نقطه اشباع خرید است و شروع به هدایت بازار می کند.

بازار منتظر محرک ها است

شریعتی با اشاره به اینکه بازار منتظر اتفاقی است، توضیح داد: حرکت شاخص کل بورس در هفته های اخیر از مرز یک میلیون و 560 هزار واحد آغاز شده و به یک میلیون و 520 واحد زهرا کاهش یافته است. شاخص وزن نیز اندکی کاهش یافت. اما حجم معاملات به عنوان دماسنج بازار سرمایه در دو سه هفته اخیر کاهش چشمگیری داشته و از ۷ میلیارد تومانی که منجر به رشد بازار شده به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. تقریباً در ماه گذشته، سرانه فروش سهامداران به هم نزدیک شده است، به این معنی که بازار نه رشد قابل توجهی داشته است و نه کاهش قابل توجهی.

وی ادامه داد: در این شرایط نیاز است انگیزه ها و منابع مالی از جاهای دیگر وارد بازار شود. یعنی ایجاد چشم انداز برای سرمایه گذاران خارجی. بازار دوباره وارد رکود می شود. امروزه شاهد آن هستیم که سازمان‌های زیرمجموعه‌های هلدینگ بازنشستگی برای جبران هزینه‌های اداری و سربار و جبران کسری بودجه بازار سرمایه، فروش خود را انجام می‌دهند. تا زمانی که برجام شکل نگیرد، برای خوشحال کردن دولت به ایده درآمدهای خارجی و پول بلوکه شده، برای سرمایه گذاران منطقی است که دولت بتواند در کالاها، نرخ فروش و … شرکت ها تغییراتی ایجاد کند. این روزهای سال تقریباً دو سال است که بازار در محدوده 1.5 میلیون دستگاه قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مهمترین نکته تفاوت نرخ ارز با بازار آزاد است، تاکید کرد: این اتفاق برای سرمایه گذاران یمنی خوب نیست. به خصوص سهامداران نگران رشد دلار در بازار آزاد بودند. اگرچه نرخ نیما بر شرکت‌های بورسی تاثیر می‌گذارد و در حالی که بین نرخ نیما و نرخ آزاد فاصله وجود دارد، شرکت‌ها نمی‌توانند سود قابل‌توجهی ایجاد کنند، زیرا هزینه‌های کلی شرکت‌ها در اثر تورم به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، اما اینطور است. مجبور شده اند نرخ های فروش را به صورت سفارشی یا در محدوده 25 هزار تومان بفروشند که این تنها راه قانونی در سامانه نیما است.

تاثیر بازار جهانی بر بورس ایران

شریعتی با اشاره به قیمت های بازارهای جهانی گفت: بازار جهانی در شرایط پیچیده ای قرار دارد. رفتار غربی ها در اوکراین قابل توجه است. روسیه عقب نشینی نکرده است و اروپا به دنبال انرژی زغال سنگ، افزایش و کاهش عرضه گاز است. افزایش تورم و در عین حال افزایش نرخ بهره توسعه یافته و غربی، احتمال رکود تورمی را شکل داده است و کشورها تصمیم گرفته اند این رکورد را به صورت از پیش تعیین شده و داوطلبانه و قابل رصد ثبت کنند. اروپایی ها متقاعد شده اند که جنگ روسیه و اوکراین می تواند ادامه یابد، که بر قیمت های جهانی تأثیر گذاشته است.

بازار سهام به کجا خواهد رفت؟

وی با بیان اینکه اگر محرک‌های بازار روند مثبتی داشته باشد، وضعیت بازار نیز بهبود می‌یابد، مهم‌ترین محرک معامله است. علاوه بر این، واگذاری سایپا و ایران خودرو می تواند بو و رنگ متفاوتی به بازار ببخشد. با توجه به اینکه در مرحله مونتاژ هستیم، توزیع DPS توسط شرکت های بزرگ می تواند گامی در جهت رسیدن به شاخص 1.6 میلیون واحدی باشد. کاهش در بازار جهانی منجر به اصلاح صنعت کالایی می شود، اما این اصلاح عمدتاً برای محصولات حاشیه ای است و تاثیری بر برخی محصولات مانند فولاد ندارد.

انتهای پیام/