اخبار عمومی

بازارهای قرمز و وظیفه مسئولان!

تخصص این فرآیند بدون آموزش سرمایه گذاران غیرحرفه ای بدون آموزش لازم و حمایت کامل از بورس اوراق بهادار بی فایده نبوده است.
بورس اوراق بهادار یکی از مهمترین و قابل اعتمادترین بازارهای جذب نقدینگی به رونق تولید است ، اما اگر بازیگران این حوزه مشتاق سودهای کلان و کوتاه مدت باشند ، می تواند منجر به ایجاد سونامی مانند آنچه در هفته های اخیر اتفاق افتاده است ، شود.
به گفته برخی از کارشناسان ، دلیل بورس قرمز در ابتدای کار عدم حمایت کافی از این بازار ، ضعف عملکرد حقوقی ، برخی سیاست های اشتباه و ناسازگاری بین قوانین بود ، اما عمق فضای قرمز ناشی از افراد تازه وارد و غیرحرفه ای است. این برای عمومی شدن بود. با این حال ، قبل از اینکه انگیزه عاطفی مردم برای ورود به بورس و حضور در باغ های سبز ایجاد شود ، باید وارد ورود غیر عاطفی و انتظارات بلند مدت از بورس می شدند.
خروج گسترده فعالان غیر حرفه ای بازار سرمایه منجر به سیل عظیم نقدینگی در بازار خودرو و ارز شد ، بنابراین در روزهای اخیر شاهد قیمت نامحدود خودرو و بازار ارز قرمز و کاهش ارزش پول ملی هستیم.
وضعیت کلی اقتصاد کشور دامنه قیمت را نیز فعال کرده است ، به طوری که نیازهای عمومی مردم مانند لبنیات ، تخم مرغ و سایر عناصر در جامعه در چند روز گذشته که نظارت م effectiveثری وجود ندارد ، به 100٪ رسیده است.

در این میان مهمترین وظیفه مسئولان نظارت دائمی بر وضعیت بازار با نگاه به آینده و پیش بینی گزینهها و راه حلهای مختلف متناسب با یکدیگر است. در روزهای پس از بحران بورس ، طی 5 سال باقی مانده توسط قانون ، درصدی از منابع صندوق توسعه ملی که به بازار سرمایه متعادل منتقل می شود ، حل و فصل و اجرا می شود ، این نشان می دهد که ظرفیت قانونی مدیریت بازار سرمایه و محافظت از ریز سرمایه های شناخته شده در نظر گرفته نخواهد شد.
همچنین توجه به هشدارهای داده شده توسط کارشناسان و کارشناسان مبنی بر جلوگیری از بورس اوراق بهادار در بازارها قبل از درمان و پیشگیری قبل از درمان و ایجاد موانع جدی در برابر سیل ویرانگر نقدینگی ناکافی ، امید جدی مسئولان است.
ممکن است بورس پس از اقدامات اخیر دولت متعادل باشد ، از جمله درج درصدی از منابع صندوق توسعه ملی ، اما جلوگیری از تاخیر و خسارت به ضرر و زیان بازار سهام ناشی از اقدامات به موقع غیرقابل جبران است و هزینه های ناشی از آن نگران کننده است!

تجربه نشان داده است که توصیه هایی مانند “نگران نباشید” یا “مردم نباید ماشین بخرند” یا “بازار ارز مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست” هرگز کارساز نبوده و افزایش قیمت ها هرگز به حالت عادی برگشته است. کسانی که این توصیه ها را جدی می گیرند. “آب از دست رفته هرگز به جو باز نمی گردد.”

* منتشر شده در روزنامه قدس ، 20/06/2013