اخبار عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چگونه انتظار داریم یک گردشگر خارجی پروازی را انتخاب کند که هنوز یک ماه قبل از مسابقات نامشخص است یا یک تورگردان سفری را بر اساس یک پرواز گمانه زنی تعریف کند؟

به گزارش خبر فوری “پیام ما” وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره دلایل ناکامی جام جهانی در جذب گردشگر نوشت: از زمانی که قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد، نه تنها فعالان گردشگری، بلکه مسئولان نیز صحبت کردند. در واقع فرصت طلایی به گردشگری داخلی ایران داده شده است… انواع و اقسام جلسات دولت برگزار شد و در حالی که کارآفرینان گردشگری از بی نتیجه ماندن و بی برنامگی می گفتند، هر بار عزت الله وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضرغامی اعلام کرد همه چیز طبق روال و برنامه پیش می رود.

وی در اسفند 1400 به خبر فوری گفت: علاوه بر کیش و قشم، برنامه هایی برای ورود گردشگران به شهرهای مهم ایران در نظر گرفته شده است. یک ماه بعد در فروردین 1401 گفت: سازمان مدیریت منطقه آزاد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قطر برنامه ریزی های مناسبی را برای پذیرایی، اسکان و گردشگری علاقمندان به جام جهانی انجام می دهد. تحت کنترل جزایر کیش و قشم نیستند، اما برای بقیه کشورها نیز برنامه ریزی شده است.

دو روز بعد لیلا اژدری، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس و… نام برد. استان ها: همراه با هرمزگان، استقبال از گردشگران خارجی پیش بینی می شود ضرغامی 28 خرداد در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت های گردشگری جام جهانی قطر هستیم.

دو ماه بعد در 8 مرداد تاکید کرد: برای مسابقات جام جهانی قطر روی حمل و نقل دریایی حساب می کنیم.

یک هفته بعد در ششم شهریور ماه، ضرغامی دوباره به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: گردشگری دریایی برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای جام جهانی قطر است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هفتم ماه جاری با بیان اینکه تلاش می کنیم از این توانایی در جام جهانی قطر استفاده کنیم، گفت: این مدل در سواحل جنوبی و شمالی منطقه گردشگری دریایی اجرا می شود. “

این اظهارات و انتظارات در حالی بیان شد که جمشید حمزه زاده، رئیس انجمن حرفه ای هتلداران ایران، 30 مهرماه سال جاری در گفت وگویی اعلام کرد: حتی یک بار هم برای میزبانی جام جهانی کیش قطر رزرو نکرده ایم.

جام جهانی از 29 نوامبر در قطر آغاز می شود. به دلیل وسعت و امکانات محدود در نتیجه، به کشورهای همسایه این امکان را داد که از بین بیش از دو میلیون گردشگر که برای تماشای این مسابقات به قطر سفر می کنند، چندین هزار گردشگر را جذب کنند. این کشورها می توانند ضمن معرفی جاذبه های خود، صنعت گردشگری را نیز ارتقا دهند. چرا ایران نتوانست حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند با وجود اینکه کارشناسان بارها از برتری آن از نظر جذابیت فرهنگی، تنوع قومیتی و… صحبت کرده اند؟

برنامه ریزی نکردیم و شکست خوردیم

یک منبع آگاه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره به «پیام ما» می گوید: برای جذب گردشگر خارجی به ایران باید روندی انجام می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه شش ماه پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان سعودی بسته های مشترکی را برای جام جهانی با قطر تعریف کردند، گفت: این بسته های مشترک برای جام جهانی با قطر مشخص شد. وی تاکید می کند: متاسفانه چشم انداز ما برای جذب گردشگری خارجی برای این رویداد یک آخر هفته بود. این به این معنی است که ناگهان خانواده تصمیم می‌گیرند چمدان خود را برای پیک نیک ببندند و به مقصدی نزدیک محل زندگی خود سفر کنند. گردشگران خارجی از چند ماه قبل برای سفر خود برنامه ریزی می کنند و از آنجایی که هیچ هماهنگی و برنامه ای برای این امر نداشتیم، طبیعی است که نتوانستیم از آنها در کشورمان استقبال کنیم.

این منبع آگاه از لزوم رایزنی و توافق در این زمینه می گوید و می افزاید: کشورهایی مانند عربستان، امارات و عمان از چند ماه پیش هماهنگی و رایزنی انجام دادند و ما تازه داریم صحبت می کنیم. در جام جهانی میزبان گردشگران خواهد بود و همچنین درباره برگزاری تمرینات گروهی در کشورمان صحبت کرده ایم. در نتیجه نه تنها گروه های شرکت کننده اجرا نداشتند، بلکه نتوانستیم توریست جذب کنیم.

ما نمی توانستیم با اختراع یک تور تعریف کنیم

سهند عقدایی که در حوزه گردشگری فعالیت می کند نیز به «پیام ما» گفت: از یک سال پیش برنامه های خود را در این حوزه آغاز کردیم و تا ابتدای اردیبهشت ماه به عنوان جامعه فعالان گردشگری طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. به مقامات در جلسات مختلف از جمله جلسات مجلس. ما تجارت یا جلسه ای با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ارائه کردیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که پروازهای روزانه از هم اکنون یعنی شش ماه قبل از مسابقه اعلام شود. این پروازها به مقصد قطر و گردشگری و شیراز، اصفهان، کیش، قشم و … انجام می شود. باید بین شهرها مانند انجام شود

به گفته اقدامی، در مرحله مقدماتی بین هر مسابقه چهار روز فاصله وجود دارد و در دورهای یک هشتم و یک چهارم این فاصله ها افزایش می یابد. وی می گوید: در پیشنهادات خود برنامه های سه روزه را نیز مشخص کردیم، بنابراین برنامه های سفر دو شب و سه روزه را ترتیب دادیم تا هر گردشگری که این پکیج را انتخاب می کند بتواند در طول سفر از برخی جاذبه ها دیدن کند.

این فعال گردشگری ادامه می دهد: ما در برنامه خود اعلام کردیم که پروازهای چارتر برای گردشگران جام جهانی مناسب نیست و ممکن است برخی از مسافران پروازهای مستقیم نیز ایرانیانی باشند که برای تماشای مسابقات به قطر می روند. در آن زمان تاکید ما این بود که تخصیص این پروازها باید شش ماه قبل از شروع مسابقات جام جهانی مشخص شود و از این نظر نمی توان یک ماه قبل از مسابقات تکمیل کرد، زیرا آژانس ها هم باید فرصت داشته باشند. مسیر آنها را ببندند

وی با اشاره به اینکه پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: گردشگری که یک ماه دیگر به قطر سفر می کند، بلیت پرواز خود را از یک ماه پیش خریداری کرده است. چگونه انتظار داریم که یک توریست پروازی را انتخاب کند که هنوز یک ماه قبل از مسابقات نامشخص است یا یک تورگردان سفری را بر اساس یک پرواز گمانه زنی تعریف کند.

اقدامی معتقد است زمانی که توانایی برنامه ریزی نداشته باشیم به وضعیتی می رسیم که امروز شاهد آن هستیم و افزود: ضرب الاجل کار خود را خرداد ماه تعیین کرده ایم و از آنجایی که تا این تاریخ راهکارهای خود را ارائه کرده ایم. با وجود اینکه در جلسات زیادی شرکت کرده ایم اما پاسخ خاصی دریافت نکرده ایم.

انتهای پیام