اخبار عمومی

شوراهای حل اختلاف موجب کاهش مراجعات به دادگستری شدند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، حسین فاضلی‌هریکندی عصر امروز در کنار مراسم افتتاح ساختمان شورای حل اختلاف مشکیندشت ، با اشاره به فلسفه تشکیل این سازمان ، اظهار داشت: شورای حل اختلاف بر اساس آموزه های اسلام برای برقراری صلح و آرامش تشکیل شد و بر این اساس برنامه ای را ایجاد می کند.

وی گفت: “شورای حل اختلاف تأثیر بسزایی داشته است.” وی گفت: “گرچه دادگاه ها و دادگاه ها نقشی اساسی در رسیدگی به پرونده ای دارند كه قضاوت می كند ، اما هرگز تعهدی از طرف شاكی و شاكی ندارد. متشاکی خیر ، زیرا در هر حالت یک طرف خوشحال خواهد شد ، اما وقتی پرونده با سازش به پایان برسد ، هر دو طرف خوشحال خواهند شد.

دیوان عالی دادگستری استان البرز اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف تعداد مراجعه کنندگان به عدالت را کاهش داده و درصدد حل و فصل اختلافات بدون حل هستند و رئیس قوه قضاییه نیز به این امر اهمیت زیادی می دهد. با تقویت شورای حل اختلاف باید توجه ویژه ای به فلسفه اصلی آن یعنی استقرار صلح و سازش داشت و معتقد است که باید تا حد امکان از موضوع رأی گیری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه لزوم حمایت از ارگان های مختلف شورای حل اختلاف گفت: “ایفای وظایف شورای حل اختلاف و ایجاد صلح در بین مردم نوعی از خودگذشتگی و مبارزه است و این شورا به حمایت سایر سازمان ها نیاز دارد. وظیفه خود را انجام دهید.”

فاضلی‌هریکندی سرانجام متذکر شد که قوه قضاییه نیز متناسب با امکانات خود به این موضوع توجه دارد و در سفر رئیس قوه قضائیه به استان البرز در سال گذشته مصوباتی در این زمینه تصویب شد که از جمله آنها می توان به اختصاص اعتبار برای ساخت و تجهیز شورای حل اختلاف کرج اشاره کرد. البته باید گفت که برای تأمین وظایف و ملزومات این شهرداری ، این مبلغ متناسب با ظرفیت و اختیارات دادگستری فقط نیازهای اساسی را تأمین می کند.