اقتصادی

بسته‌بندی‌ جدید معضل باقیمانده مواد پلاستیکی در طبیعت را رفع کرد/افزایش ماندگاری خامه

نحوه ساخت پلاستیک برای بسته بندی که مشکل جهانی باقی مانده پلاستیک در طبیعت را حل می کند تیمی از محققان در یک شرکت دانش بنیان با ارائه شاهکارهای نانو پاسخ دادند و توانستند مواد غذایی را با بسته بندی های زیست سازگار عرضه کنند. آنها توانستند مدت کرم را از 15 روز به 60 روز افزایش دهند.

به گزارش خبر فوریمشکلات بسته بندی مواد غذایی، لبنیات و نوشیدنی ها شامل ورود و وجود اکسیژن در بسته بندی است که باعث رشد مضر میکروارگانیسم های هوازی، بو، طعم، رنگ و از بین رفتن مواد مغذی می شود.

فواد مشایخی، مدیرعامل شرکت های دانش بنیان به همراه تیم تحقیقاتی خود، مستربچ های کاهش اکسیژن (OBMB) را برای دستیابی به بسته بندی مواد غذایی با قابلیت ایمنی و زمان نگهداری طولانی تر طراحی و معرفی کردند.

مشایخی درباره این محصول به خبر فوری گفت: این محصول به طور ویژه برای کاهش عبور گازها و جذب اکسیژن محبوس شده در ظرف طراحی شده است که باعث کاهش حجم اکسیژن عبوری از ظرف می شود. این مستربچ در طی مراحل تولید به پلیمر اصلی اضافه می شود و بنا به درخواست مشتری بر اساس پلیمرهای مختلف قابل تولید می باشد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نفوذ گازها، دارا بودن خواص ضد اشعه ماوراء بنفش و آنتی باکتریال، افزایش خاصیت بازدارندگی، جلوگیری از تغییر رنگ و اکسیداسیون محصول، بهبود خواص مکانیکی و مقاومت حرارتی، افزایش عمر مفید و ماندگاری محصول و حفظ کیفیت. این تنها بخشی از خواص این پلیمرهای غذایی حاوی لیپید است.

مشایخی معتقد است که محصولات این شرکت مواد اولیه پلاستیک بوده و مشتریان آن طیف وسیعی از صنایع خانگی و خودروسازی هستند که برای حمل آب و گاز به لوله های فولادی با روکش پلاستیکی بزرگ نیاز دارند.

وی ادامه داد: مستربچ های «کاهش دهنده انتقال اکسیژن» و «زیست تخریب پذیر» از محصولات دانش بنیان این شرکت است. در صورت استفاده در مواد بسته بندی، مستربچ کاهش دهنده اکسیژن از عبور اکسیژن و جذب اکسیژن داخل بسته جلوگیری می کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: برای صنایعی مانند صنایع غذایی بسیار حائز اهمیت است; زیرا اکسیژن عامل اصلی تخریب و فساد مواد غذایی مانند شیر، پنیر و فرآورده های گوشتی است و زمانی که این مواد در معرض اکسیژن هوا قرار گیرند، فاسد می شوند.

مشایخی یادآور شد: این امر باعث فساد مواد غذایی می شود که برای کارخانه های تولید مواد غذایی بسیار مهم است. این مستربچ ها به کارخانه ها اجازه می دهد تا مواد غذایی تولید شده را بیشتر خراب کنند و غذا را پخش و توزیع کنند.

به گفته وی، هر صنعتی که از مواد پلاستیکی در بسته بندی استفاده کند، می تواند از این مستربچ ها بهره مند شود.

مشایخی با اشاره به تولید مستربچ زیست تخریب پذیر، صنعت بسته بندی را مهم ترین بازار این محصول خواند و گفت: اگر این شرکت ها از این مستربچ زیست تخریب پذیر در تولید استفاده کنند، محصولشان زیست تخریب پذیر خواهد بود، یعنی بسته بندی های پلاستیکی با مستربچ زیست تخریب پذیر باقی بماند. . در محیط به جای اینکه سال ها در طبیعت بماند، پس از مدتی جذب طبیعت می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، یکی از معضلات جهانی باقیمانده مواد پلاستیکی را در طبیعت دانست و گفت: سوال اساسی ما این بود که چگونه می توانیم این مشکل تولید محصولات دانش بنیان را حل کنیم؟ با تحقیقاتی که با استفاده از نانوذرات انجام دادیم، این ویژگی را به محصولات پلاستیکی دادیم تا در صورت انتشار در محیط، تخریب شوند. از طرفی شاهد بودیم که صنعت به دنبال مواد پلاستیکی است که تاریخ انقضای مواد غذایی را افزایش می دهد، در این مطالعات از نانوذرات برای تهیه پلیمرهایی استفاده کرده ایم که با کاهش نفوذ اکسیژن می توانند ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند.

او نتایج آزمایشات انجام شده روی بسته بندی کرم را بررسی کرد که باعث افزایش ماندگاری محصول از 15 روز به 60 روز شد.

مشایخی با اشاره به تمایل کشور به پذیرش محصولات دانش بنیان یادآور شد: متأسفانه این موضوع یکی از زمینه هایی است که نیاز به بهبود در کشور دارد. یکی از چالش‌های شرکت‌هایی مانند ما متقاعد کردن مشتریان داخلی است که ادعاهای مطرح شده درست نیستند. البته از نظر من این نظر مشتریان منطقی است و باید ثابت کنیم که محصول تولید شده تجزیه پذیر است، اما چالش این است که سازمان های دولتی درگیر در حوزه سنجش و تایید محدود هستند.

وی نگرش مثبت مشتریان به محصولات خارجی را از دیگر چالش های دانش بنیان ها برشمرد و افزود: معمولاً مشتریان نسبت به محصولات خارجی نسبت به فناوری های داخلی تردید کمتری دارند.

انتهای پیام