اخبار فرهنگی

قوانین مالکیت ادبی، هنری و فکری نیازمند بازنگری است/انتقاد از سهل‌انگاری در تصویب این قوانین

خالق مالکیت معنوی در دانشگاه تهران ، با انتقاد از نیازهای مالکیت ادبی و هنری و مالکیت معنوی مخترعان ، نویسندگان ، مبتکران و نویسندگان مبنی بر اینکه قانون جدیدی وجود ندارد ، اظهار داشت: “این قوانین باید به روز شوند.”

در مصاحبه با دکتر سعید حبیبا خبر فوری ، وی با بیان اینکه قانون ادبی و هنری کشور به سال 1348 مرتبط است ، ادامه داد: البته پیش نویس وی توسط معلمان جمع آوری شد و توسط نمایندگان دوره قبلی مجلس شورای اسلامی بررسی شد ، اما در صحن علنی مجلس ظاهر نشد.

وی با بیان اینکه این کمیته آن را در مجلس نهم تصویب کرد ، اما در دادگاه علنی مجلس حضور پیدا نکرد ، افزود: اگرچه برخی از کشورهای پیشرفته علوم و فناوری حرفی برای گفتن ندارند ، اما قوانین دو بار در سال تغییر می کنند ، اما قانون مالکیت ادبی و هنری ایران با 48 سال. مرتبط هستند و مالکیت صنعتی به سال 86 پیوند می خورد!

بنیانگذار حوزه مالکیت معنوی دانشگاه تهران ، اگرچه با ظهور فضای مجازی کارها ساده تر شده اند ، اما اظهار داشت که نقض این حقوق آسان تر و آسان تر شده است: قوانین باید متناسب با شرایط و تحولات موجود به روز شود.

حبیبا افزود: در بیشتر کشورهای جهان معاهدات بین المللی مربوط به مالکیت معنوی در گذشته از دو بعد بی نظیر است ؛ تا دهه 2000 معاهدات بین المللی 10-12 بود ، اما اکنون به حدود 27 معاهده رسیده است که نشان می دهد جهان فعال و پویاست. .

وی با اشاره به SME و WiFO که در زمینه مالکیت معنوی فعال هستند ، گفت: “همه اینها اهمیت این موضوع را در جهان نشان می دهد.” در ژاپن ، قوانین مربوطه هر ساله دو بار بررسی می شود.

بنیانگذار حوزه مالکیت معنوی در دانشگاه تهران با بیان اینکه به روزرسانی قانون عاملی در تشویق مبتکران و مخترعان است ، ادامه داد: به این ترتیب از تضییع حقوق و تضییع حقوق جلوگیری می شود.

انتهای پیام