اقتصادی

توافقات گمرکی ایران و افغانستان/ تنظیم سندجامع راهبردی اقتصادی

مدیرکل گمرک ایران اعلام کرد که در یک کنفرانس ویدیویی با مدیرکل گمرک جمهوری اسلامی افغانستان بر تسهیل تجارت بین دو کشور ، تبادل اطلاعات گمرکی ، حل و فصل مسائل مرزی و توسعه ترانزیت تأکید شده است.

به گزارش خبر فوری ، مهدی میراشرفی گفت: با توجه به تمایل ایران و افغانستان برای همکاری استراتژیک و در راستای تصمیماتی که دو کشور در جلسات هیئت های عالی رتبه به ویژه آخرین سفر افغانستان به ایران گرفته اند ، یک سند استراتژیک جامع تصمیم گیری شد. سازگاری اقتصادی دو کشور. بنابراین ، از آنجا که دو کشور خواستار مشارکت حداکثری گمرکات هر دو کشور و نقش فعال آنها در تهیه سند بودند ، ما یک کنفرانس ویدیویی برای تسهیل تجارت با مدیر کل گمرکات افغانستان داشتیم.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح و آزمایشی آزمایشی کریدورهای سه طرفه ترانزیت ایران – افغانستان – ازبکستان و کتای اظهار داشت: راه اندازی این دو کریدور مهم نشان می دهد گمرکات ایران عزم جدی برای ارائه تسهیلات گمرکی برای تسهیل عبور و مرور دارند. افغانستان و آسیای میانه کشورها را با آبهای بین المللی از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) پیوند می دهد. تصمیم بر این شد که موضوع باید جدی گرفته شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: یکی از مباحث مورد بحث در این مصاحبه بندر چابهار بود و مدیرکل گمرک افغانستان بر اهمیت این بندر برای دولت افغانستان که بندر بسیار مهم و اساسی برای ترانزیت از طریق جمهوری اسلامی ایران است ، تأکید کرد. از نظر دولت افغانستان ، کاهش هزینه های ویزا و ترانزیت و بررسی تخلفات اداری در طول مسیر ترانزیت ایران یکی از خواسته های طرف افغان بود که در دستور کار بررسی پرونده های درخواست شده توسط گمرکات مربوطه از طریق گمرکات ایران قرار دارد.

میراشرافیک گفت: در این مصاحبه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد که هماهنگی های فنی لازم با در نظر گرفتن مسائل امنیتی بین دو کشور بررسی شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت که موضوع اختلافات زمینی بین دوغارون خراسان رضوی افغانستان و اسلام قلعه بین گمرکات افغانستان و آسفالت آن متعهد شده است که توسط یک شرکت ایرانی ساخته شود و برنامه اجرای آن از طریق کانال های دیپلماتیک به حزب افغانستان تحویل داده شده است. ایران گفت که مدیرکل گمرک افغانستان قول کمک به مقامات دولت مرکزی افغانستان را در رسیدگی به این موضوع داده است.

وی افزود: با توجه به ترازو و کامیون های اشعه ایکس اسلام قلعه در گمرکات افغانستان ، مدیرکل گمرک افغانستان اعلام کرده است که مقدمات لازم برای تهیه دستگاه های اشعه ایکس ، ترازوها و گمرکات رسمی مشترک در دستور کار گمرکات افغانستان است و بسیار جدی است.

میراشرفی افزود: پیشنهاد عبور مرزهای دو کشور برای تسریع در تجارت خصوصاً در خراسان جنوبی برای بازگشایی بازار یزدان در خراسان جنوبی و تبدیل آن به آداب و رسوم رسمی حزب افغانستان مطرح شد. “طبق سیاست های مبتنی بر تجارت از مراکز رسمی گمرکات افغانستان در دولت مرکزی افغانستان ، اگر توافقی در این زمینه حاصل شود ، افغانستان گمرکات را در آن طرف مرز یزدان تحمیل خواهد کرد.”

در پایان مدیرکل گمرک ایران با تأکید بر مشترکات دو کشور ابراز امیدواری کرد که افغانستان و ایران دو کشوری با ریشه های مشترک تاریخی ، زبانی ، فرهنگی و مذهبی باشند و با تهیه سند راهبردی جامع و گسترش روابط بین دو ملت شاهد رشد و شکوفایی باشند. و صلح و ثبات را در منطقه افزایش دهید.

انتهای پیام