اقتصادی

چرا صادرات آب بسته‌بندی نزولی شد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی با اشاره به اینکه صادرات آب های بسته بندی شده طی دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است، دلایل این وضعیت را برشمرد.

پیمان فروهر در گفت وگو با خبر فوری خاطرنشان کرد: قیمت کل محصولات ایرانی را نمی توان با برندهای کشورهای رقیب مانند ترکیه مقایسه کرد. یکی از دلایل این وضعیت، بار مالی تولیدکنندگان ناشی از سود تسهیلات بانکی است.

وی معتقد است کشورهای رقیب به دلیل نداشتن این بار مالی در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه موفق ترند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی و آب آشامیدنی افزود: از سوی دیگر سهمیه کشتیرانی ایران به شدت در حال افزایش است و آب بسته بندی بار اضافی، سنگین و سنگین، اما قیمتی ندارد. بنابراین تاثیر قیمت کالاها بر قیمت نهایی در بازارهای داخلی و بین المللی بسیار زیاد است. هر زمان که نرخ حمل و نقل افزایش یابد، بازار آب بطری در سطح بین المللی و بین المللی آسیب می بیند.

فروهر با اشاره به اینکه مشکلات در مناطق مانند ناامنی و جنگ نیز منجر به کاهش صادرات شده است، تصریح کرد: پس از کاهش تقاضای داخلی در سال های اخیر، به دلیل مشکلات معیشتی، تولیدکنندگان قادر به حضور در نمایشگاه ها از نظر مالی نیستند که نتیجه آن بوده است. توسعه بازارها امکان پذیر است. خودتان نباشید

به گفته وی، تخمین زده می شود که صادرات آب بسته بندی شده کمتر از 2 میلیون دلار در سال باشد که رقم بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام