اقتصادی

کرونا تقاضای بسته‌بندی را افزایش داد

رئیس اتحادیه صادر کنندگان چاپ از کاهش صادرات از این صنعت در سال 1398 نسبت به سال 1397 خبر داد و گفت: ویروس کرونا تا مدت کوتاهی از بسته شدن مرزها تأثیر منفی بر صادرات صنعت داشت ، اما به دلیل افزایش تولید محصولات بهداشتی ضد عفونی شد. برای برخی از غذاها نیز تقاضا برای چاپ تاج افزایش یافته است.

بابا در مصاحبه با خبر فوری عابدینی گفت: “توانایی صادرات در صنعت چاپ به تقاضای داخلی بستگی دارد و ما می توانیم ظرفیت مازاد صادر کنیم.” بیشترین حجم صادرات در صنعت چاپ در زمینه بسته بندی پلیمری مانند بسته بندی مواد غذایی و دارویی است ، زیرا ما مزیت تولید مواد اولیه در داخل را داریم. تا زمانی که تولید کنندگان داخلی هزینه فیلم بسته بندی خام چاپ شده با قیمت چاپ شده FOB را محاسبه نکنند. در این حالت به این دلیل است که کشور از یک مزیت رقابتی برخوردار است.

وی افزود: ما می توانیم با صادرات پول به کشور فیلم خام چاپ کرده و به آن ارزش افزوده دهیم.

عابدینی با اشاره به اینکه در حال حاضر شانس زیادی برای انجام این کار وجود دارد ، افزود: اما گرانول تولید این فیلم ها در بورس اوراق بهادار در سراسر جهان فروخته می شود و قیمت آن بسیار بالا است. بنابراین قیمت فیلم خام افزایش یافته و ما یک مزیت رقابتی را که باید به منطقه صادر کنیم از دست داده ایم.

ما 10 سال پیش وارد کننده برچسب چسب بودیم. اکنون می توانیم صادرات انجام دهیم

به گفته وی ، ایران پتانسیل صادرات خوبی در تولید برچسب های چسبنده دارد ، یعنی در برچسب هایی که روی مواد شوینده ، مواد آرایشی ، بهداشتی ، دارویی و مواد غذایی قرار داده شده است. بنابراین اگر پایگاه صادرات موجود باشد ، ظرفیت سالانه 500 میلیون دلار وجود دارد و فعلاً انجام نشده است. حدود 10 سال پیش سالانه یک میلیارد دلار وارد می شد.

ظرفیت صادرات سالانه فیلم های پلیمری ؛ بیش از 5 میلیارد دلار

رئیس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه سالانه بیش از پنج میلیارد دلار ظرفیت در زمینه تولید فیلم های پلیمری وجود دارد ، اظهار داشت: این در صورتی است که ظرفیت مورد نظر خود را بدست آوریم ، جاده ها باز می مانند و مجازات ها برداشته می شود. امروزه مانع اصلی صادرات مشکلات موجود در اثر مجازات های انتقال پول است. البته تحریم ها همچنین مشکلات و موانعی را در تامین مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات ایجاد کرده است. در ثبت سفارشات و تخصیص ارز نیز مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها به دلیل تصمیمات بانک مرکزی است.

وی افزود: به همین دلیل است که به طور کلی امکانات صادراتی از نظر ظرفیت تولید چاپخانه خوب است اما دستیابی به این ظرفیت مستلزم دخالت دولت و تصمیمات درست است.

تأثیر تاج در صادرات چاپخانه

وی همچنین گفت که ویروس تاج در مدت کوتاهی که مرزها بسته شد ، تأثیر منفی بر صادرات صنعت داشت ، اما تقاضا برای چاپ بسته بندی در طول تاج افزایش یافت. به عنوان مثال در ایران و ترکیه تقاضا برای بسته بندی انعطاف پذیر متشکل از پلیمر ، برچسب و جعبه حدود 20٪ افزایش یافته است.

عابدینی خاطر نشان كرد كه كل ظرفیت تولید و تقاضای چاپ بسته بندی حتی با شیوع ویروس كورونا افزایش یافته است ، دلیل این امر را توضیح داد: از طرف دیگر ، عدم واردات افزایش یافته است و در بسیاری از موارد مراجعه مستقیمی برای خرید وجود ندارد و سفارش ارسال می شود که باعث افزایش تقاضا برای بسته بندی محصولات می شود ، همچنین تقاضای ماسک و سایر موارد بهداشتی مربوط به تاج را افزایش می دهد.

وضعیت صادرات صنعت چاپ در سال 1998

وی با بیان اینکه هیچ آمار مشخصی از میزان صادرات در سال 1398 وجود ندارد ، گفت: بخشی از صادرات سال گذشته از همه بخشهای چاپخانه 500 میلیارد تن به دلیل مشکلات ارزی و افزایش عرضه مواد اولیه بود. پس از آن و افزایش نرخ ارز و کاهش صادرات در ماه های اخیر با شیوع ویروس کرونا ، نسبت به سال 1397 نیز کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان چاپ از کاهش تقاضا برای بخش چاپ تجاری هنگام ظهور ویروس کرونا خبر داد و گفت که در شش ماه گذشته تقاضا برای بخش چاپ تجاری مانند فاکتورها ، بروشورها ، کاتالوگ ها و منوهای غذایی کاهش یافته است. در نتیجه ، تقاضا برای نوشتن کاغذ و براق کاهش یافته و قیمت با افزایش نرخ ارز و تورم ارز تحت تأثیر قرار نگرفته و قیمت آنها نیز اندکی کاهش یافته است.

انتهای پیام