اخبار عمومی

«جمهوری افغانستان» بیشتر به شوخی شبیه بود


“جمهوری افغانستان بیشتر یک شوخی بود. یک دولت قبیله ای فاسد نمی تواند قدرت داشته باشد. در حالی که آنها آمریکایی بودند ، مشکلات قابل توجه نبود ، اما پس از خروج آنها ، آن بالون خالی منفجر شد.” در حال انجام است “.

به گزارش خبر فوری ، در یادداشتی به روزنامه نگار عباس عبدی در روزنامه اعتماد او نوشت: “توسعه در افغانستان همه ناظران را شگفت زده کرده است.” چگونه اولین قدرت جهان می تواند بیست سال در یک کشور توسعه نیافته مستقیم نظامی و سیاسی داشته باشد و تمام قدرت خود را برای تشکیل دولت بسیج کند و نزدیک به 8000 نفر را از دست داده و بیش از 2 میلیارد دلار هزینه کند؟ آیا با وجود درگیری مشخص به محض ماندن وی بدون این کشور ، آیا کل دولت و ارتش پاک آن در برابر عقب مانده ترین جریان شکست خواهند خورد و آنها به سرعت دولت را تحویل می دهند و آیا رئیس جمهور ترجیح می دهد فرار کند؟

ریشه بحران در افغانستان در مداخله خارجی است. در ابتدا ، اتحاد جماهیر شوروی می خواست یک جامعه سوسیالیستی و کمونیستی در روستاهای افغانستان ایجاد کند ، اما نتیجه آن چه بود؟ تشکیل عقب مانده ترین گروه سیاسی و فکری در منطقه ، طالبان ؛ گروهی که ارتجاعی تر و خشن تر از سلفی های خاورمیانه هستند. کودتای اتحاد جماهیر شوروی هزینه زیادی را بر این ابرقدرت تحمیل کرد. بدون پیشروی مردم افغانستان. وی همچنین افغانستان را بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی کرد. نهادهای سیاسی افغانستان در طول جنگ ضربه خوردند و کشور عقب نشینی کرد. اتحاد جماهیر شوروی نیز فروپاشید. افغانستان به میدان بازی قدرت های جهانی تبدیل شد. ایالات متحده ، بریتانیا و غرب برای سرنگونی دولت کمونیستی از بدترین گروه ها که بعدها به نام طالبان معروف شدند ، جانبداری کردند. با از بین رفتن زیرساخت های سیاسی و پولهای کثیف خارجی و قاچاق مواد مخدر برای تأمین مالی گروههای ضد کمونیستی ، وحدت سیاسی در افغانستان ناممکن شد. کافی است بگویم که این گروه ها بیشتر از دولت کمونیست یکدیگر را کشتند. طالبان به عنوان جریانی که مورد حمایت عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و پاکستان است وارد این فضا شد و افغانستان را فتح کرد ، اما جهان آنها را نمی شناخت. یک دولت عقب مانده وجود داشت که لانه یک گروه تروریستی در افغانستان شد. 11 سپتامبر نتیجه شکل گیری چنین لانه ای در گوشه ای از جهان بود. ایالات متحده آمد و طالبان را در مدت کوتاهی منحل کرد ، اما آنها نتوانستند به عنوان یک ملت مفهومی ایجاد کنند. افغانستان بیشتر به جمهوری افغانستان یک شوخی بود. یک حکومت قبیله ای فاسد نمی تواند قدرت داشته باشد. در حالی که آنها آمریکایی بودند ، مشکلات مشخص نمی شد ، اما پس از رفتن آنها ، آن بادکنک خالی منفجر شد. افغانستان در حال ورود به زمان بحرانی دیگری است که باید در روزهای آینده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. “

انتهای پیام