اخبار عمومی

آیا لبنیات باعث التهاب در بدن می شود؟

تغذیه با شیر مادر همیشه یک موضوع بحث برانگیز بوده است. برخی افراد معتقدند که مصرف لبنیات می تواند باعث التهاب در بدن شود. در حالی که دیگران نظر مخالف دارند و آن را ضد التهاب می دانند.

به گزارش خبر فوری ، عصر ایران وی نوشت: “التهاب به نظر می رسد یک لبه دو طرفه است ، و گرچه مقادیر اندک می تواند مفید باشد ، التهاب مزمن مزمن و بسیار مضر است. التهاب یک واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل بیماری زا یا پاتوژن ها مانند باکتری ها و ویروس ها یا زخم ها مانند بریدگی ها و ساییدگی ها است. در پاسخ به این محرکهای التهابی ، بدن پیامرسانهای شیمیایی مخصوصی مانند هیستامین ، پروستاگلاندین ها و برادی کینین را ترشح می کند ، که پاسخ ایمنی را برای مبارزه با عوامل بیماری زا یا ترمیم و ترمیم بافت آسیب دیده تحریک می کنند. پاسخ التهابی می تواند حاد یا مزمن باشد ، در موارد حاد چند روز به طول انجامد و التهاب مزمن بیش از شش هفته ادامه دارد.

اگرچه التهاب اولین خط برای محافظت در برابر آسیب یا عفونت است ، اما التهاب مزمن می تواند مضر باشد و به بافت ها و اندام های بدن آسیب برساند. التهاب مزمن می تواند ناشی از عفونت یا صدمات بلااستفاده ، یک بیماری خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا عادات سبک زندگی ، به خصوص رژیم غذایی باشد.

شیردهی و اجزای آن

فرآورده های لبنی از شیر پستانداران مانند گاو و بز تهیه می شود و شامل پنیر ، کره ، ماست ، بستنی و کفیر است.

شیر و لبنیات حاوی بسیاری از غذاها از جمله:

پروتئین

شیر و ماست حاوی پروتئین هستند که به راحتی توسط بدن هضم و جذب می شوند.

کلسیم

شیر ، ماست و پنیر سرشار از کلسیم هستند که یک ماده معدنی اساسی برای عملکرد مناسب عصب و ماهیچه ها و همچنین برای سلامت استخوان ها است.

ویتامین D.

در بسیاری از کشورها ، شیر گاو از ویتامین D غنی شده است که یک ماده غذایی اساسی برای سلامت استخوان ها ، عملکرد ایمنی مناسب و کنترل التهاب است.

پروبیوتیک

ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک ها هستند که از جمله باکتری های مفید برای تقویت سلامت روده و سیستم ایمنی بدن هستند.

ویتامین های B

شیر و ماست منابع خوبی از ریبوفلاوین (ویتامین B2) و ویتامین B12 هستند که از تولید انرژی و عملکرد عصب پشتیبانی می کنند.

اسید لینولئیک کونژوگه

محصولات لبنی منابع خوبی از اسید لینولئیک کونژوگه ، اسید چرب مرتبط با چربی سوزی و سایر مزایای سلامتی هستند.

علاوه بر این ، شیر و لبنیات پرچرب دارای چربی اشباع زیادی هستند ، به همین دلیل برخی معتقدند که این محصولات باعث التهاب می شوند. در شرایطی که الزاماً التهابی نیستند ، چربیهای اشباع شده با افزایش جذب مولکولهای التهابی توسط لیپوپلی ساکاریدها می توانند التهاب موجود را تشدید کنند. مطالعات مشاهده ای همچنین مصرف شیر و شیر را به افزایش خطر ابتلا به آکنه ، یک بیماری التهابی ، در نوجوانان و بزرگسالان مرتبط کرده است. علاوه بر این ، برخی از افراد ممکن است بعد از گرفتن سرنگ ، نفخ ، گرفتگی و اسهال را تجربه کرده و این علائم را به التهاب پیوند دهند ، اگرچه این علائم ممکن است مربوط به عدم توانایی در هضم شیر به نام لاکتوز باشد.

در هر صورت ، بسیاری از افراد به دلیل ترس از التهاب ، از شیر و لبنیات خودداری می کنند.

شیردهی و تورم

واضح است که خوردن برخی غذاهای خاص از جمله میوه و سبزیجات می تواند التهاب را کاهش دهد ، در حالی که برخی غذاهای دیگر مانند گوشت فرآوری شده ، نوشیدنی های قندی و غذاهای سرخ شده می توانند باعث التهاب شوند.

اما اگر به پروتئین شیر حساسیت ندارید ، مشخص نیست که مصرف شیر باعث التهاب می شود یا خیر. برخی از مطالعات نشان می دهد که التهاب در اثر مصرف شیر ایجاد می شود ، در حالی که برخی دیگر نیستند. این نتایج مختلط ناشی از تفاوت در عواملی مانند طراحی و روشهای مطالعه ، وضعیت جمعیت و سلامت شرکت کنندگان در مطالعه و ترکیب رژیم غذایی است.

مطالعه 15 کارآزمایی کنترل شده که بین سالهای 2012 و 2018 انجام شده و به طور تصادفی انتخاب شده است ، به دلیل مصرف شیر یا لبنیات در بزرگسالان سالم یا بزرگسالان با اضافه وزن ، چاقی ، دیابت نوع 2 یا سندرم متابولیک ، اثر التهابی نداشته است. نشان نداد. در مقابل ، این مطالعه نشان داد که مصرف شیر با یک اثر ضد التهابی ضعیف در این افراد همراه است. این یافته ها ، مشابه نتایج یک مطالعه تصادفی دیگر از هشت مطالعه کنترل شده ، هیچ تاثیری در مصرف شیر بر نشانگرهای التهابی در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق نشان نداد.

مطالعه دیگری که توسط جوانان بین 2 تا 18 سال انجام شده است ، هیچ مدرکی نشان نداد که مصرف لبنیات با چربی زیاد باعث افزایش مولکولهای التهابی اینترلوکین 6 و فاکتور نکروتیک تومور آلفا شد. در حالی که شواهد موجود ارتباطی بین لوب و التهاب نشان نمی دهد ، تحقیقات بیشتری لازم است تا بررسی شود که آیا لبنیات یا مواد تشکیل دهنده یا غذاهای موجود در آنها باعث افزایش یا کاهش التهاب می شود. به عنوان مثال ، مطالعات مشاهده ای ، مصرف ماست را با کاهش میانگین خطر دیابت نوع 2 ، بیماری مرتبط با التهاب مزمن مرتبط کرده است ، در حالی که مصرف پنیر با افزایش خطر ابتلا به این بیماری ارتباط دارد.

انتهای پیام