اخبار جامعه

نیاز به تغییر برنامه درسی و استراتژی مدیریتی



چند استاد دانشگاه سیستم های پیچیده در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح وضعیت فعلی بیماری همه گیر تاج در کشور ، پنج راهکار ارتقاء سلامت را برای کنترل بیماری همه گیر بررسی و توضیح می دهند ، هشدار می دهد که کشور بدون داشتن یک استراتژی مناسب نمی تواند برگردد. در این حالت ، قرنطینه بی فایده خواهد بود. برنامه پیشنهادی معلمان اتخاذ یک سیاست تهاجمی علیه ویروس است که ضمن کنترل سریعتر بیماری همه گیر ، کمترین هزینه انسانی ، اجتماعی و اقتصادی را برای کشور ایجاد می کند.

به گزارش خبر فوری ، پیشگفتار یادداشت ، که به طور خلاصه مقالاتی که ماه گذشته درمورد تحلیل کلی کرونا نوشته شده است ، به ناکافی بودن برنامه و استراتژی فعلی تاج و لزوم اجرای برنامه های فشرده و سریع اشاره می کند: “این برنامه جریان و استراتژی این حرکت از یک استراتژی امنیتی شبکه به یک استراتژی اپیدمی کنترل شده یا یک استراتژی جمعی امنیت مترقی است ، یک برنامه زمان بر است و این تاخیر در مدیریت بیماری همه گیر تعداد را افزایش می دهد. بیماران و تعداد مرگ و میرها ، احتمال شیوع ویروس و موفقیت در جامعه را افزایش می دهد. همه گیر شدن کنترل (مانند آلمان) مانند افزایش هزینه ها و عواقب امنیت اقتصادی ، اجتماعی و انسانی “

آیا همه چیز در تابستان دوام خواهد داشت؟

در این یادداشت تحلیلی ، که توسط دکتر نستاران کشاورز محمدی ، متخصص ارتقاء سلامت و سیستم های پیچیده سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دکتر سید علی حسینی اسفیدواجانی و دکتر رضا جعفری (کارشناسان سیستم های پیچیده و اعضای هیئت علمی شهید) منتشر شده است. دانشگاه بهشتی) “از سوی دیگر ، افزایش چند صد بار در ماه در تعداد عفونت ها در کشورهای گرم و مرطوب مانند فیلیپین و مالزی ، امید به کاهش این بیماری همه گیر در تابستان را نشان داده است. اگرچه میزان شیوع در کشورهای گرمسیری پایین تر از اروپا است ، اما هشدار کافی و سریع وجود دارد.

همچنین در خوش بینانه ترین مواردی که واکسن یا درمانی برای ویروس وجود دارد ، برای رسیدن به تولید انبوه و رسیدن به ایران در آینده نزدیک چند ماه طول می کشد. حتی در کوتاه مدت ، تولید داخلی به اندازه کافی برای میلیون ها نفر تولید نمی شود (اگرچه بسته به نوع واکسن ممکن است به صورت انبوه تولید شود ، به عنوان مثال ، واکسن های RNBsides سریعتر تولید می شوند ، اما شانس موفقیت این واکسن وجود دارد. آزمایش در ایالات متحده کمتر است. این واکسن دیگری است).

در همین زمان ، همانطور که در نامه انجمن ایمنی شناسی و آلرژی ایران (26 آوریل 2015) ذکر شد ، احتمال جهش ویروس توسط میلیون ها و میلیون ها ویروس نیز مستثنی نیست. این تنها به معنای مواجهه با همه گیر جدید و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن است. در عین حال ، احتمال تبدیل شدن به ویروس تهاجمی تر که به گروه های سنی جوانتر حمله می کند نیز از این امر مستثنی نیست. از این نظر ، با توجه به سرعت بالای انتقال تاج در صورت جهش و بروز نسخه جدید ویروس ، سیستم درمانی معمولاً فلج می شود ، بنابراین با این میزان انتقال و امکان از حضور همزمان دو ویروس در جامعه ، بیماران را می توان در بیمارستان بستری کرد. چرا مشخص نیست که هر بیمار چه ویروس را حمل می کند.

همچنین شایان ذکر است که اگر تعداد بیماران از یک سطح فراتر رود ، انزوا از بقیه افراد جامعه بی فایده است. در این حالت ، حتی اگر استانداردها رعایت شود ، اگر تعداد بیماران بیشتر از تعداد افراد باشد ، وقتی افراد برای خرید به سوپر مارکت می روند ، احتمالاً با قطره هایی که اخیراً کشیده شده اند در هوا نفس می کشند.

در این شرایط علی رغم انزوای فعلی نیمه عمر و گرمای تابستان ، همه گیر مبارزه در تابستان متوقف خواهد شد.علاوه بر این مشکلات اقتصادی و بهداشتی ذکر شده در طول شش مورد در ماه های بهار و تابستان ، در پاییز ، ما به سمت افزایش امنیت و بحران حرکت خواهیم کرد. این در را باز می کند ، زیرا با تلاش سخت جامعه ، سطح خود رضایت خانواده ها بدون شک با گذشت زمان تغییر می کند.

لازم به ذکر است که یک یا دو بیمار در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه قادر به رسیدن به کشور خواهند بود و این سونامی همه گیری آغاز شده است ، بنابراین اگر در پاییز اول ده ها هزار نفر آلوده باشیم ، ما این یک سونامی بسیار قوی را تشکیل می دهد. همچنین باید توجه داشته باشیم که تقریباً 19٪ بیماران نیاز به پاداش و مراقبت حمایتی دارند. در صورت عفونت چند میلیونی ، تختخواب های مورد نیاز چند صد هزار یا میلیون نفر خواهد بود. اگر بیماران در صدها هزار نفر در بیمارستان ها پذیرفته نشوند ، احتمال نارضایتی اجتماعی بسیار زیاد خواهد بود.

از این نظر ، با فروپاشی نظام سلامت ، یک بحران اقتصادی آزاد و بحران هایی مانند دفن اجساد ایجاد خواهد شد که باعث افزایش مقیاس بحران می شود؛ بنابراین ، با توجه به سطح بحران در ماه های آینده یا سرانجام در پاییز ، خواهد بود. بنابراین ، ابتدا باید سطح انزوا کاهش یابد تا حدی که انزوا ادامه می یابد و سرانجام باید اپیدمی کنترل شود. بدیهی است که از بین بردن 100٪ بیماری امکان پذیر نیست.

با توجه به توضیحات ارائه شده ، در عین حال با اتخاذ سیاست های مناسب ، شیوع بیماری می تواند مانند سنگاپور کنترل شود ، در این راستا ما یک برنامه جامع اما مؤثر ارائه می دهیم مانند:

برنامه پیشنهادی

اهداف:

  • کاهش زمان برای بیش از حداقل ممکن (یک ماه قرنطینه فشرده) و چند هفته قرنطینه افراد در معرض خطر
  • پیامدهای اقتصادی ، اجتماعی و انسانی این بیماری همه گیر را به حداقل برسانید

پنج استراتژی برای ارتقاء سلامت

حدود سه دهه پیش ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک رویکرد اجتماعی سالم به نام ارتقاء سلامت را به رسمیت شناخت و آن را با رویکردهای درمانی و روانی مبتنی بر سلامتی (شیوه زندگی سالم) جایگزین کرد (اوتوا منشور ، 1986). . . در این علم و رویکرد ، مداخلات ساده پزشکی یا آموزشی برای ارتقاء سلامت جامعه کافی و ناکارآمد تلقی نشده است. به کلیدها و سیستم درمانی نگاه کنید ، پنج مداخله اصلی در ارتقاء سلامت به ترتیب اولویت هستند. 1. قوانین بهداشت عمومی تحت حمایت دولت در ابعاد مختلف جامعه و نه فقط سلامتی 2. ایجاد محیطهای دوستانه برای سلامتی 3. تقویت اقدامات اجتماعی 4. آموزش بهداشت برای توسعه خود سلامت و مهارتهای دیگر سرانجام 5. خدمات بهداشتی را مرور کنید قطعی است

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که تمام یا بیشتر این مداخلات باید همزمان انجام شود و بیشترین تأکید را بر حمایت و ترویج قوانین و سیاست های ارتقاء سلامت در سطوح مختلف جامعه داشته باشید. پیروی از این نکات در مورد اپیدمیولوژی تاج کمک بزرگی در جلوگیری از صرفاً مرور پزشکی از این مشکل است که در جدول زیر آورده شده است:

استراتژی های ارتقاء سلامت

اقدامات لازم

1. وضعیت قوانین بهداشت عمومی در ابعاد مختلف جامعه و نه فقط سلامت
  • قرنطینه عمومی اجباری را به مدت یک ماه اعلام می کند
  • این سیاست فعالیت مراکز درمانی به جز مراکز بهداشتی و درمانی را ممنوع می کند
  • ممنوعیت خروج از منزل برای حداقل 4 هفته (ترک خانه فقط با هدف خرید وسایل مورد نیاز فقط به محله زندگی یا مشاغل موجود در مراکز بهداشتی ، غذایی ، غذایی ، انتظامی و امنیتی محدود می شود)
  • محدودیت های انتقال درون شهری را بیش از محدودیت های ترافیکی حومه اولویت بندی کنید
  • سیاست ایجاد فاصله اجتماعی و همچنین سیاست ممنوعیت جامعه حتی دو نفر در سطح شهر
  • یک سیاست پیگیری و قرنطینه در مورد بیمار و حامل ایجاد کنید
  • سیاست پرداخت فوری هزینه های قرنطینه خانه برای بیمارانی که علائم خود را در طول قرنطینه توسط دولت گزارش می دهند
  • هزینه آزمایش و قرنطینه بیماران در خانه مشخص شد و خانواده آنها و کلیه افرادی که در روزهای قبل از شروع علائم (برای قطع زنجیره انتقال) با این شخص در تماس بوده اند.
  • سیاست مجازات ، اعلام و ثبت سابقه کیفری و از دست دادن مزایای درمان رایگان برای افرادی که علی رغم علائم ، به مراکز درمانی نمی روند و به قرنطینه نمی روند (این پایان باید به حدی باشد که مردم بیماری آنها را پنهان نکنید)

2. ایجاد محیطهای بهداشتی مطلوب

  • ضد عفونی همزمان جاده های کامل و همجوار و بهداشت محیط کار و بیمارستان ها

3. عمل اجتماعی را تقویت می کند

تقویت گروه ها و سازمان های غیر دولتی برای پشتیبانی:

  • بیمارستان ها
  • به بزرگترها كمك كنيد تا خروج خود را از خانه كاهش دهند
  • کمک هزینه های زندگی به گروه های کم درآمد

4- آموزش بهداشت برای ایجاد مهارتهای مراقبت از خود برای خود و دیگران

  • سطح هشدار و آگاهی از واقعیت خطرناک این بیماری را برای افراد افزایش دهید
  • آموزش ، ترغیب و توانمند سازی افراد به منظور بروز علائم تلفنی بیماری به محض مشاهده علائم بیماری در موسسات بهداشتی از قبل معرفی شده
  • معرفی و ارائه برنامه های رایگان که مالکیت بیماران فعال یا بالقوه را مشخص می کند
  • مراکز و مکانهای آلوده را به افراد و متخصصان بهداشت معرفی و معرفی کنید
  • معرفی بهتر سایتها و مراکز اطلاع رسانی

5- خدمات بهداشتی را مرور کنید

  • از فن آوری های مدرن برای شناسایی آثار حامل استفاده کنید
  • همه بیماران و حاملان بالقوه باید آگاه باشند تا افراد پرخطر پس از قرنطینه در صورت لزوم در خانه بمانند.
  • استانداردهای تشخیصی ، درمانی و توانبخشی را افزایش دهید
  • تست های تاج را در محیط های غیر بیمارستانی مانند کشورهای آسیای شرقی انجام دهید
  • تست های رایگان را در مقیاس بزرگتر اجرا کنید

ارائه زیرساخت ها و تدارکات و امکانات

  • دولت بودجه مورد نیاز خدمات فوق را تأمین می کند
  • تولید و نصب برنامه هایی که حرکت بیماران فعال یا بالقوه را مشخص می کند (در صورت شناسایی یک بیمار جدید ، برنامه به سرعت افرادی را که در همان مسیر بوده اند و یا با همان شخص در همان مکان بوده است) شناسایی می کند. پایان دوره کمون). به قرنطینه خانگی احتیاج دارد)
  • زیرساخت های لازم برای حفظ فاصله اجتماعی در دوره قرنطینه و پایان دوره قرنطینه را ایجاد کنید
  • تأمین تدارکات و نیازهای زیرساختی برای شروع پس از قرنطینه و کاهش بازده بانکی و سایر مناطق در معرض خطر انتقال.

سبک مدیریت: مدیریت غیر متمرکز

مشکلات پیچیده نیاز به روشهای غیر کلاسیک دارد ، کرونا یک مشکل پیچیده است و علم سیستم های پیچیده مدیریت غیر متمرکز را توصیه می کند. این بدان معنی است که در هر سطح ، مدیریت محلی باید با اطلاعات محلی و شرایط موجود در ذهن انجام شود. در این شرایط ، مدیریت متمرکز به هیچ وجه امکان پذیر نیست و از طرف دیگر ، زیرا اجازه مدیریت محلی را نمی دهد ، این سیستم با فروپاشی روبرو است. در مدیریت متمرکز بحران کرونا ، این امر به مدیریت زمان بسیار تأخیر و گران قیمت برای تغییر مدیریت نیاز دارد ، در حالی که بسیاری از فرصت ها از دست نمی رود. در همین حال ، شدت بیماری در استان ها در حال حاضر یکسان نیست و بنابراین نمی توان اقدامات مشابهی را انجام داد.

هزینه پیش بینی شده:

بودجه مورد نیاز

برخی مخالفان تعطیل کشور برای یک ماه معتقدند که این امر باعث افزایش تورم و حتی فروپاشی اقتصاد کشور خواهد شد. در مقابل ، ما معتقدیم که تنها راه نجات اقتصاد از سقوط ، عبور از قرنطینه یک ماهه ، به علاوه قرنطینه حامل ها و کاهش خطر گرفتگی های پس از قرنطینه است. اگر دولت در یک ماه قرنطینه 300 هزار گوجه فرنگی به هر ایرانی بپردازد ، به بودجه 24 میلیارد تومانی نیاز دارد. فرض بر این است که پس از پایان قرنطینه و ماه های بعد به مدت 6 ماه ، دولت 30 هزار نفر از افراد آلوده و افراد مبتلا به ریسک در معرض خطر را در هر ماه شناسایی کرده و ماهانه 3 میلیون تومان با توجه به حقوق و حقوق خود و به طور متوسط ​​3 پرداخت می کند. میلیون ها گوجه فرنگی به ازای هر نفر. به فردا 540 میلیارد دلار نیاز دارد. اگر حتی 15 میلیون خانواده که نیاز فوری به پول دارند برای مواردی مانند اجاره و یا پرداخت ماههای انزوا یک ماه وام فوری با کمترین سود 3 میلیون تومانی پرداخت می شود ، تعادل برابر با 45 میلیارد تومان مورد نیاز است و جمع موارد بالا یکی است. بودجه فردا 70 میلیارد دلار نیاز دارد. اگر سه میلیون بازپرداخت وام از برج 6 شروع شود ، عملاً 26 میلیارد تومان در پایان سال دریافت می شود. بنابراین کل نقدینگی تزریق شده در پایان سال معادل 44 میلیارد دلار است.

اثر تورمی

به طور کلی ، اجرای برنامه فوق و در نتیجه کاهش یک تا دو ماه تولید ، در ابتدای کار می تواند تولید ناخالص داخلی را از هفت به چهارده درصد کاهش دهد و اثر تورمی را از 6 به 16 درصد ایجاد کند. صد اگر مبلغ پول را پایه گذاری کنیم ، با 282 میلیارد دلار تخمین زده شده در کشور ، اثر تورمی بودجه مربوطه 16 درصد خواهد بود. واقعیت این است که با وجود رشد نقدینگی بالای هفت و حجم بالای تقریبا پول ، اثر تورمی این بودجه کمتر از 16 درصد است. فرض کنید نرخ شبه پول یک چهارم سرعت پول است ، پس به دلیل وجود 2 میلیارد دلار پول نقد ، اثر تورمی بودجه تنها 6 درصد خواهد بود. البته با بالا رفتن نرخ های فعلی ، شبه پول به تدریج افزایش می یابد و برای نگه داشتن تورم 6 درصد ، باید نرخ ذخایر قانونی افزایش یابد تا بانک ها از کمک های دولت استفاده نکنند. به عنوان فرصتی برای افزایش نقدینگی. با این وجود ، با کند کردن جریان پول ، اثر تورمی ممکن است کمتر از تخمین های فوق باشد. در عین حال ، افزایش تورم ممکن است تأثیر فزاینده ای بر گردش مالی داشته باشد. نتیجه هر دو اثر ممکن است خنثی کردن یکدیگر باشد. این بار با فروش کالا می توان تورم را کاهش داد. همچنین می توان شانس رکود بعد از تعطیلات ، ایجاد راه حل ها و ایجاد رونق را کاهش داد.

لازم به ذکر است که سیاستگذاران در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر که یک استراتژی تهاجمی اتخاذ کرده اند ، تورم و کاهش ارزش دلار در برابر بحران اجتماعی و اقتصادی را دست کم می گیرند.

نیاز به اولویت بندی گزینه بد بر گزینه بدتر

واقعیت این است که هیچ گزینه کم خطر دیگری وجود ندارد. اما بین شر و بدتر ، شر انتخاب بهتر است. هزینه کنترل این بیماری هنوز زیاد است ، اما مطمئناً با این روند صعودی و پیامدهای آن افزایش می یابد و تأثیرات تورمی و رکود اقتصادی بسیاری خواهد داشت. به گفته نویسندگان ، اثرات اقتصادی فوق الذکر از استراتژی تهاجمی و کلید یک ماهه کشور که در بالا توضیح داده شده است ، به طور کلی ، به مراتب ارزان تر از اثرات مخرب استراتژی های اول و دوم هستند. در عین حال ، دو استراتژی اول خطرهای انسانی و اجتماعی زیادی را تحمیل می کنند.

آلوده شوید

مرگ

عواقب اقتصادی

پیامدهای سلامت جسمی روانی

پیامدهای اجتماعی

هوا

عواقب سیاسی و امنیتی

استراتژی اول: امنیت جمعی (امنیت گله) +++ +++ +++ +++ +++ +++ +++

استراتژی 2: اپیدمی کنترل شده یا مصونیت جمعی تدریجی

++ +++ +++ +++ +++ +++ +++

استراتژی 3: اتخاذ یک سیاست تهاجمی در برابر ویروس

+ + + + + + +

مقایسه سه استراتژی مهار تاج

نوع استراتژی

کدام کشورها

فواید فرضی

معایب

استراتژی اول: امنیت جمعی (امنیت گله)

هیچ کشور – کشورهایی مانند انگلستان و آلمان ، که بیش از حد از چنین راه حل هایی غافلگیر شده اند – به سرعت توسط جامعه متخصصان آنها مورد سؤال قرار نگرفته است و این گزینه کاملاً از جدول حذف شده است.

-کاهش رشد بیماری

– ادامه فعالیت اقتصادی در حال حاضر

-عقلانی کردن زندگی

– محکوم به انجام این کار

– غیرقابل پیش بینی بودن وقایع در مواجهه با چنین سیاستی

– مواردی از جهش های ویروسی و همه گیری های مجدد

– احتمال ابتلا به یک میلیون بیماری همه گیر و فلج سیستم پزشکی

– عواقب خطرناک آن ، مانند میزان مرگ و میر ، بسیار بالاتر از حد معمول است

– احتمال بروز بحران های اجتماعی و حتی رکود اقتصادی در طول اپیدمی میلیون

واکنش دوم: اپیدمی کنترل شده یا مصونیت جمعی تدریجی

– برای به تأخیر انداختن همه گیر مبارزه

– این جو جامعه را احیا می کند

– محکوم به انجام این کار

– امکان وجود بیماری همه گیر از کنترل خارج نمی شود (مانند اتفاقی که در آلمان افتاد و شکست خورد)

– تأخیر ایمنی گاوها تا پاییز و رقابت با آنفولانزا و سرماخوردگی های قبلی و ایجاد بحران سلامتی برای کشور

– خطر ابتلا به بیماری های ویروسی جدید

– ادامه نیاز به خود قرنطینه و پیامدهای اقتصادی آن

– قرنطینه ثروتمندان و ثروتمندان

– مسکن برای صاحبان مشاغل کوچک

– کاهش زنجیره تأمین و افزایش بیکاری

-ایجاد رکود بسیار عمیق و شوک بزرگی

افت شدید تولید ناخالص داخلی

-سایت های اجتماعی و روانی

استراتژی 3: اتخاذ یک سیاست تهاجمی در برابر ویروس

روی میز همه کشورها

– کمترین هزینه اقتصادی ، انسانی و اجتماعی

– زنجیره انتقال ویروس را در دو ماه قطع کنید

– تقریباً تنها برنامه موفق برای هر کشور موفق جهان برای کنترل بیماری

آزمون موفقیت این استراتژی در چین ، کره جنوبی ، سنگاپور و ژاپن ، جایی که زندگی روزمره ادامه دارد. حتی مدارس سنگاپور نزدیک چین نیستند.

رهاسازی این بیماری در سه ماه ، که ما را به زندگی عادی باز می گرداند ، از ترس از عواقب پیش بینی نشده بهتر از ماه های زندگی است.

البته بعید است قرنطینه تا پایان فروردین ماه ادامه یابد و قرنطینه احتمالاً باید تا 6 ماه مه یا حتی پایان ماه مه ادامه یابد.

خط آخر: هشدارها و پیامدهای غیر عملی

خطر عود حتی افزایش نمی یابد. در کشورهایی مانند سنگاپور ، تایوان و حتی کره جنوبی ، به دنبال کاهش اولیه قرار گرفتن در معرض روزانه تعداد محدود ، تعداد موارد افزایش یافته است. بنابراین اتخاذ راهکارهای لازم برای جلوگیری از بازگشت بحران ضروری است.

سرانجام ، ما نیز هشدار می دهیم که فعالیت این روزها ، به ناچار ما را به گزینه اول ، امنیت جمعی یا امنیت یونانیان سوق می دهد ، زیرا جمعیت ، که داوطلبانه در خانه به قرنطینه می روند ، یک روز خسته می شوند و ترک خانه ما وارد مرحله اپیدمی گسترده خواهیم شد و پیامدهای ذکر شده در گزینه A. ما همچنین هشدار می دهیم اگر استراتژی صحیحی را دنبال نکنیم ، ممکن است نقطه بازگشت را از دست ندهیم و ممکن است قرنطینه غیر ضروری باشد. برنامه پیشنهادی و استراتژی تهاجمی ما کمترین هزینه اجتماعی و اقتصادی را دارند. شکی نیست که سرانجام همه کشورهای جهان با پای پیاده روی از چین ، کره جنوبی ، ژاپن و سنگاپور پیروی می کنند. بنابراین ، قبل از اینکه خیلی دیر شود و ما باید انتخاب کنیم که کدام بیمار را معالجه کند یا دراز بکشد تا مردگان را دفن کند ، بیایید اقدامی کنیم.

منابع:

  1. تحلیل عوارض صورت کورتیکواستروئیدهای صورت در ایران 4 مارس 2010 https://www.isna.ir/news/981121310024/
  2. حداکثر قرنطینه داوطلبانه باید حداقل دو هفته 6 مارس باشد. 2010 ، https://www.isna.ir/news/981115152167
  3. به هموطن بپیوندید ، مقاله کین درد هرگز به طور جداگانه با 8 مارس برخورد نمی شود https://www.isna.ir/news/981121713411
  4. کدام استان ایران بیشتر تحت تأثیر تاج قرار گرفته است؟ 13 مارس https://www.isna.ir/news/98122116698/
  5. نیاز جدی برای تغییر سبک مدیریت جهانی کرونا در کشور 19 مارس https://www.isna.ir/news/981222821700
  6. اگر بیست مارس https://www.isna.ir/news/981222922218/ فرآیند همه جانبه تاج تا پایان ماه آوریل فاجعه بار را تسریع می کند.
  7. راهکارهای پیش بینی دقیق تاج نهایی تا پایان آوریل https://www.isna.ir/news/9901111105621/
  8. نکاتی درباره شلوغی در جهان در تاریخ 29 آوریل https://www.isna.ir/news/9901080803661/
  9. سه راهکار برای پیکربندی تاج در ایران + هزینه های 4 آوریل https://www.isna.ir/news/9901111306651
  10. شماره مهار تاج چیست؟
  11. هشدار انجمن ایمونولوژی به روحانی / ایمنی جمعی یک بازی خطرناک است ۶ فروردین https://www.khabarfoori.com/detail/1768964/
  12. منشور اتاوا ۱۹۸۶ ، سازمان جهانی بهداشت

انتهای پیام


نوشته های سایت به وسیله سامانه آنلاین، اقدام به نشر محتوا می نماید، بنابراین مسوولیت همه محتوای سایت بر عهده سایت های منبع بوده و سایت خبر فوری هیچ مسوولیتی در قبال تمامی نوشته های سایت ندارد.